بررسی ماجرای واگذاری بخشی از یک جنگل قدیمی در گفت‌وگو با کهرم؛

سالی15 هزار هکتار از جنگل‎های هیرکانی آتش می‎گیرد

یک فعال محیط زیست گفت: جنگل های هیرکانی نور از قدیمی ترین جنگل‌های دنیا هستند و حدود سه تا پنج میلیون سال قدمت دارند.اروپایی‌ها وقتی بخواهند در مورد اجداد جنگل‌های خود مطالعه کنند به اینجا می آیند.
تصویر سالی15 هزار هکتار از جنگل‎های هیرکانی آتش می‎گیرد

انتشار خبر واگذاری ۲۵ هزارمتر مربع از جنگل های هیرکانی در شهرستان نور به یک شخص مردم را به شدت نگران کرده است که چگونه منابع ارزشمند طبیعی به این راحتی به اشخاص واگذار می شوند و چرا دستگاه های نظارتی پاسخگوی این مساله نیستند؟

در سال گذشته نیز انتشار خبر وقف جنگل‌های آق مشهد ساری و برشی از کوه دماوند کل کشور را شوکه کرد. طبق اخبار واگذاری ۲۵ هزارمتر مربع از جنگل‌های هیرکانی واقع در مجاورت روستای "واز" در شهرستان نور به یک فرد در قالب طرح "اسکان دام" منتشر شد و نگرانی‌های بسیاری را در جامعه ایجاد کرد و بسیاری از شهروندان خواستار ورود دستگاه های قضایی به این موضوعات و حفظ منابع طبیعی ارزشمند کشور شدند. البته اخیرا نیز خبری مبنی بر توقف این واگذاری منتشر شده اما هنوز به طور دقیق این موضوع توسط مسئولان مربوطه تایید نشده است.

در این راستا خبرنگار محیط زیست پرسون گفت‌وگویی با اسماعیل کهرم فعال محیط زیستی داشته که به شرح ذیل است.

کهرم بیان کرد: جنگل های هیرکانی نور از قدیمی ترین جنگل‌های دنیا هستند و حدود سه تا پنج میلیون سال قدمت دارند.اروپایی‌ها وقتی بخواهند در مورد اجداد جنگل‌های خود مطالعه کنند به اینجا می آیند. این هیرکانی که مشاهده می کنید در حال حاضر هیرکین یا هیرکینین اسم لاتین این منطقه بوده است. یعنی یونانی ها به این قسمت جنوب دریای مازندران هیرکان میگفتند.

وی ادامه داد: بنا براین جنگل‌های هیرکانی به این منطقه اشاره دارد.از زمان سوم زمین شناسی جنگل های هیرکانی به وجود آمدند و ماندگار شدند. همانطور که عرض کردم جنگل‌های قدیمی تر از اینها نداریم، ولی ما در حال تخریب آن هستیم. حدودا سالی پانزده هزار هکتار از آن آتش میگیرد و یک مقدار زیادی از آن قاچاق می شود؛ این موضوعلات جز معضلات جنگل های هیرکانی هستند.

این فعال محیط زیست گفت: علاوه بر معضلات مطرحه عده‌ای جنگل نشین داریم که آن ها سند و بنچاق‌هایی دارند که مثلا گاهی به 300 سال پیش برمی گردد و در آن نوشته شده که مثلا اولین درخته کاشته شده برای آن ها است. این افراد درختها را قطع می کنند تا در نتیجه وسعت زمین آنها بیشتر شود.

کهرم افزود: از زمان رضا شاه تا الان قصد بر این بوده که به جنگل نشین‌ها جای دیگری دهند تا در آنجا زندگی کنند و دام‌هایشان را هم منتقل کنند، اما موفق نبودند چون مردم ناراضی می شوند و دولت‌ها از نارضایتی تراشی عبا دارند.

وی در پاسخ به سوال حالا چه باید کرد؟ گفت: یکی از پیشنهادات در گذشته این بود که قسمتی از جنگل‌ها را که تراشیده شده و اصطلاحا جنگل مخروبه نام دارد را با دروازه یا نرده‌ای جدا کنیم برای دیار جنگل نشین‌‌ها در هر استان مثلا گیلان مازندران و گلستان و آن ها از آن محدوده فراتر نروند که کل جنگل ها به آتش کشیده شود و خراب شود.

این فعال محیط زیست ادامه داد: سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیز داری از فقیرترین سازمان‌های کشور است. برای هر ۱۷هزار هکتار یک جنگل بان داریم و این به صورتی است که نمیتوان کنترل کرد.

کهرم در پایان مطرح کرد: من شخصا با این برنامه موافقت می کنم، به شرطی که کنترل لازم انجام شود یعنی آن محدوده ای که در اختیار جنگل نشینان و دام هایشان قرار می‌گیرد به کلی توسط جنگل‌بانان نظارت شود که فراتر از آن نروند تا جنگل‌ها تا حدامکان حفظ شود.

234394