به بهانه درخشش لژیونر والیبال کشور در لیگ قهرمانان اروپا؛

در ورزش پایه سرمایه گذاری کنیم تا در مسابقات معتبر جهانی بدرخشیم

سرمایه گذاری در ورزش پایه همواره توانسته است نتایج موفق و مثبتی را از خود برجای بگذارد و درخشش میلاد عبادی پور، لژیونر والیبال کشورمان در مسابقات هفته گذشته لیگ قهرمانان اروپا نمونه بارز این مهم می باشد..

به گزارش سایت خبری پرسون، امروزه ورزش به یکی از مهم ترین دغدغه های بشر در کشورهای مختلف جهان در رشته های گوناگون تبدیل شده است. به گونه ای که از آن می توان به عنوان یک صنعت یاد کرد و لذا مسئولین امر در این حوزه تلاش می کنند تا از اساس و پایه به ورزش کشور خود رسیدگی و توجه نمایند. دغدغه ای که متاسفانه به ندرت در کشور ما به آن پرداخته شده است و ورزش پایه آنچنان که باید و شاید مورد توجه مسئولین ذی ربط قرار نمی گیرد. اما هفته گذشته درخشش لژیونر والیبال ایران در رقابت های معتبر لیگ قهرمانان اروپا سبب شد تا پرداخت و رسیدگی به ورزش پایه مجددا در صدر اخبار و خبرگزاری ها قرار گیرد. نکته قابل ذکر آن که والیبال یکی از معدود رشته های ورزشی در کشور ما می باشد که خوشبختانه از رده سنی پایه مورد توجه تیم ها و مسئولین قرار گرفته است و ماحصل آن همان چیزی است که هفته گذشته شاهدش بودیم. یعنی درخشش میلاد عبادی پور در لیگ قهرمانان اروپا که حتی رسانه های خارجی هم به تعریف و تمجید آن پرداختند.

میلاد عبادی پور تنها یکی از بازیکنانی است که از تیم ملی نوجوانان در عرصه والیبال حضور داشته است و سپس به تیم ملی جوانان و نهایتا تیم ملی بزرگسالان والیبال کشور راه یافته است. یعنی با یک برنامه ریزی صحیح و درست از رده های پایه رشد و پرورش یافته و نهایتا به تیم ملی بزرگسالان رسیده است. والیبال کشور ما در سال های نه چندان دور همواره در حسرت برد تیم های آسیایی همچون چین و ژاپن بود و حالا شاهد هستیم که با برنامه ریزی درست و سرمایه گذاری مناسب در رده های پایه، والیبال ایران به یکی از قطب های قدرتمند این ورزش در عرصه جهانی تبدیل شده است و جوان ارومیه ای کشورمان یکی از نمایندگان این ورزش محبوب در سطح اول والیبال باشگاهی جهان به همراه تیم اسکرا بلخاتوف لهستان می باشد که هفته گذشته توانست به عنوان ارزشمندترین بازیکن دیدار تیم خود در دور رفت مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا مقابل فنرباغچه انتخاب شود.

فرهاد قائمی نیز از جمله بازیکنانی است که از رده نوجوانان در عرصه والیبال کشور پرورش یافته است و حالا در لیگ ستارگان قطر توپ می زند و درخشش قابل توجهی را در این فصل به همراه تیم الریان داشته است. جوان گنبدی یکی از بهترین های والیبال کشورمان است که امید است بتواند به همراه تیم ملی کشور در جام جهانی والیبال و رقابت های انتخابی المپیک پیش رو خوش بدرخشد. سعید معروف، کاپیتان محبوب و کهنه کار تیم ملی والیبال کشورمان که دیگر نیازی به تعریف ندارد و نمونه بارز یک بازیکن موفق است که از رده پایه در ورزش والیبال پرورش یافته است و حالا به عنوان یکی از بهترین بازیکنان والیبال جهان در لیگ چین توپ می زند و خوشبختانه بازیکنان جوان تر والیبال کشور با حضور در کنار آقای خاص کاپیتان جهان در دیدارهای ملی کسب تجربه نموده و می توانند جایگزین مناسبی برای معروف باشند.


بیشتر بخوانید؛

لژیونر والیبال ایران در لیگ قهرمانان اروپا خوش درخشید

پایان نیم‌فصل لیگ والیبال قطر با برتری یاران قائمی

کاپیتان تیم ملی والیبال کشور راهی چین شد


هندبال نیز یکی دیگر از ورزش هایی است که با برنامه ریزی صحیح از رده پایه و در تیم های باشگاهی مختلف کشور توانسته لژیونرهای خوبی از کشورمان را به سطح اول هندبال جهان معرفی کند. البته این ورزش درخشش والیبال را نداشته و امید است بتواند با برنامه ریزی درست و یه موقع به موفقیت بیشتری در سطح جهانی دست یابد. الله کرم استکی کاپیتان تیم ملی هندبال ایران یکی از بازیکنانی است که از رده های پایه این ورزش در عرصه باشگاهی و ملی حضور داشته و حالا لژیونر هندبال کشورمان در اروپا محسوب می شود و درخشش قابل توجه و تحسین برانگیزی به همراه تیم بوزائو در لیگ رومانی داشته است. نکته جالب اینکه محسن باباصفری و شاهو نصرتی دیگر لژیونرهای هندبال کشورمان هستند که در کنار استکی در این تیم حضور دارند و این سه بازیکن همواره در تیم ملی هندبال نیز با هم بوده و در رده های مختلف سنی خوش درخشیده اند و حالا هندبال ایران امیدوار است با داشتن چنین لژیونرهایی به درخشش بیشتری در سطح جهانی دست یابد.

در این بین نمی توان از ورزش پرطرفدار بسکتبال نیز غافل شد و باید گفت سروقامتان ایران پیشرفت قابل توجهی در طی سالیان اخیر در این عرصه داشته اند. اما درخشش آن ها به اندازه سایر ورزش ها همچون والیبال و هندبال نیست و امید است با رسیدگی بیشتر مسئولین فدراسیون بتوانیم شاهد موفقیت بیشتر این ورزش در عرصه جهانی باشیم. نکته قابل ذکر آن که بسکتبال ایران هم اکنون ۲ لژیونر دارد که یکی بهنام یخچالی در لیگ آلمان است و دیگری حامد حدادی می باشد که در ترکیب سیچوان چین حضور دارد. اما جدا از این دو بازیکن، بسکتبال ایران استعدادهای بسیاری دارد که از رده های پایه در تیم ملی حضور یافته اند و با توجه بیشتر به آن ها می توانیم شاهد حضور و درخشش بیشتر بازیکنان کشورمان در دنیای بسکتبال باشیم.

بنابراین و در یک نگاه کلی باید گفت امروزه کشورهای پیشرفته و توسعه یافته جهان توجه خاص و ویژه ای به ورزش از رده های پایه دارند و همین مساله منجر به درخشش و موفقیت آن ها در رشته های گوناگون و در سطوح بین المللی شده است. بنابراین لازم است تا دولت و مسئولین وقت فدراسیون های مختلف نگاه ویژه ای به این مساله بسیار مهم داشته باشند تا بتوانیم شاهد پیشرفت و موفقیت روز افزون ورزش کشورمان در رده های مختلف در عرصه جهانی باشیم که همان طور که بیان گردید، این مساله یک همت و تلاش ملی را می طلبد . به امید آن روز که خیلی هم دور نیست.

گزارش از محمدرضا طارمی

224186

مطالب مرتبط