صدایمان را بشنوید؛ مسوولین زمین‌های کشاورزیمان را اراضی ملی می‌دانند!

طبق اسنادی که در دست مردم است زمین‌های اطراف سد ایلام متعلق به مردم روستای گلان است این در حالی است که مسوولین آن‌ها را جزو اراضی ملی می‌دانند و بدون توجه به درخواست‌های مردم برای آن تصمیم گیری می‌کنند.

به گزارش سایت خبری پرسون از ایلام، گلان، روستایی از توابع بخش صالح‌آباد شهرستان مهران است که اهالی آن معتقدند زمین‌های بالا دست سد ایلام ملک آباء و اجدادشان است و به اینکه امتیاز بهره برداری از این زمین‌ها را برای ایجاد یک طرح گردشگری به یک شخص غیر بومی بدهند، معترض هستند.

اهالی روستا گلان اسنادی را ارائه داده‌اند که نشان می‌دهد، این اراضی متعلق به مردم روستا است و چندین بار اعتراضات خود را اعلام کرده‌اند؛ اما مسوولین به این اعتراضات توجهی ندارند و آنها این اراضی را اراضی ملی می‌دانند.

مردم گلان همچنین با اجرای طرح گردشگری مذکور مخالف هستند، چرا که معتقدند اجرای این طرح در حوزه رودخانه کنچاچم است و آب شرب بخش صالح آباد و اکثر روستاهای تابعه مانند گلان، ریکا، لیزن، سرنی از همین رودخانه تامین می شود.

همچنین در صورت اجرایی شدن این طرح گردشگری و نبود امکانات کنترل کیفیت و عدم آیتم‌های بهداشت آب با ورود فاضلاب و پسماندهای سایت گردشگری به مجاری رودخانه باعث تحمیل خطرات جبران ناپذیری بر سلامت مصرف کنندگان شهری و روستایی خواهد شد.

با اجرای این طرح، راه دسترسی دامداران منطقه به تنها منبع آب آشامیدنی احشام کاملا مسدود می‌شود و همچنین می‌توان گفت با مراجعه اقشار و اشخاص به این منطقه حساس و حیاتی، حفاظت و سلامت سد مخزنی آب شرب ایلام به خطر می‌افتد.

زمین‌های اطراف سد ایلام متعلق به مردم روستای گلان است

محمدنبی صداقت از اهالی روستا گلان گفت: زمین‌های اطراف سد ایلام متعلق به مردم روستا گلان است؛ شخصی که ساکن چندین روستا بالاتر است درخواست اجرای طرح گردشگری را در زمین‌های ما کرده که با طرح ایشان نیز موافقت شده است.

وی افزود: علی‌رغم مشکلاتی که با اجرای این طرح به وجود می‌آید؛ اما اگر بنا بر اجرای آن باشد، بهتر است که توسط جوانان خود روستا که حداقل 5 نفر در رشته مرتبط با گردشگری در روستا بیکار هستند اجرایی شود.

صداقت گفت: منابع طبیعی سه سال پیش به ما قول داده است که اگر بخواهیم امتیاز طرح را واگذار کنیم به بومی‌ها واگذار خواهیم کرد اما اشخاصی که مسوول بودند اصرار داشتند که این طرح به شخصی دیگر که غیربومی روستایمان است، واگذار شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات دیگری که این طرح دارد این است در مجاورت سد، عشایر زندگی می‌کنند که با اجرای این طرح آنها مجبور به کوچ می‌شوند؛ ما اهالی روستا برای پیگیری خواسته خود در 21 نامه درخواست خود را اعلام داشته‌ایم و به امام جمعه، استانداری، فرمانداری مهران، بخش داری صالح اباد و... اسناد و مدارک خودمان را ارائه داده‌ایم.

صداقت گفت: همچنین درصدد هستیم برای قوه قضاییه کشور هم نامه بدهیم و پیگیری این مشکل را درخواست کنیم.

ما می‌خواهیم مجری این طرح اهالی روستا باشند

نظام محمدی از دیگر اهالی روستای گلان گفت: مردم روستای گلان نزدیک به دو سال است که درگیر این موضوع هستند؛ شخصی که می‌خواهد امتیاز بهره وری از اراضی را بگیرد در شهرستان ملکشاهی است اما ما می‌خواهیم مجری این طرح اهالی بومی روستا باشند.

وی افزود: این اراضی کمتر از 200 متر از زمین‌های کشاورزی ما فاصله دارد و از سال گذشته که متوجه شده‌ایم شخصی غیر بومی از طرف منابع طبیعی و میراث فرهنگی برای اجرای طرح گردشگری خود تاییدیه گرفته است، معترض شدیم؛ 16 ارگان به این موضوع مرتبط هستند که ما به همه‌ی ارگان‌ها رفتیم تا اعتراض خود را چه کتبی چه شفاهی اعلام کنیم.


بیشتر بخوانید؛

۵۸ راس احشام قاچاق در ایلام کشف شد

۹ اراذل و اوباش در ایلام دستگیر شد


محمدی در ادامه گفت: منابع طبیعی ایلام در سنوات گذشته حدود چند هکتار از همین اراضی ما که اتفاقاً کشاورزی و زمین آبی هم است به عنوان منابع ملی به غیر بومی واگذار کرده که الان قسمتی باغ و قسمتی زیر کشت برنج است و این شخص در زیر دست سد ایلام که اراضی مردم کانگنبد است اقدام به فنس کشی، نصب درب و احداث تفرجگاه شخصی کرده است.

این اراضی، اراضی ملی است!

رضا احمدی مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام گفت: این اراضی، اراضی ملی است و مربوط به قشر خاصی نیست و مردم روستا بین خودشان یک تقسیم بندی‌های عرفی انجام داده‌اند.

وی افزود: شخصی که درخواست بهره وری از اراضی را دارد برای اجرای یک طرح گردشگری از میراث فرهنگی و گردشگری مجوز گرفته است و مردم روستا هیچ مدرکی را جهت اثبات اینکه این زمین‌ها به آنها تعلق دارد ارائه نداده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام گفت: همچنین مردم روستا می‌توانند برای اجرای طرح گردشگری به میراث فرهنگی درخواست دهند نه اینکه خودشان بخواهند طرحی را اجرا کنند و مانع کار بقیه شوند.

مدیر کل منابع طبیعی گفت: اراضی ملی در جمهوری اسلامی ایران به هیچکس متعلق نیست و نمی‌تواند به یک شخص واگذار شود؛ اما می‌توان مدیریت بهره وری از اراضی را برای یک مدت معین واگذار کرد که اجرای طرح گردشگری در این اراضی نیز به مدت 5 سال واگذار شده است.

مجری طرح تمام روال قانونی را انجام داده است

عبدالمالک شنبه زاده مدیرکل میراث فرهنگی گفت: برای ایجاد یک طرح گردشگری، سرمایه گذار زمین را معرفی می‌کند که معمولا زمین‌ها به دو دسته دولتی و شخصی تقسیم می‌شوند.

وی افزود: وقتی زمین شخصی باشد به عنوان سرمایه گذار در سامانه ثبت نام می‌کند، مدارک زمین را هم ارائه می‌دهد و بعد از استعلام‌های لازم و موافقت همه‌ی دستگاه های ذی‌ربط نهایتا منجر به موافقت اصولی می‌شود و سپس بعد از تهیه نقشه‌های طرح، پروژه به مرحله اجرا درمی‌آید.

وی افزود: برای اراضی گلان نیز یک طرح گردشگری محلی و سنتی به صورت اقامتی و تفریحی ارائه شد که مجری طرح تمام روال قانونی و استعلام‌های قانونی را انجام داده و در مرحله تهیه‌های نقشه‌های طرح است که بعد از اینکه نقشه‌های طرح تایید شود، مجوز ساخت می‌گیرد و پروژه را احداث می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی گفت: مردم روستا معترض هستند که اراضی متعلق به آنهاست اما مدرکی و سندی ارائه نمی‌دهند و این اراضی جز امکان منابع طبیعی است و تا زمانی که اهالی روستا مدرکی قانونی ارائه ندهند، نمی‌شود کاری کرد.

منبع: فارس

226779