گزارش پرسون از بازار مکاره؛

روغن با اشانتیون رب گوجه فرنگی/ مسئولان: روغن به وفور در بازار موجود است!

برخی از فروشگاه ها که روغن خوراکی برای عرضه به مشتری دارند، فروش این قلم از کالای خود را تنها منوط به خرید جنس دیگری عنوان می دارند و به اصطلاح عامه «گروکشی» می کنند. در مقابل مسئولان صورت مسئله را پاک کرده و همواره اصرار دارند که «روغن به وفور در بازار موجود است و به شایعات توجه نکنید».

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، چند صباحی است که بازار ایران با کمبود بی سابقه روغن خوراکی مواجه شده است و این امر برای هر کسی پیش آمده به نحوی که بازدید و جستجوی میدانی چند ساعته روز پنجشنبه هفته گذشته خبرنگار پرسون برای خرید یک بطری روغن خوراکی ( پخت و پز یا سرخ کردنی) بی نتیجه ماند و سرانجام بعد از چندین ساعت پرسه زدن در بازار مکاره، لاجرم مجبور به خرید روغن یک و نیم و لیتری آفتابگردان آنهم با قیمت 68 هزار تومان شدم.

بی گمان این مسئله هر روز برای خانوارهای کشور به ویژه استان کردستان تکرار می شود و به گونه ای به یک تسلسل باطل تبدیل گردیده است.

اما وضعیت در شهرستان ها و شهرهای کردستان بدتر از مرکز استان است.

در شهر «توپ آغاج» شاید بتوانیم یک بطری 900 گرمی روغن به سفارش و تایید دوستان تهیه کنیم ولی این خرید برای خود از مناسک خاصی برخوردار است.

خرید روغن بدون خرید جنس دیگری غیرممکن و منتفی است. مغازه داران و فروشگاه داران این شهر و حتی دیگر شهرستان های کردستان روغن خوراکی را به کیمیای جان تبدیل کرده اند و در مقابل مسئولان همه چیز را عادی و بعضا گل و بلبل می بینند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان روغن کشور هفته پیش در سخنانی با اصحاب رسانه اعلام کرده بود که تولید روغن در دیماه امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و هیچ مشکلی در حوزه روغن خوراکی نداریم.

حال اگر تولید روغن خوراکی در سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته روند افزایش داشته است با 2 مسئله روبرو می شویم، یا اینکه مردم خیلی «روغن خور» شده اند و یا اینکه ایشان خدایی ناکرده ما را از مرحله پرت می کند.

به هر حال مسئولان و متولیان بازار در استان کردستان نیز به کرار هرگونه کمبود روغن و دیگر اقلام و کالاهای ضروری را در بازار به شدت تکذیب می کنند و اینگونه اخبار را ساخته و پرداخته ذهن بیمار عده ای مغرض می دانند.

شیرزادی؛ یکی از مغازه داران درباره کمبود روغن در بازار به خبرنگار سایت خبری پرسون گفت: متاسفانه به طور عجیبی روغن خوراکی جامد و مایع در سطح بازار کم شده است.

وی افزود: اگر هم بازاریاب ها برای ما روغن می آورند باید با شروط خاصی روغن را از آنان بخریم و به مردم بفروشیم.

شیرزادی تاکید کرد: توزیع کنندگان روغن در صورتی به فروشگاه داران روغن آن هم به اندازه بسیار کم عرضه می کنند که کالا و جنس دیگری از آنان بخریم و به اصطلاح عامه «گروکشی» می کنند.

بسیاری از شهروندان نیز در گفت وگوهایی که با خبرنگار پرسون داشته اند از نبود و کمیاب بودن روغن در بازار به شدت گله مند هستند.

اما تاسف بارتر اینکه خود رسانه ملی در روزهای اخیر در زیرنویس هایی که از شبکه های مختلف پخش می کرد از مردم درخواست می نمود که برای سلامتی خود از روغن حیوانی استفاده نکنند و صرفا از روغن های کارخانه ای استفاده نمایند!!

آیا رسانه ملی از بیماری بازار داخلی بی خبر است یا اینکه نمی خواهد خبردار شود؟!

تلاش های بسیاری برای ارتباط با مسئولان نظارتی در حوزه بازار در سطح استان کردستان داشتیم که همه مدیران و مسئولان در جلسه تشریف داشتند! و یا اینکه جواب خبرنگاران و ارباب جراید را با این پیام ها می دادند: «در جلسه هستم»، « لطفا بعدا تماس بگیرید» و...

البته طبق شواهد، بسیاری از عمده فروشان بازار، از هم اکنون بازار شب عید را هدف قرار داده اند و روغن، برنج، مواد شوینده، بهداشتی و.... را به امید چند برابر شدن قیمت ها در انبارهای خود احتکار می کنند.

حال سخن اینجاست که متولی این آشفته بازار کیست؟

آیین مهر ـ استان کردستان

231546