تجریشی در گفت‌وگو با پرسون:

آلودگی هوا بازهم دچار فراموشی خواهد شد/ نیازمند برخورد جدی با خودروسازان هستیم

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست گفت: متاسفانه داستان آلودگی هوا دچار یک چرخه فرسایشی شده است و هرسال در اواخر پاییز و اوایل زمستان بحث‌ها و انتقادات مطرح شده و بعد از چند روز دوباره تا سال آینده فراموش می‌شود.

مسعود تجریشی در گفت‌وگو با سایت خبری پرسون، با اشاره به اینکه در خصوص بحث آلودگی هوا دچار یک روند فرسایشی فراموشی شده‌ایم، بیان کرد: وضعیت هوای تهران و کلانشهرها با چند تصمیم قاطع و برخورد محکم با متخلفان بخش‌خصوصی و ارگان های دولتی که به قانون هوای پاک عمل نمی‌کنند برای همیشه قابل حل است.

وی گفت: سالانه بیش از ۴۰ هزار نفر در کشور با مرگ مشکوک به علت آلودگی هوا جان خودشان را از دست می‌دهند و این رقم تقریبا برابر با رقم تلفات کرونا در یک سال گذشته در کشور است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست تصریح کرد: رسانه‌ها و جراید نقش بسیار مهمی در تاثیر این موضوع بر زندگی روزمره مردم دارند اما گاهی میزان پرداخت به مسایل حاشیه آن پررنگ‌تر از موضوع اصلی است.

تجریشی با بیان اینکه یک بخش بسیار مهم این بحث، فرهنگسازی و لزوم توجه مردم به مصرف درست حامل‌های انرژی از جمله گاز و برق برای جلوگیری از آلودگی بیشتر توسط نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ است، ادامه داد: رسانه‌ها نقش مهمی در اقناع افکار عمومی جهت توجه معقول و منطقی مردم به این درخواست نهادهای دولتی دارند.

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی از فعالان بخش خصوصی بحث‌های مهمی چون اقتصاد مقاومتی و تحریم‌ها را دستاویزی برای دور زدن قانون و عمل نکردن به وظایف خود قرار داده‌اند و ما هر زمانی برای تذکر به سراغ آنها می‌رویم، می‌گویند ما به اقتصاد مقاومتی عمل می‌کنیم و نمی‌توانیم استانداردهای زیست‌محیطی را رعایت کنیم.


بیشتر بخوانید؛

نمی‌توانیم مصرف مازوت را به صورت کامل رد کنیم


معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست عنوان کرد: باید برخورد جدی با صنایع بزرگی که زیر بار مسئولیت نمی‌روند، انجام گیرد که یک نمونه از آن خودروسازان و موتورسازانی هستند که بدون توجه به استانداردهای رسمی کشور در حال عرضه محصولات خود به بازار هستند.

تجریشی افزود: متاسفانه تحریم‌ها و اقتصاد مقاومتی اصلی‌ترین دستاویز برخی از این فعالان برای عمل نکردن به قانون شده است.

وی گفت: وضعیت آلودگی هوا در برخی از کلانشهرهای ما طی روزهای گذشته از حالت قرمز هم فراتر رفته بود که نمونه بارز آن وضعیت هوای اصفهان بود که در این مورد کار به جایی رسید که با حکم دادستانی این استان ماموران سازمان محیط زیست هرجایی به واحد آلاینده‌ای برخورد می‌کردند بدون حکم قضایی اقدام به پلمب آن مجموعه می‌نمودند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست افزود: تا زمانیکه تمامی نهادهای دولتی و غیردولتی و حتی مردم به وظیفه خود در این خصوص عمل نکنند این داستان غم‌انگیز هر ساله تکرار و تبعات آن دامن‌گیر همه ما خواهد بود.

گفت‌وگو از مسعود لاهوت

227679