پرسون از هزینه‌های هنگفت درمانی گزارش می دهد؛

نقره داغ شدن بیماران در بیمارستان ها/ مراکز درمان یا بنگاه اقتصادی!

تهران به دلیل شرایط پایتخت بودنش مهد بیمارستان های کوچک و بزرگ است، بیمارستان تخصصی و غیر تخصصی تا سه دهه پیش کاملا به شکل دولتی احداث و مورد بهره برداری قرار می گرفت؛ اما در دو دهه اخیر بخش خصوصی تمایل بیشتری برای احداث بیمارستان دارد و این روزها بیمارستان های خصوصی بیشتر از بیمارستان های دولتی خودنمایی می کنند.
تصویر نقره داغ شدن بیماران در بیمارستان ها/ مراکز درمان یا بنگاه اقتصادی!

به گزارش سایت خبری پرسون، در تهران بیش از 100 بیمارستان بزرگ و کوچک به شکل‌های تخصصی و عمومی‌زیر نظر وزارت بهداشت - درمان مشغول به خدمات رسانی هستند، بخشی از این بیمارستان‌ها با تعرفه دولتی مانند بیمارستان فیاض بخش، امام خمینی(ره) و رسول اکرم(ص) به هموطنان ارائه خدمات می‌کنند .
بخش دیگر متعلق به نهادهای بیمه گذار هستند به این شکل که افرادی که تحت پوشش آن بیمه مربوط هستند می‌توانند با مراجعه به این مراکز به شکل رایگان و نیم بها از خدمات درمانی برخوردار شوند، این مراکز شامل بیمارستان میلاد که بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی به شکل رایگان درمان می‌شوند، بیمارستان خاتم الانبیاء و ارتش که متعلق به بیمه شدگان نیروهای مسلح است و از خدمات رایگان یا نیم بها بهره مند می‌شوند، البته در این بیمارستان‌ها عموم مردم نیز می‌توانند مراجعه کنند و از تعرفه آزاد استفاده کنند.

تعداد دیگری از این بیمارستان‌های شهر تهران نیز به شکل خیریه فعالیت دارند، این بیمارستان‌ها به شکل عام المنفعه فعالیت دارند و از سوی خیران ساخته شده است و هزینه درمان در این مراکز درمانی خیریه بسیار کمتر از تعرفه آزاد از سوی بیماران پرداخت می‌شود، یکی از این مراکز درمانگاه دندان پزشکی معروف به درمانگاه عرب‌ها در بازار تهران است، که با تعرفه بسیار کم مشغول به خدمات دهی است.

دیگر بیمارستان‌هایی که در شهرتهران فعالیت دارند، بیمارستان‌های خصوصی هستند که در یک دهه گذشته تعداد قابل توجهی از آنها در پایتخت راه‌اندازی شده است وهزینه درمان آن به صورت آزاد ازسوی بیماران پرداخت می‌شود؛ به طوری که هزینه هر یک شبانه روز در بیمارستان‌های خصوصی از افرادی که تحت پوشش بیمه نیستند یا اینکه بیمه ی آنها مورد قبول بیمارستان خصوصی قرار نمی‌گیرد، سرسام آور است.

طبق اطلاعاتی که به دست خبرنگار پرسون رسیده است محال است بیماری به این مراکز درمانی مراجعه کند و میلیون ها تومان هزینه درمان پرداخت نکند، در این گزارش به دغدغه های شهروندان در این خصوص پرداخته ایم که در ادامه می خوانید:


هیچ کس پیگیرهزینه بالا درمان نیست

مگر هزینه یک درمان چه میزان هست که بیمارستان شبی سه میلیون تومان طلب می کند، آیا دارو و مواد بهداشتی و درمانی گران قیمت استفاده می کند که خیر تنها در دستگاه قرار دارد که میزان اکسیژن بیشتری باید برای فرزند مهیا شود.

به بیمارستان ضیائیان در محلات جنوبی پایتخت مراجعه می کنیم، یکی از مراجعه کننگان که درد دندادن کلافه اش کرده است، رو به ما کرد و گفت: عکس اوپی جی در این مرکز بدون دفترچه 50 هزار تومان دریافت می کنند که نسبت به سایر بیمارستان ها و مراکز درمانی در تهران بسیار ارزان تر است، به طور نمونه در یکی از مراکز درمانی در غرب تهران با دفترچه 90 هزار تومان هزینه آن شده است.

او افزود: گویا تعرفه های درمانی در مناطق شمالی و جنوبی تهران و حتی در کلانشهرها با شهر های کوچک متفاوت است و این موضوع جای سوال دارد که مگر کیفیت درمان متفاوت است.

یکی دیگر از مراجعه کنندگان به درمانگاهی در میدان صادقیه نیز هزینه تزریق را بسیار بالا دانست و گفت: ترزیق هر یک عدد آمپول 5 هزار تومان است در حالی است که در مراکز درمانی در شهرستان ها هزینه ترزیق 2 هزار تومان در نظر گرفته می شود.

او که خود را احمدی معرفی کرد، ادامه داد: برکسی پوشیده نیست که هزینه درمان گران شده است، اما برخی از این گرانی سو استفاده می کنند و به دنبال این هستند که از آب گل آلود ماهی بگیرند.

به یکی از مراکز درمانی در شرق تهران مراجعه می کنیم؛ این مرکز به دلیل ارزان بودن ویزیتی که دارد جمعیت قابل توجهی در آن حضور دارند، با یکی از مراجعه کنندگان هم صحبت می شویم، او در باره هزینه بالای درمان گفت: برخی از بیمارستان ها معلوم نیست به دنبال درمان هستند یا به دنبال کسب درآمد شان؛ یکی از اقوام مان به تازگی فرزندش متولد شده بود و در یکی از بیمارستان های تازه تاسیس در غرب تهران باید در دستگاه نگهداری می شد که شبی سه میلیون تومان بیمارستان در خواست کرده بود به عبارتی اگر آن فرزند تنها ده شب در بیمارستان بستری می شد سی میلیون تومان یعنی حقوق یک سال یک کارگر ساده را باید پرداخت می کرد، که خوشبختانه با هماهنگی یکی از اقوام به این مرکز در شرق تهران انتقال پیدا کرد و هزینه بسیار بسیار ناچیزی را برای درمان فرزندش پرداخت شد.

این شهروند تهرانی خاطرنشان شد: مگر هزینه یک درمان چه میزان هست که بیمارستان شبی سه میلیون تومان طلب می کند، آیا دارو و مواد بهداشتی و درمانی گران قیمت استفاده می کند که خیر تنها در دستگاه قرار دارد که میزان اکسیژن بیشتری باید برای فرزند مهیا شود.

او ادامه داد: هیئت مدیره بیمارستان ها افراد سرمایه دار هستند و تنها به دنبال درآمد زایی هستند و اصلا برای شان مشکلات هزینه ای مردم مهم نیست.

درآمد میلیونی دندانپزشکان

چند سال پیش پدرم عمل قلب باز انجام داده بود، به تازگی نیز عمل پروستات انجام داده است که پزشکان معالج اعلام کردند باید چند روز در اتاق ویژه این بیمارستان بستری شود ما نیز موافقت کردیم، اما بعد از چند روز که در خواست مرخصی دادیم و پزشک تایید کرد بیمارستان شبی یک میلیون تومان هزینه اتاق را از ما دریافت کرد.

در این بین یکی از شهروندان تهرانی نیز به خبرنگار پرسون گفت: چند وقت پیش به یکی از مراکز دندانپزشکی در شمال تهران مراجعه کردم برای کشیدن دندان عقلم که چاره ای جز کشیدن نداشتم اما پزشک که مرا در درد شدید می دید یک میلیون تومان قیمت کشیدن دندادن در نظر گرفت، بنده نیز به دلیل شدت درد مجبور شدم،اما این درد کشیدن تا یک هفته همراه من بود.

او پیشنهادی به مجموعه دندانپزشکان دارد، افزود: اگر انجمن ها یا وزارت بهداشت سالیانه مجوز فعالیت این مراکز را تایید می کنند یک محیطی را نیز فراهم کنند تا تنها هر دندانپزشک در طول سال یک روز به شکل رایگان ارائه خدمات دهد آن وقت چه کمک بزرگی به نظام سلامت و بهداشت جامعه صورت خواهد گرفت.

این شهروند تهرانی به موضوع دیگری نیز اشاره کرد، گفت: چند سال پیش پدرم عمل قلب باز انجام داده بود، به تازگی نیز عمل پروستات انجام داده است که پزشکان معالج اعلام کردند باید چند روز در اتاق ویژه این بیمارستان بستری شود ما نیز موافقت کردیم، اما بعد از چند روز که در خواست مرخصی دادیم و پزشک تایید کرد بیمارستان شبی یک میلیون تومان هزینه اتاق را از ما دریافت کرد.

وی تصریح کرد: مگر یک اتاق خواب هزینه اش به چه میزان است، اگر بخواهیم اتاق بیمارستان را اتاق هتل 5 ستاره هم در نظر بگیریم بازهم شبی یک میلیون تومان قابل درک نیست.

وی درپاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه مگر بیمه تکمیلی ندارید؟ پاسخ داد: بیمه تکمیلی هم هر کسی داشته باشد باید اول پول بیمارستان را پرداخت کند و بعد از کلی طی کردن روند اداری آن هم اگر بیمه موافقت کند بخشی از هزینه بعد از یک مدت طولانی پراخت خواهد شد.

یکی از شهروندان استان یزد نیز در این میان با خبرنگار ما ارتباط برقرار کرد و از هزینه بالای درمان بیمارش در یکی از بیمارستاهای دولتی خبرداد، گفت: پدرم سکته مغزی کرد که بعد از اینکه به موقع به بیمارستان رساندیم تیم پزشکی کار امداد رسانی را انجام دادند و حدود یک هفته در بیمارستان بستری بودند، بعد از ترخیص یک میلیون و پانصد هزار تومان از ما بیمارستان طلب کرد که وقتی علت را جویا شدیم گفتند اگر دفترچه درمان سلامت نداشتیم این مبلغ با محاسبه آزاد به مرز 16 میلیون تومان می رسید.

افزایش 60 درصدی تعرفه پزشکی

اعلام افزایش حدود ۲۸ درصدی تعرفه ها، بیان واقعیت افزایش تعرفه ها نسبت به سال ۱۳۹۹ نیست. به عبارت دیگر، این افزایش با توجه به تغییرات اعلام شده در اواخر سال ۱۳۹۹، به طور متوسط حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد است و نه ۲۸ درصد!

در این خصوص بهنام ایثاری کارشناس صنعت بیمه معتقد است: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ طی یک اقدام کم سابقه، تعرفه های درمانی را که معمولاً در اوایل سال جدید اعلام می شد، با افزایش حدود ۲۵ درصدی نسبت به تعرفه های جاری اعلام و آن را از همان زمان لازم الاجرا اعلام کرد.

او افزود: برخی کارشناسان با توجه به نرخ تورم سالیانه، افزایش تعرفه درمانی با عدد اعلامی را خوشبینانه دانستند و تا حدودی منتظر ضرب دوم این افزایش در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ بودند، با این حال ضرب دوم افزایش تعرفه در فروردین ماه و با ادعای معمول افزایش ۲۸ درصدی نسبت به تعرفه های سال ۱۳۹۹ مورد تصویب هیئت وزیران قرار گرفت.

این کارشناس صنعت بیمه خاطر نشان کرد: اعلام افزایش حدود ۲۸ درصدی تعرفه ها، بیان واقعیت افزایش تعرفه ها نسبت به سال ۱۳۹۹ نیست. به عبارت دیگر، این افزایش با توجه به تغییرات اعلام شده در اواخر سال ۱۳۹۹، به طور متوسط حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد است و نه ۲۸ درصد!

ایثاری ادامه داد: این نسبت افزایش البته برای متوسط تمام مزایای رایج بیمه نامه های درمان تکمیلی است و در مواردی مانند ضریب «کای» فنی خدمات تشخیصی و درمانی (پاراکلینیکی، ام آر آی، سی تی اسکن، سونو، رادیولوژی و …) حدود ۸۶ درصد، برای تخت- روز در بیمارستان خصوصی حدود ۸۲ درصد و در مورد کای فنی کلیه خدمات و مراقبت های سلامت (شامل اطاق عمل و…) ۵۶ درصد است؛ویزیت پزشکان در صورت عدم استفاده از نسخ الکترونیک، افزایشی حدود ۳۸ درصدی داشته است و افزایش آن در صورت استفاده از نسخ الکترونیک نزدیک به ۶۳ درصداست.

دولت باید پاسخگو باشد

: دولت باید پاسخگو باشد که در شرایطی که بعضاً هزینه‌های درمان برای مردم از درد بیماری جانکاه‌تر شده، چه اقدام مؤثری جهت پوشش بیمه سلامت انجام شده است. آیا انجام تکلیف محوله در برنامه ششم در حوزه تسهیل فضای کسب و کار و رفع مانع تولید ارتباطی با تحریم دارد.

پیش از این نیز محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس گفت: دولت باید پاسخ دهد در شرایطی که گاه هزینه های درمان برای مردم از درد بیماری جانکاه‌تر شده، چه اقدام موثری برای پوشش بیمه سلامت انجام داده است.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی کشور که متأسفانه مردم درگیر و دار رفع نیازهای اولیه زندگی خود و در زیر بار فشارهای اقتصادی ایام سختی را می‌گذرانند مگر می‌شود در تریبون مجلس حاضر شد و از این دردها سخن نگفت؟ هر چند ممکن است عده‌ای از مسئولین آزرده خاطر شوند اما کافی است همین افراد از حلقه‌های پیچیدگی که خود را در آن محبوس کرده‌اند و از پشت میزها به میان مردم بیایند تا ببینند مردم با لحنی به مراتب تندتر مطالبات خود را فریاد می‌زنند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس مطرح کرد: نمونه بارز این بی ثباتی‌ها و عدم امنیت در حوزه سرمایه گذاری را می‌توان در وضعیت بورس مشاهده کرد، اوضاعی که از سویی با شعار حمایت دولت از بورس، مردم را به سرمایه گذاری در این عرصه تشویق می‌کند و از سوی دیگر، با سو تدبیر و وعده‌های عجیبی، مثل گشایش اقتصادی، سرمایه و اعتماد مردم را به باد می‌دهد.

جوکار تاکید کرد: دولت باید پاسخگو باشد که در شرایطی که بعضاً هزینه‌های درمان برای مردم از درد بیماری جانکاه‌تر شده، چه اقدام مؤثری جهت پوشش بیمه سلامت انجام شده است. آیا انجام تکلیف محوله در برنامه ششم در حوزه تسهیل فضای کسب و کار و رفع مانع تولید ارتباطی با تحریم دارد، آیا اصلاح ساختار بانکی و مالیاتی کشور، جلوگیری از واردات بی رویه کالا و حمایت از تولیدکنندگان نظارت و ثبات در بازار خودرو، ساخت مسکن و تأمین مایحتاج اولیه مردم هم نیازمند مذاکره با طرف‌های خارجی است. آیا احراز اهلیت افراد در تخصیص ارز دولتی و جلوگیری از تاراج اموال مردم به دست نا اهلان و قطع دست آنان از سفره مردم یا ممانعت از جولان آقا زاده‌های رانت خوار در مقابل چشم جوانان ارتباطی با تحریم‌ها دارد؟

گزارش: محمد خادمی

310436

نظرات شما ( 1 نظر )

ساسان |
شنبه 12 تیر 140002:20
ظلم پایدار نمیمونه ده روز پیش بیمارستان به اصطلاح دولتی بازرگانان تهران منو بخاک سیاه نشوند واسه یه جراحی تاابد رفتم زیر نزول بخدا قسم دارم سکته میکنم اینقد فکرمیکنم چطور این گل رو از سرم پاک کنم