گزارش پرسون از اختلاف نظر مسئولان و مردم؛

بهداشت مردم زیر تیغ « تاناکورا»/ سلامتی فدای مارک و بِرند خارجی

بسیاری از مردم هنوز علاقه عجیبی به خرید از بازار «تاناکورا» سنندج دارند و برای آنها این مارک و خارجی بودن کالاها و پوشاک این مکان است که مهم می باشد نه سلامتی و بهداشت.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، سالیان سال است که بازار «تاناکورا» یا همان محل فروش البسه دست دوم در سنندج به مناقشه برخی از مسئولان و مدیران تبدیل شده است و بعضا می بینیم که مردم هم وارد این مناقشات می شوند.

یکی از ویژگی های بازار «تاناکورا» این است که همواره فعالیت مستمر خود را دارد و البته مشتریان ثابتی هم از خود کردستان و حتی دیگر استان های کشور به نام خود ثبت کرده است.

تردد در این بازار برای خرید بِرندهای معتبر، دیگر مسایل و مشکلات البسه های عرضه شده در این بازار را به فراموش می سپارد.

عده ای طرفداران و مشتریان متعصب این بازار هستند و هر خریدی که داشته باشند به این محل مراجعه می کنند و تنها برای آنها خارجی بودن و بِرند بودن اولویت است نه چیز دیگری.

در مقابل این دست از دلدادگان بازار «تاناکورا»، برخی از مسئولان بهداشتی خرید البسه ها و دیگر کالاها در این مرکز را به عنوان یک ریسک بزرگ مطرح می کنند.

ولی این هشدارها هرگز نتوانسته است که بر ذهن و فکر مشتریان این بازار البسه های دسته دوم و خارجی تاثیر خاصی داشته باشد.

محمد یکی از مشتریان ثابت این بازارچه در این باره به خبرنگار پرسون گفت: برای من مهم خارجی و مارک بودن پوشاک مهم است، حال نو باشد یا دسته دوم.

وی افزود: البسه ای که در این مکان به فروش می رسد شاید دست دوم باشد، ولی کیفیت آنها با تولیدات داخلی به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

در مقابل گفته های این دست از مشتریان ثابت بازار «تاناکورا» سنندج، برخی از مسئولان و متولیان بهداشت نظرات دیگری دارند.

ابراهیم درویشی؛ کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کردستان درباره این بازارچه می گوید: بحث بهداشت مهم‌ترین موضوعی است که هنگام استفاده از البسه تاناکورا مطرح می‌شود و اکثر این البسه استریل نشده و غیربهداشتی هستند.

کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کردستان می افزاید: این پوشاکها در برخی مواقع مدتها در مرزها باقی می‌ماند و برای جلوگیری از بیدخوردگی گاه با مواد شیمیایی بسیاری آغشته می‌شود که موجب بروز مشکلات و حساسیت‌های پوستی برای مصرف‌کنندگان خواهد شد.


بیشتر بخوانید؛

رکود در صادرات پوشاک

استفاده از مانکنِ زنده خانم در مشهد / صحبت‌های صاحب فروشگاه و واکنش اتحادیه پوشاک


وی با تاکید بر اینکه استفاده از پوشاک دست دوم برای سالمندان، شیرخواران و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی و قلبی خطرناک است، اعلام کرد: قبل از استفاده از این پوشاک باید ابتدا با آب گرم شسته شده و به ‌مدت 24 ساعت در فضایی آزاد زیر نور آفتاب قرار داده شوند.

درویشی افزود: شاید لباسهای تاناکورا بعد از جوشاندن، شستن و اتو کردن مشکل جدی پزشکی نداشته باشد ولی هیچگاه نمی ‌توان توصیه به پوشیدن آنها کرد، زیرا بسیاری از میکروبها حتی بعد از شستن هم از بین نمی‌روند و تا زمان زیادی دوام می‌آورند؛ مثلا قارچها می‌توانند عامل خطرزایی برای افرادی که از این لباسها استفاده می‌کنند باشند و اگر به بدن افراد منتقل شوند ابتدا با خارش و مشکلات پوستی و بعد با خطرات جدی عفونی همراهند.

کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کردستان عنوان داشت: در واقع نمی‌توان به مصرف کنندگان این لباسها اطمینان داد که پوشیدن تاناکورا اگر تا به حال برایشان مشکلی ایجاد نکرده، همیشه همین طور خواهد بود چون خیلی از ویروسهای این بیماری بعد از مدت طولانی خود را نشان می‌دهند.

وی با اشاره به معضل اشتغال و ضرورت در نظر گرفتن معاش افرادی که به صورت دست فروشی در این بازارها امرار معاش می کنند و همچنین استقبال برخی شهروندان برای خرید از روزبازارها با قیمت مناسب تر، لازم است رسیدگی به این روز بازارها مورد توجه و نظارت دستگاه های متولی قرار گیرد.

از سوی دیگر وجود بازار «تاناکورا» باعث کسادی بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک در سطح کردستان و حتی استان های همجوار شده است.

شادی سرمستی، یکی تولیدکنندگان البسه کودک در این باره به خبرنگار پرسون گفت: متاسفانه بیشتر هم صنفان بنده زیان های بسیاری از وجود بازار «تاناکورا» سنندج می بینیم و حتی برخی از تولیدی ها ورشکسته شده اند.

این تولیدکننده داخلی پوشاک افزود: نه نظارتی بر این بازار وجود دارد و نه مسئولی در بحث بهداشت و سلامتی لباس های آن به این بازارچه سری می زند و در این میان هم مردم به مرور زمان سلامتی خود را به این بازارچه می بازند و هم ما در بعد مالی و اقتصادی ورشکسته می شویم.

سرمستی با تاکید بر اینکه سطح فرهنگی جامعه باعث شده است که کشش جامعه به سمت تولیدات و منسوجات خارجی برود، تاکید کرد: متاسفانه حتی اگر پوشاک ایرانی در مقابل رقیب خارجی خود از نظر کیفیت و قیمت برتری داشته باشد، بازهم خریدار طالب کالای خارجی است که این فرهنگ باید اصلاح شود.

یکی دیگر از مشکلات بازار «تاناکورا» سنندج قیمت های نصب شده بر روی پوشاک های دست دوم در این مکان است.

قیمت واقعی و قانونی پوشاک های این بازارچه عملا گم است و هر فروشنده ای با معیار وجدان اقدام به قیمت گذاری می کند.

به گفته یکی از بازاریان سابق در این بازارچه به خبرنگار پرسون، هر جنسی که در این محل فروخته شود 100 درصد یا حتی بیشتر از آن برای فروشنده سود دارد.

وی می گوید: این کالاها و لباس ها با قیمت بسیار ارزان به دست فروشندگان بازار «تاناکورا» می رسد ولی آنان هر قیمتی را که بخواهند بر روی جنس خود می گذارند و این یعنی کلاهبرداری و اجحاف در حق مشتری.

این فروشنده سابق در بازارچه «تاناکورا» سنندج درباره بهداشتی و سلامتی اجناس این محل عنوان می دارد: هیچ کسی خبر ندارد لباسی که از این بازارچه می خرد از نظر آلودگی چه وضعیتی دارد و بنده هم با وجود اینکه چندین سال در این بازارچه به عنوان فروشنده فعالیت می کردم هنوز از سلامتی و بهداشت پوشاک و دیگر کالاهای «تاناکورا» اطلاعی ندارم.

با وجود سخنان فروشندگان، خریداران، مسئولان بهداشتی و...، «تاناکورا» هنوز یکه تاز بازار است و حتی به عینه دیده می شود که برخی از هم وطنان برای خرید لباس های بِرند و مارک دار و خارجی دسته دوم به سنندح مسافرت می کنند.

آیین مهر ـ استان کردستان

228613

مطالب مرتبط