نقدی بر نگاه متمایز رسانه‌ها بر دو موضوع یکسان؛

تمساح سیستان یا تمساح تهران؟!

یادداشت/ تفاوت میان وجود تمساح پوزه کوتاه ایرانی در جنوب شرقی کشور و دست و پنجه نرم کردن هزاران نفر از هموطنان ما در روستاهای اطراف زیستگاه این تمساح با احتمال وجود همین گونه جانوری در چیتگر چه وجه تمایزی دارد که این یکی به مذاق رسانه‌ها خوش آمده اما آن یکی سوژه خوبی برای پوشش حداکثری نیست.

سایت خبری پرسون- یک مثل معروفی در بین اهالی رسانه وجود دارد که بارها در کارگاه‌های خبر نویسی تکرار شده است «اگر سگی انسان را گاز بگیرد خبر نیست اما اگر یک انسان سگ را گاز بگیرد خبر است» این مثال دلالت بر این دارد که اگر اتفاقی فرآیند معمول خود را طی کند جایی در بین اخبار ندارد اما اگر این اتفاق در طی یک فرآیند غیرمعمول و غیرطبیعی رخ دهد می‌تواند خبر محسوب شود.

اگر دفعات وقوع این اتفاق را حتی در صورت غیرمعمول بودن به این ویژگی اضافه کنیم می‌تواند بیانگر تفاوت میان وجود تمساح در سیستان با تمساح در تهران و پارک چیتگر باشد.

این روزها تمامی خبرگزاری‌ها، روزنامه‌های رسمی، کانال‌های تلگرامی و صفحات پرمخاطب اینستاگرامی به صورت لحظه به لحظه در حال مخابره اخبار احتمال وجود یک تمساح در دریاچه چیتگر تهران هستند.

اما تفاوت میان وجود تمساح پوزه کوتاه ایرانی در جنوب شرقی کشور و دست و پنجه نرم کردن هزاران نفر از هموطنان ما در روستاهای اطراف زیستگاه این تمساح با احتمال وجود همین گونه جانوری در چیتگر چه وجه تمایزی دارد که این یکی به مذاق رسانه‌ها خوش آمده اما آن یکی سوژه خوبی برای پوشش حداکثری نیست.


بیشتر بخوانید؛

وجود تمساح در دریاچه چیتگر تقریبا محال است


شاید اگر قدری با نگاه حرفه‌ای‌تر این موضوع را از بعد رسانه‌ای مورد بررسی قرار دهیم تفاوت‌های متعددی بین این دو حالت وجود داشته باشد اما انصاف رسانه‌‌ای حکم می‌کند که علت پرخطر بودن این دو وضعیت که باعث شده یکی ارزش رسانه‌ای بیشتر و دیگری ارزش کمتری داشته باشد نیز مورد بررسی قرار گیرد.

در یک سو مردمان جنوب شرقی‌ترین نقطه از کشور به دنبال آب وارد زیستگاه‌های پرخطر تمساح پوزه کوتاه ایرانی می‌شوند تا آبی برای نوشیدن بیابند و در این سو مردمان پایتخت که تعطیلات آخر هفته را در کنار دریاچه مصنوعی و خوش آب و هوا به سر می‌برند شاید از ترس وجود تمساح چند روزی به این تفرجگاه سر نزنند. تفاوت نگاه اصحاب رسانه به این دو موضوع شاید حرفه‌ای باشد اما قدری از دایره انصاف و نه اخلاق به دور می‌باشد که خود زنگ خطری برای تبلیغ سبکی اجتماعی از سانترالیسم است و تبعات آن در یک دور باطل دوباره گریبانگیر مرکز‌نشینان خواهد شد.

نویسنده: مسعود لاهوت

224245