گزارش پرسون از آشفته بازار روغن؛

فروش روغن خوراکی رایگان به مردم/ قیمت مصرف کننده: صفر ریال

به تازگی بر روی بطری روغن خوراکی یکی از کارخانه های پرمدعای کشور قمت مصرف کنند اینگونه آمده است(........ ریال) که خریدار گمان می کند بطری روغن مجانی است.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، چندی است که افزایش سرسام آور و لحظه ای قسمت ها به یکی از معضلات بسیار بزرگ برای بسیاری از مردم به ویژه اقشار کم درآمد تبدیل شده است و بی شک تداوم این وضعیت می تواند برای آینده جامعه هزینه های بسیار زیادی به دنبال داشته باشد.

افزایش اقلام ضروری خانوارها به صورت ساعتی و لحظه ای به یکی از مشکلات جامعه ما تبدیل شده است.

نه نظارتی در این میان می بینیم و نه اینکه تولید کننده توجهی به وضعیت درآمدی مشتریان دارد و تنها چیزی که در این میان حرف اول و آخر را می زند«سود بیشتر» است.

به تازگی روغن خوراکی در سطح بازار و فروشگاه های کشور به کالایی نایاب مبدل شده است و هراز چندگاهی هم که شاهد پدیدار شدن آن در بازار می شویم، اولین موردی که نگاه ما را به خود جلب می کند، افزایش چند چند برابری قیمت روغن امروز نسبت به ماه و حتی هفته گذشته است.

البته مشکل بازار روغن های خوراکی به این مبحث خلاصه نمی شود، برخی از شرکت های تولید کننده روغن که ادعای «غیرتراریخته بودن» هم دارند با فراغ بال آن چنان قوانین نظارتی را دور می زنند که باعث تعجب و حیرت جامعه می شوند.

این شرکت ها و کارخانه های تولید روغن های خوراکی با خیالی راحت تنها اقدام به درج تاریخ تولید و انقضاء روغن بر روی بطری روغن می کنند و خبری از قیمت مصرف کننده نیست و این یعنی هر کسی هر کاری که می خواهد می تواند بر اقتصاد نحیف این مردم بیاورد.

در روزهای اخیر یکی از تولیدکنندگان بزرگ روغن خوراکی در کشور که اتفاقا تبلیغات آن تمام شبکه های رسانه ملی را به نوعی با پول های میلیاردیش دوستانه اشغال کرده، به راحتی افکار عمومی را به بازی گرفته است.

در تماسی که با این شرکت داشتیم، با برخورد نامناسبت و هتاکانه مسئولان آن روبرو شدیم.


بیشتر بخوانید؛

وضعیت بازار روغن همچنان آشفته است

کشف یک تن روغن جامد در بهارستان


پرسش خبرنگار پرسون از نماینده حقوقی این کارخانه آقای «ف» مبنی بر علت درج نشدن قیمت مصرف کننده بر روی بطری های روغن بود که وی با اعتماد به نفس خاصی توپ این تخلف بزرگ را به زمین فروشگاه ها و مغازه داران می اندازد و حمایتی آنچنانی از کارخانه و انبارداش می کند که انسان انگشت به دهان می ماند.

مسئول حقوقی این کارخانه تولید روغن خوراکی به خبرنگار پرسون می گوید: خود فروشگاه ها با «الکل» یا «استون» اقدام به پاک کردن قیمت مصرف کننده بر روی بطری های روغن می کنند!

حال باید از این دوست حقوقدان پرسید که آیا صنف فروشگاه داران و مغازه داران همگی بسیج شده اند که این قیمت ها را پاک کنند؟!

بعد از برخورد ناخوشایند نماینده حقوقی این کارخانه تولید روغن خوراکی مثلا «بدون تراریخته»، دوباره با اپراتور تماس می گیریم که ما را به یکی دیگر از مسئولان مربوطه در این کارخانه ارتباط دهد که ایشان هم می فرمایند کسی در این کارخانه وجود ندارد که جواب شما را بدهد و سریعا و با کمال گستاخی تلفن را قطع می کند و این هم از «نماد مشتری مداری» کارخانه مذکور که هر شب دیدگان ملت ایران به تبلیغات دروغین آن روشن می شود.

یکی از مسئولان بازرسی در این باره به خبرنگار سایت خبری پرسون گفت: متاسفانه با کاهش محسوس روغن خوراکی در سطح بازار شاهد افزایش تخلفات بسیاری از سوی تولیدکنندگان و فروشندگان این کالا هستیم.

نکته جالبی که در سخنان این مسئول بازرسی قابل تامل و البته تاسف بار بود این است که وی اعلام کرد در صورتی که فروشگاهی یا انباری در بحث قیمت ها تخلف انجام دهد، 96 هزار تومان جریمه می شود، یعنی اگر هر فردی یک انبار بزرگ روغن خوراکی را انبار کند و سپس با قیمت غیرقانونی به بازار عرضه کند جریمه ای معادل 9 میلیون 600 هزار ریال یا همان 96 هزار تومان خودمان می شود که این هم جای تعجب دارد.

به هر حال کارخانه های تولید کننده روغن خوراکی در کشور در سال های اخیر هر بلایی که تصور کنید بر سر خریدار نگون بخت آورده اند.

به ناگاه همه کارخانه های روغن های خوراکی، تولیدشان «بدون تراریخته» شد!

بعد از اینکه همه باور کردیم که دیگر روغن تراریخته نمی خوریم و قلب و عروقمان در سلامت کامل به سر می برند، اینبار تولیدکنندگان روغن خوراکی به هزار بهانه به سراغ افزایش قیمت ها رفتند و وضعیت کنونی موید این ادعاست.

با این حال به نظر می رسد که کم کاری دستگاه های نظارتی باعث اجحاف کارخانه های تولید روغن خوراکی شده اند و با رها کردن نظارت، عملا بازار را برای میدان داری سودجویان و دلالان باز گذاشته اند.

آیین مهر ـ استان کردستان

226062