گزارش پرسون از موضوع تخریب جنگل‌های هیرکانی؛

منابع طبیعی مازندران برای مقابله با قاچاق چوب به برگزاری یک مانور اکتفا کرد

در حالیکه بیش از ۵۰ درصد از عرصه‌های جنگلی شمال کشور در استان مازندران قرار دارد و سالانه هزاران تن چوب درختان جنگلی در این استان قاچاق می‌شود، مدیر کل منابع طبیعی استان مازندران منطقه ساری از برگزاری مانور تشدید اقدامات حفاظتی جهت مقابله با قاچاق چوب در این استان خبر داد.

به گزارش سایت خبری پرسون، جنگل‌های هیرکانی یکی از معدود عرصه‌های جنگلی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو هستند که قدمت و ارزش باستانی و اکولوژیکی آن مستغنی از توضیح است اما این عرصه‌های جنگلی در یک نیم قرن اخیر دستخوش تغییرات بسیاری شده است به طوریکه تنها در بین ۶۰ تا ۴۰ سال اخیر بیش از یک و نیم میلیون هکتار از مجموع ۳ و نیم میلیون هکتار از این جنگل‌ها از بین رفته است. این در حالیست که در طی ۲۰ سال اخیر نیز نزدیک به ۱۷ درصد از این مقدار باقی مانده نیز دستخوش تغییر و نابودی شده است.

اسحاق عطایی مدیر کل منابع طبیعی استان مازندران منطقه ساری در جریان این مانور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این طرح در شهرستان آمل و منطقه سوادکوه برگزار می‌شود که در آن ۱۲ اکیپ و ۱۵۰ نیروی حفاظتی حضور دارند.

وی ادامه داد: بیش از هزار و ۳۰۰ نیروی حفاظتی در قالب ۱۳ شرکت حفاظتی در سطح منطقه حضور دارند که وظیفه اصلی آنها حفاظت از عرصه‌های طبیعی، مراتع و جنگل‌ها است.


بیشتر بخوانید؛

کشف ۴۵ تن چوب قاچاق در صومعه ‌سرا


عطایی عامل اصلی ادامه دار بودن قاچاق چوب در منطقه را میزان کم جریمه‌های این اقدام غیرقانونی عنوان کرد و گفت: در سالهای اخیر قدری این رقم افزایش یافته است اما لازم است در میزان جریمه‌های قاچاق چوب یک تجدید نظر کلی انجام گیرد.

مدیر کل منابع طبیعی استان مازندران منطقه ساری تصریح کرد: هدف این طرح جلوگیری از فعالیت واحدهای اقتصادی و صنعتی نیست اما ۳۰۰ واحد چوب بری در این طرح مورد پایش قرار خواهند گرفت.

به گزارش پرسون، قاچاق چوب در جنگل‌های هیرکانی در صدر عوامل تخریب جنگل قرار دارد و بعد از آن نیز می‌توان به ویلاسازی، چرای بی رویه و فرسایش خاک اشاره کرد اما جلوگیری از این معضل نیازمند مطالعات اقتصادی اجتماعی و توجه به نیازهای اساسی بومیان منطقه می‌باشد و برگزاری مانور تنها می‌تواند وقفه‌ای چند روزه در روند انجام این کار غیرقانونی به وجود آورد.

225355