سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در گفتگو با پرسون:

لزوم ارائه راهکار درآمدی برای بودجه از سوی نمایندگان مجلس/ بازار نفتی رو به رونق قرار دارد

نفت به عنوان مهم ترین درآمد ایران به حساب می آید، چه در رژیم طاغوت و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بودجه کشور براساس درآمد نفتی محاسبه می شد.

به گزارش سایت خبری پرسون، درآمدی که با نوسانات عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی مورد تهدید قرار می گیرد و با اجرای تحریم ها به راحتی مهم ترین گلوگاه درآمدزایی کشور با تنگنا مواجه می شود، گرچه بارها مقام معظم رهبری از دولت ها خواستند که نفت را از بودجه کشور جدا کنند تا به راحتی در آمد کشور مورد تهدید قرار نگیرد، اما تاکنون هیچ یک از دولت ها توان این کار را نداشته اند.

دولت دوازدهم نیز همانند سایر دولت ها تمایلی به خروج نفت از بودجه نداشت و در آخرین سال عمر دولت بودجه 1400 را همچنان براساس درآمد نفتی قرار داده است، درآمدی که زیر تیغ تحریم ها قرار دارد؛ این در حالی است که دولت برای درآمد سال آینده 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت۴۰دلاری در روز را در بودجه پیش بینی کرده است، اما این روزها به واسطه تحریم ها و شرایط کرونایی حاکم در بازار های جهانی فروش نفت ایران 700 هزار بشکه در روز آن هم بشکه ای کمتر از 40 دلار معامله می شود، که این موضوع مورد انتقاد نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

نمایندگان مجلس خواستار اصلاح بودجه توسط دولت هستند و این میزان درآمد را واقعی نمی بینند، البته دولتی ها راهکارهایی را برای محقق شدن درآمد نفتی عنوان کرده اند که باز هم این راهکارها مورد قبول مجلسی ها قرار نگرفته است.

خبرنگار اقتصادی پرسون برای اینکه ببیند دولت توان محقق کردن بودجه کاملا نفتی را دارد گفتگویی با «سید حمید حسینی» سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت،گاز و پتروشیمی انجام داده است.

اوراق نفتی گزینه بعدی دولت برای درآمد صادرات نفت

او در این خصوص گفت: قیمت پیش بینی فروش نفت توسط دولت در بودجه مناسب است، چرا که واکسن کرونا کشف و مورد تزریق قرار گرفته و امید به رونق بازارهای جهانی نفت وجود دارد.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه در حال حاضر دولت زیر یک میلیون بشکه نفت درآمد دارد چطور در سال آینده می تواند به رقم 2میلیون و 300 هزار بشکه برسد؟ گفت: در زمان اجرای برجام این رقم صورت گرفت و آن زمان ایران به بازار های جهانی نفت برگشت و توان تولید و صادرات 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت در روز وجود دارد، اما اگر تحریم ها برداشته نشود دولت بودجه را دو مرحله ای پیش بینی کرده است، به این شکل که حداقل یک میلیون بشکه نفت و حداکثر دو میلیون و 300 هزار بشکه نفت صادر شود که یک میلیون بشکه در حال حاضر صورت می گیرد و اگر بیش از این نتواند صادر کند دولت می تواند یک میلیون و 300 هزار بشکه را اوراق نفتی عرضه کند.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه افزود: اگر فضاسازی منفی در خصوص اوراق نفتی صورت نگیرد، اوراق نفتی بسیار جذاب است و بهتر از اوراق بدهی به حساب می آید و سرمایه های مردم نیز به سمت خرید اوراق نفتی جذب می شود، در اینجا در صورتی که قیمت نفت و ارزش دلار بالا رود سرمایه های مردم نیز افزایش پیدا می کند.


بیشتر بخوانید:

در لایحه بودجه 1400 سیاست دولت برای درآمدهای مالیاتی چیست؟

کسری بودجه ۱۴۰۰ تورم شدیدی به همراه دارد


بودجه انبساطی برای فرار از رکود

بودجه که دولت پیش بینی کرده را نمی توان دستکاری کرد، سقف بودجه را نمی توانیم تغییر بدهیم چرا که 520 هزار میلیارد تومان بودجه مخصوص امورات رفاهی، حقوق و دستمزد، یارانه و..است که نمی توان در این امورات دست برد و همچنین 100 هزار میلیارد تومان دولت باید سود اوراق گذشته اش را پرداخت کند و 120 هزار میلیارد هم که بودجه عمرانی در نظر گرفته شده که باید تزریق مالی برایبرخی از پروژه ها که 90 درصد فعالیت عمرانی آن به پایان رسیده صورت بگیرد.

وی در پاسخ به منتقدان بودجه در مجلس گفت: اگر مجلسی ها راهکار جدید برای به دست آوردن درآمد کشور دارند ارائه کنند، جالب اینجاست که برخی از نمایندگان ایراد می گیرند چرا دولت بودجه انبساطی بسته، طبیعی است که دولت برای فرار از رکود باید بودجه انبساطی ببندد، بنابراین بنده معتقدم که با این هیاهویی که مجلسی ها به پا کرده اند خیلی نمی توانند در اعداد و ارقام بودجه دستکاری کنند.

حسینی عنوان کرد: دولت به درآمد نیاز دارد فرقی ندارد این درآمد از فروش نفت تامین شود یا از منابع دیگر صورت بگیرد، درست است که دولت می تواند درآمد نفتی را کنار بگذارد و به درآمدهای دیگر رجوع کند مانند اینکه خدمت سربازی را بفروشد یا اینکه اجازه واردات خودرو برای 20 هزار خودرو بدهد و از هر خودرو 2 میلیارد عوارض گمرکی دریافت کند و حدود 30 تا 40 هزار میلیارد درآمد کسب کند که این نوع درآمدها مشکلات دیگری را برای کشور به وجود می آورد، برخی دیگر معتقدند دولت از منابع مالیاتی درآمد خود را کسب کند، 195 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی که در بودجه آمد را به 350 هزار میلیارد تومان افزایش دهد این درحالی است که در این شرایط که کرونا آسیب زیادی به اصناف و تولید زده شرایط وجود ندارد که فشار به فعالان اقتصادی آورده شود؛ بنابراین انتظار این است که نمایندگان راهکار عملی و قابل اجرا برای درآمد بودجه در نظر بگیرند.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه برخی از منتقدان فروش اوراق نفتی معتقدند دولت روحانی با این کار دولت آینده را به نوعی بدهکار می کند؟ گفت: فرقی ندارد که دولت بخواهد اوراق بدهی یا اوراق نفتی و اموال دولت را بفروشد دولت آینده بدهکار می شود و حتی اگر سهام دولت را هم بفروش برساند از درآمد دولت آینده کم می شود، در همه جای دنیا دولت های فعلی راهکار می اندیشند تا درآمد فعلی را محقق کنند، کشورهای اروپایی و امریکایی در شرایط کرونایی از همین محل استقراض می کردند، دولت ها می توانند سال های آینده را نیز به همین شکل انجام دهند، برخی از کشورها 70 درصد و حتی بیش از درآمد تولید ناخالص ملی شان بدهی دارند، درست است که این نوع کار کسری بودجه به وجود می آورد، اما مزیت این را دارد که باعث افزایش نقدینگی نمی شود و افزایش تورم را در برنمی گیرد و اینکه بخواهیم نگران دولت آینده باشیم نقد منطقی نیست.

گفتگو از: محمد خادمی

224983