به گزارش سایت خبری پرسون اصفهان، نوروزی در جلسه سرمایهگذاری، برنامهریزی و تبیین ساختار اجرایی قطارهای شهری استان اصفهان اظهار داشت: اگر بهای هر دلار را ۳۲ هزار تومان حساب کنیم، احداث هر کیلومتر قطار شهری یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و با نرخ فعلی دلار، یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه در بردارد.
وی با اشاره به اینکه تکمیل خط دو مترو به ۳۲ هزار میلیارد تومان منابع مالی دیگر نیاز دارد، گفت: تاکنون با نرخ فعلی دلار برای خط دو مترو اصفهان پنج هزار میلیارد تومان از طریق اوراق مشارکت، زمین و پول در دو سال اخیر هزینه شده است.
شهردار اصفهان افزود: همچنین با نرخ فعلی دلار برای احداث خط یک مترو اصفهان ۲۷ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.
وی با اشاره به اینکه باید زیرساختهایی به ارزش حدود یکصد هزار میلیارد تومان در شهر احداث شود تا امکان ارائه خدمات از طریق قطارهای حومهای فراهم شود، گفت: اگر حجم عظیم سرمایهگذاری مورد نیاز در طرح ایجاد قطارهای حومهای مورد توجه قرار نگیرد، اتصال این خطوط نیز امکان پذیر نخواهد بود.
شهردار اصفهان هزینه جابجایی مسافر در متروی اصفهان را معادل 17 هزار تومان عنوان کرد و افزود: این در حالی است که از مسافران یک هزار و 200 تومان دریافت می شود.
بیشتر بخوانید؛
بهره برداری ٨٩ پروژه ریلی به ارزش ٢٧٧ میلیارد تومان
وی به نظر قانون گذار در مورد مترو در قانون برنامه 5 ساله ششم توسعه اشاره و اظهار کرد: در فراز نخست این قانون راه و شهرسازی مکلف شده با رعایت سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون اجرای سیاستهای شرکت حمل و نقل ریلی مسافری، خطوط حومهای را با هدف ساماندهی حاشیه شهرها و توسعه امور حمل و نقل ریلی حومهای در زیر مجموعه شرکت راه آهن تشکیل دهد.
نوروزی افزود: در فراز دوم این قانون آمده است این شرکت با همکاری شهرداریهای مربوطه، متولی تمام امور حمل و نقل ریلی مسافری حومهای در کشور است.
وی با اشاره به فراز سوم این قانون هم گفت: براساس این فراز فعالیت شرکتهای قطارهای شهری به طور مستقل در امور توسعه حمل و نقل ریلی حومه بلامانع است.
شهردار اصفهان اظهار کرد: بر اساس فراز چهارم، اساسنامه شرکت حمل و نقل ریلی مسافری حومهای ظرف مدت شش ماه پس از لازمالاجرا شدن این قانون، به پیشنهاد مشترک سازمان، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی به تصویب هیئت وزیران میرسد.