کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با پرسون:

خنثی‌سازی تحریم‌ها مهم‌تر از رفع تحریم‌هاست

واقعیت این است که برای رفع تحریم‌ها، باید با کشورهای خارجی و گاهی اوقات کشورهای متخاصم وارد مذاکره و چانه‌زنی شد و باید به امتیازات بعضاً وسیعی نیز تن بدهیم. از طرفی رفع تحریم‌ها معمولاً موقتی است و ممکن است هر زمانی با هر اتفاقی برگردد اما در راهبرد خنثی‌سازی تحریم‌ها اختیار تصمیم‌گیری در اختیار جمهوری اسلامی ایران است.

عزیز غضنفری کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص جزئیات جلسه سران قوا اظهار داشت: سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره موضوع تحریم‌ها و تفاوت‌گذاری بین خنثی‌سازی تحریم‌ها و غلبه بر تحریم‌ها با موضوع رفع تحریم‌ها از اهمیت اساسی و راهبردی برخوردار است. این نگاه رهبری برگرفته از رویکرد و راهکاری است که ایشان از مدت‌ها قبل تحت عنوان حل مسائل اقتصادی از طریق فعال‌سازی ظرفیت‌های درونی بیان کردند.

غضنفری افزود: خوشبختانه یکی از موضوعات مهمی که در نشست سران قوا مورد بحث قرار گرفته و در خصوص آن به توافق هم رسیده‌اند و امیدوار هستیم که در عمل نیز به الزامات آن توجه شود، موضوع خنثی‌سازی تحریم‌ها است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در آخرین مواضع خود تأکید کردند که اگرچه نباید از موضوع رفع تحریم‌ها غفلت کرد اما راه خنثی‌سازی تحریم‌ها باید از سوی مسئولین در پیش گرفته شود چرا که رفع تحریم‌ها مسیر امتحان پس داده‌ای است که اثر پایدار و باثباتی را بر روی اقتصاد و معیشت مردم نداشته است.

التماس به آمریکا و اروپا برای لغو تحریم‌ها، دادن امتیازات گسترده و بی‌سابقه، پذیرش محدودیت‌های فراوان در بخش هسته‌ای و تعهدات دیگری که در حوزه نظارت و بازرسی‌ها دادیم، بخشی از کارهایی بود که برای رفع تحریم‌ها انجام دادیم که در نهایت با روی کار آمدن فردی مثل ترامپ در آمریکا و در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری عملاً مسیر تشدید تحریم‌ها در پیش گرفته شد

این کارشناس مسائل سیاسی در خصوص این‌که چرا غلبه و خنثی‌سازی تحریم‌ها از رفع تحریم‌ها مهم‌تر است، عنوان کرد: واقعیت این است که برای رفع تحریم‌ها، باید با کشورهای خارجی و گاهی اوقات کشورهای متخاصم وارد مذاکره و چانه‌زنی شد و باید به امتیازات بعضاً وسیعی نیز تن بدهیم. از طرفی رفع تحریم‌ها معمولاً موقتی است و ممکن است هر زمانی با هر اتفاقی برگردد اما در راهبرد خنثی‌سازی تحریم‌ها اختیار تصمیم‌گیری در اختیار جمهوری اسلامی ایران است.

عزیز غضنفری تصریح کرد: در موضوع خنثی‌سازی تحریم‌ها نه تنها کشور در شرایط دادن امتیازات گوناگون قرار نمی‌گیرد بلکه در این راهبرد ابتکار عمل و فعال ساختن ظرفیت‌های متعدد داخلی و همسایگی هم مجال تحقق پیدا می‌کند.

غضنفری با اشاره به این‌که راهبرد رفع تحریم‌ها همان راهبردی بود که در مذاکرات هسته‌ای در پیش گرفتیم و امروز کشور را در شرایط تحریم‌های بی‌سابقه‌ای می‌بینیم، تشریح کرد: التماس به آمریکا و اروپا برای لغو تحریم‌ها، دادن امتیازات گسترده و بی‌سابقه، پذیرش محدودیت‌های فراوان در بخش هسته‌ای و تعهدات دیگری که در حوزه نظارت و بازرسی‌ها دادیم، بخشی از کارهایی بود که برای رفع تحریم‌ها انجام دادیم که در نهایت با روی کار آمدن فردی مثل ترامپ در آمریکا و در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری عملاً مسیر تشدید تحریم‌ها در پیش گرفته شد.


بیشتر بخوانید؛

برخی به جای خنثی کردن تحریم ها به فکر مذاکره جدید هستند

تاکید سران قوا بر بی اثر کردن تحریم‌ها و شکستن آن


وی در ادامه بیان کرد: اگر کشور مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها را در پیش بگیرد در نقطه‌ای به نام بازدارندگی قرار می‌گیرد که عملاً موضوع بازگشت تحریم‌ها و یا حتی اعمال تحریم‌های جدید برای قدرت‌های سلطه‌گر بلا اثر می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: خنثی‌سازی تحریم‌ها مسیری است که آن را آزموده‌ایم. هر جا کشور به مرحله بازدارندگی رسیده است عملاً کشور در شرایط پایدار قرار گرفته و تحریم دشمن بلا وجه شده است و اساساً دشمن نمی‌تواند تحریم را در آن بخشی که ما به نقطه با ثبات و اطمینان بخش رسیده‌ایم، وارد کند.

وی همچنین گفت: در حال حاضر دشمن در بخش‌های نظامی، هسته‌ای و در بخش اقتصاد در زمینه بنزین نمی‌تواند کشور را تحریم کند چرا که برای رفع تحریم‌ در این زمینه‌ها با دشمنان‌مان وارد مذاکره نشدیم بلکه وارد فاز ابتکار عمل، خلاقیت، فعال ساختن ظرفیت‌های درونی شدیم و مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها را در پیش گرفتیم.

عزیز غضنفری در پایان اظهار داشت: شکست جریانی که امروز برای حل مسائل کشور آدرس غلط می‌دهد، فعال کردن ظرفیت‌های ملی، همسایگی و منطقه‌ای، استفاده از مدیران شجاع و پرکار و استفاده از مزیت‌های اقتصادی و بومی کشور بخشی از الزاماتی است که بایی در خنثی‌سازی تحریم‌ها در پیش گرفت.

226834