پرسون از خرید پوشاک فصل سرد و جیب های خالی گزارش می دهد؛

گرانی 200 درصدی کاپشن بچه گانه / خرید و فروش داغ لباس های زمستانه دست دوم

این روزها با آغاز فصل بارش و سرما بسیاری از هموطنان دست به کار شده اند تا پوشاک این فصل را خریداری کنند؛ اما پوشاک گرم فصل سرما در بازار با افزایش قیمت مواجه شده است و برخی به خرید کاپشن های دست دوم روی آورده اند.
تصویر گرانی 200 درصدی کاپشن بچه گانه / خرید و فروش داغ لباس های زمستانه دست دوم

به گزارش سایت خبری پرسون، افزایش قیمت در لباس های زمستان به ویژه کاپشن نارضایتی هموطنان را به دنبال آورده است، طبق تحقیقات خبرنگار حوزه اقتصادی پرسون کاپشن بچه گانه نسبت به قیمت سال مشابه با افزایش 200 برابری مواجه شده است و بسیاری از خانواده های ایرانی را در این شرایط اقتصادی با مشکل تامین پوشاک مواجه کرده است.

به طوری که کاپشن بچه گانه درجه دو و سه در بازار این روزها کمتر از 300 هزار تومان یافت نمی شود و این افزایش قیمت کاهش معاملات را به دنبال آورده است و برخی از هموطنان دست رد به خرید این پوشاک زمستانی زده اند و حتی بر اساس گزارش های میدانی عده ای به خرید کاپشن های دست دوم روی آورده اند.

برپایی بساط لباس های دست دوم در میدان شهر از جمله میدان صادقیه ، چهار راه مولوی، میدان شوش و...همچنین با جستجوی کوتاه در نرم افزارهای خرید و فروش کالا در فضای مجازی به خرید دست دوم این نوع پوشاک پی خواهیم برد.

کاهش واردات عامل گرانی پوشاک زمستانه

موضوع تنها این نیست که پوشاک خارجی به واسطه ارز با افزایش قیمت رو به رو شده است؛ بلکه پوشاک تولید داخل نیز با افزایش قیمت مواجه شده چرا که مواد اولیه این کالا مانند نخ و محصولات نساجی نیز با افزایش قیمت رو به رو شده اند.

کسبه صنف لباس فروشان معتقدند گرانی ارز عاملی بر افزایش قیمت لباس های زمستانی شده است، یکی از این کسبه علی مغازه دار میدان صادقیه در غرب تهران است، او در این باره گفت: سال گذشته قیمت ارز به شدت افزایش پیدا کرد و از همان زمان قیمت پوشاک با افزایش قیمت روبه رو شد.

علی افزود: امسال نیز به دلیل اینکه سال گذشته وارد کنندگان پوشاک به دلیل گرانی ارز توان واردات این کالا را نداشته اند بازار با کاهش کالا مواجه شده است و این کاهش کالا عاملی بر افزایش قیمت شده است.

این فروشنده پوشاک ادامه داد: تولید کاپشن به شکل داخلی اندک است، به خصوص بیشتر کاپشن های بچه گانه کمتر تولید داخل می شود.

در این بین یکی دیگر از کسبه صنف فروشندگان پوشاک که خود را محسنی معرفی می کند؛ گفت: کاپشن های تولید داخل از کیفیت پایین تری نسبت به مدل مشابه خارجی برخوردار هستند و مشتری کمتری دربازار تمایل به خرید کالای ایرانی دارد.

او به گرانی کالاهای تولید داخل نیز اشاره کرد و افزود: موضوع تنها این نیست که پوشاک خارجی به واسطه ارز با افزایش قیمت رو به رو شده است؛ بلکه پوشاک تولید داخل نیز با افزایش قیمت مواجه شده چرا که مواد اولیه این کالا مانند نخ و محصولات نساجی نیز با افزایش قیمت رو به رو شده اند.

محسنی ادامه داد: به واسطه افزایش قیمت ارز بسیاری از تولیدکنندگان مواداولیه پوشاک تمایل دارند این مواد را صادر کنند تا از ارز که این روزها با ارزش شده برخوردار باشند و کمتر در بازار داخلی این مواد را عرضه می کنند و این کمبود عرضه مواد اولیه نیز کمکی به گرانی پوشاک داخلی کرده است.

البته عده دیگر از لباس فروشان میدان انقلاب تهران نیز در این خصوص معتقدند از سال گذشته تاکنون قیمت پارچه چند برابر افزایش یافته و این افزایش قیمت،افزایش قیمت تمام شده پوشاک را به وجود آورده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون در باره اینکه سود حاصل از فروش یک کاپشن در خرده فروشی به چه میزان است؟ پاسخ داد: بازار خرید پوشاک زمستانی که حال و روزی خوبی ندارد و فروشندگان در شرایط رونق نیستند چرا که مشتری کم شده است، به همین منظور فروشندگان حاضر هستند کالاهای شان را با سود 20 درصد عرضه کنند و حتی برخی از فروشگاه های بزرگ عرضه کالا حاضر هستند تخفیف های قابل توجهی را به مشتریان بدهند.

بازار داغ خرید و فروش پوشاک دست دوم

موضوع فروش لباس های دست دوم از سالیان گذشته وجود داشته است، اگر به خاطر داشته باشیم لباس های معروف به تاناکورایی مورد توجه قرار می گرفت، حتی پوشاک دست دوم از خارج از کشور وارد می شد و به این شکل نبود که عده ای در داخل لباس های قدیمی خود را به فروش رسانند.

طبق مشاهدات خبرنگار پرسون از سطح شهر تهران برخی از دست فروشان در معابر شهر بساط فروش لباس های دست دوم گرم زمستان را برپا کرده اند، برای نمونه در میدان صادقیه تهران بساطی ها لباس های دست دوم را برای فروش به نمایش می گذارند.

یکی از این دست فروشان که تمایلی ندارد نامش در گزارش درج شود به خبرنگار پرسون گفت: به هر حال مشکلات اقتصادی این روزها به این کالا نیز رسیده است و برخی از شهروندان که درآمد اندک دارند و توان خرید کاپشن نو باقیمت 500 هزار تومان را ندارد به دست فروشان مراجعه می کنند تا بتوانند پوشاک این فصل شان را فراهم کنند.

وی ادامه داد: موضوع فروش لباس های دست دوم از سالیان گذشته وجود داشته است، اگر به خاطر داشته باشیم لباس های معروف به تاناکورایی مورد توجه قرار می گرفت، حتی پوشاک دست دوم از خارج از کشور وارد می شد و به این شکل نبود که عده ای در داخل لباس های قدیمی خود را به فروش رسانند.

یکی از شهروندان تهرانی در این خصوص گفت: بنده دو فرزند دوقلو دارم که خرید دو عدد کاپشن معمولی چینی که کیفیت مطلوبی هم ندارد 800 هزار تومان برایم تمام شده است.

او که خود را یک کارگر می داند و حقوق ماهیانه اش را 4میلیون و 300 هزار تومان اعلام می کند، افزود: برای اینکه هر سال مجبور نباشم این هزینه را پرداخت کنم چند سایز بزرگ تر برای فرزندانم خریداری می کنم تا با رشد جسمی فرزندانم سال بعد هم بتوانند از آن استفاده کنند.

این شهروند تهران خاطرنشان کرد: خرید لباس بچه گانه از سال گذشته تا به مروز 200 درصد گران شده است.

با یک نگاه به نرم افزار های خرید کالا به ویژه در سایت دیوار خرید لباس های دست دوم به وفور دیده می شود.

افزایش 40 درصدی قیمت پوشاک

علاوه بر محدودیت واردات مواد اولیه داخلی، در زمینه واردات نخ و پنبه رانت و انحصارهای عجیب و غریب وجود دارد که دلیل افزایش قیمت بیشتر مواد اولیه داخلی از خارجی است؛ مثلاً قیمت برخی از مواد اولیه از جمله نخ در اروپا ۳.۸ دلار اما در ایران پنج دلار است. در این شرایط تولید کنندگان داخلی به دلیل افزایش بهای تمام شده، نه می‌توانند بازار داخلی را تامین کنند و نه می‌توانند صادرات انجام دهند.

به تازگی نیز مجید افتخاری عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با نگاهی به قیمت پوشاک زمستانی در سال گذشته و قیمت سال جاری، گفت: این افزایش قیمت در پارچه‌هایی که مواد اولیه داخلی اند بیشتر بوده است و علت این وضعیت تصمیمات وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه محدودیت واردات برخی از این مواد است، تا جایی که برخی مواد اولیه تولید داخل افزایش قیمت بیش از ۱۰۰ درصدی داشته‌اند.

افتخاری افزود: علاوه بر محدودیت واردات مواد اولیه داخلی، در زمینه واردات نخ و پنبه رانت و انحصارهای عجیب و غریب وجود دارد که دلیل افزایش قیمت بیشتر مواد اولیه داخلی از خارجی است؛ مثلاً قیمت برخی از مواد اولیه از جمله نخ در اروپا ۳.۸ دلار اما در ایران پنج دلار است. در این شرایط تولید کنندگان داخلی به دلیل افزایش بهای تمام شده، نه می‌توانند بازار داخلی را تامین کنند و نه می‌توانند صادرات انجام دهند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در ادامه درباره وضعیت بازار فصل زمستان، اظهار کرد: به دلیل محدود بودن فصل زمستان و شرایط اقلیمی کشور، با وجود افزایش قیمت اول‌ فصل اغلب فعالان این صنعت از بازار زمستان به عنوان یک بازار معیوب یاد می‌کنند؛ چرا که دمای هوا ‌زیاد کم نمی‌شود و در نهایت ناچار به حراج‌های نامتعارف برای فروش کالاهای خود می‌شوند؛ از طرف دیگر نوروز از دو ماه قبل از شروع، بازار فصل زمستان را تحت تاثیر قرار می دهد.

گزارشی از: محمد خادمی

370497