هُمای گرانی اینبار بر شانه های «نان»؛

«نان» هم از سفره خالی مردم پرید/ مسئولان: گرانی نان؛ ان شاء الله هفته بعد

مسئولان متولی از گران شدن نان در استان کردستان در هفته های آینده خبر می دهند و با این حال نان می تواند امیدوار باشد که از غافله گرانی عقب نخواهد ماند.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، این روزها واژه «گرانی»، «کمبود»، «تورم» و... واژه هایی بسیار آشنا برای هر شهروند ایرانی است.

کدام کالا و جنس ایرانی را سراغ دارید که از این واژه ها مستثنی باشد؟ بی شک پاسخی برای این سئوال هرگز پیدا نمی کنید.

این بار هُمای بدبختی و گرانی بر شانه های نان؛ این قوت لایموت مردم کردستان نشست و مسئولان نیز با طِیب خاطر و آسودگی از گران شدن این عضو جدایی ناپذیر سفرهای مردم سخن می رانند.

شامگاه دیروز شه شنبه در جلسه شورای آرد و نان استان خبر گرانی نان از زبان مسئولان و متولیان امر بیان گردید.

در این جلسه خالد جعفری؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان بیان کرد: تصمیم نهایی در مورد افزایش قیمت نان در استان کردستان پس از بررسی های کارشناسی (!) در هفته های آتی اعلام خواهد شد.

با این حال، معاون اقتصادی استاندار کردستان وعده می دهد که اگر نان هم گران شود ولی اجازه داده نمی شود که کیفیت آن کاهش پیدا کند!.

گران شدن نان؛ این جزو لاینفک سفرهای مردم فقیر کشور و استان کردستان در این شرایط اسفبار اقتصادی، کرونایی و زمستان سرد، شاید بدترین خبری باشد که می تواند به مردمان این دیار گفته شود.

سئوال اینجاست که گرانی نان در این فصل از سال یعنی در قلب زمستان سرد و سیاه چه معنایی می تواند داشته باشد، آیا مسئولان که هراز چندگاهی از خودکفایی در تولید گندم می گویند نمی توانند چند ماه را برای اعلام این خطر «بد» صبر کنند؟

البته آنچه از سخنان شرکت کنندگان در جلسه شامگاه دیروز در شورای آراد و نان کردستان می توان دریافت این است که قیمت های جدید نان مصوب شده است و تنها به دنبال اتلاف وقت یک هفته ای برای اعلام این «سوگنامه» هستند.

در این جلسه، محمد دره وزمی؛ مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان اعلام کرد که ماهانه ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن آرد یارانه‌ای با گندم یارانه‌ای به نانوایی‌های کردستان و 3 هزار تن هم آرد با قیمت بیشتر تحویل نانوایی‌های آزاد پز این استان می‌شود.

اما در جلسه دیشب مسئولان مربوطه برای سرنوشت نهایی قیمت نان در کردستان، اسدی؛ رئیس اتحادیه خبازان و نانوایی‌های استان با بیان برخی سخنان ابهاماتی در جلسه پیش آورد.


بیشتر بخوانید؛

افزایش 70 درصدی قیمت نان

نان صنعتی در تنور سنتی / اصلاح تولید امری ضروری است


در میان سخنان اسدی به عینه مشخص بود که کیفیت آرد استان کردستان آنگونه که مسئولان می گویند ایده آل نیست تا جایی که وی در این جلسه گفت: اگر در آینده به اندازه کافی آرد وارد استان نشود کیفیت نان با مشکل مواجه خواهد شد!.

وضعیت غیراستاندارد نانوایی های سطح استان کردستان موضوع دیگری بود که رئیس اتحادیه خبازان و نانوایی‌های این استان از آن خبر داد و گفت: هزینه‌های تعمیر یا تعویض این دستگاه‌ها چند برابر شده و تسهیلات در نظر گرفته شده هم جوابگو نیست و این مورد موجب ایجاد مشکل در کیفیت نان در سطح استان شده است.

البته اسدی به صورت قاطع از گران شدن قیمت نان در کردستان دفاع کرد و در قامت وکیل مدافع نانوایی ها حاضر شد و گفت: قیمت انواع نان با توجه به مشکلات متعدد مطرح شده باید افزایش یابد و خبازی‌ها منتظر مصوبه شورای استانی آرد و نان هستند.

اما این جلسه بدین جا ختم نشد، آقایی؛ نماینده شرکت تأمین آرد استان کردستان هم به عنوان آخرین سخنران تیر خلاص را بر پیکره نحیف مشتریان و مردم زد و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های حمل و نقل پیشنهاد افزایش چند برابری کرایه بار آرد تولید شده مطرح شده است اما تاکنون در این خصوص تصمیم گیری نشده است.

در صورتی که نان در استان کردستان با توجه به قیمت های در نظر گرفته شده، گران شود، بی شک سفره های مردم بی بضاعت این استان کوچکتر از هر زمان دیگری می شود.

این تصمیم عجولانه و غیرمسئولانه مسئولان استان کردستان در این شرایط بغرنج نشان از عدم تخصص آنان در تشخیص موقعیت و وضعیت جامعه و از سوی دیگر عدم اطلاع آنان از بار روانی اجرای این طرح در جامعه دارد.

آیین مهر ـ استان کردستان

226534