به گزارش سایت خبری پرسون، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، سوال از دو وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش مطرح شد. حبیب الله دهمرده، نماینده زابل از محمد جواد آذری جهرمی سوالی درباره علت عدم اجرای فیبر نوری به خصوص در استانهای مرزی همچون سیستان و بلوچستان مطرح کرد.
او توضیح داد: «دانش آموزان مناطق محروم کل کشور به ویژه در استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان و لرستان چه گناهی کردهاند که در این مناطق به دنیا آمده و امروز با شیوع بیماری کرونا از دسترسی به اینترنت و درس خواندن محروم شدهاند؟ دانش آموزان این مناطق به اینترنت دسترسی ندارند. مگر آنها حق درس خواندن ندارند و نباید در کنکور با سایر دانش آموزان در سطح کشور رقابت کنند؟ چرا آقای وزیر از روز اول پیگیر این موضوع نبوده و انگار فقط به برخی از مناطق خاص توجه میکند.»
در پاسخ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اختصاص هزار میلیارد تومان برای اتصال استان سیستان و بلوچستان به شبکه ملی اطلاعات سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که مشکل مردم این استان در دسترسی به شبکه ملی اطلاعات به زودی برطرف شود.
در نهایت با این توضیحات و قول وزیر برای پیگیری و حل این مشکل، نماینده سوال کننده اعلام کرد که قانع شده؛ البته این را هم گفت که «دنبال دادن کارت زرد و سفید نیست و هدفش حل مشکلات مردم است.»
محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی نیز گفت: «در سفر اخیرم به استان سیستان و بلوچستان، این موضوع کاملا مشخص بود که این استان در حوزه سلامت، آب، آموزش، مخابرات و راههای استانی از سایر استانها عقبتر است. انشاءالله با توجه به مناطق محروم بتوانیم مشکلات آنها را برطرف کنیم. آقای وزیر نیز قول دادند بحث دسترسی به شبکه ملی اطلاعات را با توجه به وسعت زیاد استان و نیازمندی به برقراری ارتباط دنبال کنند.»
سوال بعدی را محمد حسن آصفری، نماینده اراک از وزیر آموزش و پرورش پرسید؛ مبنی بر اینکه چرا وزارت آموزش و پرورش نسبت به پرداخت حقالتدریس ماههای اسفند، فروردین، اردییهشتماه و خرداد در سالهای ۹۸ و ۹۹ اقدام نکرده است. او با انتقاد از اجرایی نشدن طرح رتبه بندی فرهنگیان و تعویق در پرداخت حقوق آنها گفت: «چرا باید معلمان برای تدریس در مدارس غیرانتفاعی علاقه داشته باشند؟ دلیلش را باید در حقوق پرداختی به آن جستجو کرد؛ پس در این شرایط دیگر توقع نداشته باشید خروجی آموزش و پرورش، دانش آموزان با ژنهای خوب نباشد. با نگاهی به قبولی رتبههای برتر کنکور متوجه میشوید که درصد بالایی از آنها افرادی با خانوادههای پولدارند که با پرداخت مبالغ هنگفت در مدارس غیرانتفاعی درس خوانده اند؛ اما بچه روستایی این توان را ندارد.»
در پاسخ محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفت، همه معلمین آموزش و پرورش حقوقشان را سر ماه همانند کارکنان دولت دریافت میکنند و آن چیزی که با تأخیر پرداخت میشود، اضافه کار معلمان است.
با این توضیحات، آصفری مشروط به پرداخت معوقات معلمان تا پایان سال از توضیحات وزیر قانع شد. رییس مجلس نیز از کمیسیون آموزش و تحقیقات خواست که این موضوع را پیگیری کند.
علاوه بر این دو سوال، نمایندگان به بررسی جزییات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری پرداخته و تصویب کردند که «اساتید دانشگاه با رتبه استاد تمام، دانشیار با ده سال سابقه تدریس و مدرسین حوزه علمیه با ده سال سابقه تدریس در سطوح عالی حوزههای علمیه و دارندگان حکم مستقیم از رهبر انقلاب و منصوبان رهبری میتوانند به عنوان کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری ثبتنام کنند.»
همچنین نمایندگان مجلس با پیشنهاد استعفای روسای قوای مقننه و قضائیه، اعضای هیأت رئیسه مجلس و اعضای شورای عالی قضایی شش ماه قبل از ثبتنام برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کردند.
تحقیق و تفحص از بررسی عملکرد شرکتهای خودروسازی در خصوص کیفیت و قیمت خودرو نیز به تصویب مجلس رسید. طبق توضیحات علیرضا سلیمی، عضو هیات رییسه مجلس موضوعاتی همچون چندگانگی در نحوه قیمت گذاری خودرو، شبهه در وضعیت مالی برخی شرکتهای زیرمجموعه، عدم عدالت در ثبت نام و توزیع خودرو، زد و بندها و رانت ها، کیفیت پایین محصولات، حضور افراد سیاسی و غیر مربوطه و برخی انتصابات در شرکتهای خودروسازی از محورهای تفحص از شرکتهای خودروسازهای به شمار میآید.