ثبت دما بالای ۴۰ درجه در ۱۷۰ ایستگاه هواشناسی

اطلاعات دریافتی از ایستگاه های هواشناسی کشور نشان می دهد بین خنک ترین و گرم‌ترین مناطق کشور در شبانه روز گذشته حدود ۴۰ درجه اختلاف دما وجود دارد.
تصویر ثبت دما بالای ۴۰ درجه در ۱۷۰ ایستگاه هواشناسی

به گزارش سایت خبری پرسون، بر اساس اطلاعات ایستگاه های هواشناسی کشور طی 24 ساعت گذشته فرودگاه اردبیل با دمای 9.8 درجه سلسیوس خنک ترین منطقه دارای ایستگاه هواشناسی شد.

پس از این منطقه «دشت نمدان» در استان فارس با دمای 10.1، «بلداجی» در چهارمحال و بختیاری 10.3،‌ الشتر در لرستان 10.5و «نیر» در استان اردبیل با دمای 10.6درجه سلسیوس خنک ترین دماهای امروز کشور را ثبت کرده اند.

این در حالی است که در شبانه روز گذشته بیشینه دمای هوا در شوشِ خوزستان به 50 درجه سلسیوس رسید و گرم‌ترین شهر کشور شد. همچنین بیشینه دمای هوا در بسیاری از شهرهای نیمه جنوبی و حتی نیمه شمالی کشور در شبانه روز گذشته به 40 درجه و بیشتر از آن رسیده است.

همچنین آخرین اطلاعات دریافتی از ایستگاه های هواشناسی نشان می دهد که در شبانه روز گذشته حدود 170 ایستگاه هواشناسی دمای 40 درجه و بیشتر از آن ثبت کرده اند.


بارش های همرفتی در روزهای گرم تابستان

در شبانه روز گذشته همچنین بارش های رگباری و نقطه ای در برخی مناطق کشور روی داد که بیشترین بارش با میزان 26.6 میلی متر در ایستگاه «سردشت بشاگرد» در هرمزگان ثبت شده است. این پرباران ترین روز این منطقه از ابتدای تابستان تا کنون است که بر اثر فعالیت یک سیستم همرفتی رخ داده است.

در شبانه روز گذشته همچنین از حدود 60 ایستگاه سینوپتیک هواشناسی گزارش بارندگی دریافت شده که بیشترین بارش ها به ترتیب از «سردشت بشاگرد» با 26.6، «جیرکل» در گیلان 23.7، «قراخیل» در مازندران 17.6 و «امیرآباد» در مازندران 16.7 میلی متر گزارش شده است.

مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور پیش بینی کرد که فعالیت سامانه بارشی در در برخی مناطق کشور طی امروز و فردا شدت می گیرد.
بارش های شمال آذربایجان غربی و نوار شمالی آذربایجان شرقی برای این مدت در سطح هشدار نارنجی است و اثرات مخاطره آمیزی همچون «آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، در جادهای کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی» در پی دارد.

توصیه شده است در زمان فعالیت این سامانه نسبت به خودداری از سفر در جاده‌های کوهستانی، عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی و پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع» اقدام شود.

همچنین توصیه شده است نسبت به اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی برداشت شده، آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و امدادی نیز اقدام شود.

منبع: تسنیم

717219