پرسون گزارش می دهد؛

پیامد خندیدن به اینفلوئنسرهای نوظهور مقلد بانوان

این روزها در فضای مجازی شاهد صفحه‌های اینفلوئنسرهای آقا هستیم که با تمسخر پوشش و گفتار بانوان به درآمدزایی می‌پردازند.

به گزارش سایت خبری پرسون، در نگاه اول آن‌ها کمدین‌هایی هستند که با تقلید صدا و پوشش بانوان قصد جذب مخاطب یا فالور را دارند، برای این افراد لایک و فالور بیشتر نشانه درآمد بیشتر و جذب اسپانسر و تبلیغات است.
در واقعیت این افراد بدون داشتن هیچ‌گونه علمی در زمینه طنزنویسی با عمل خود تنها بانوان را تحقیر می‌کنند. از نظر جامعه شناسی دلایل مختلفی برای به‌وجود آمدن این افراد وجود دارد.

شاید در نگاه اول عملکرد این افراد خنده دار به نظر بیاد، اما خندیدن به چه قیمتی؟ آیا از تاثیر بلند مدتی که این موضوع دارد با خبر هستید؟ آیا اگر سواد رسانه ای کافی داشته باشیم باز همبه این گونه تحقیرها لبخند می زنیم؟

بیشتر افرادی که صفحه‌های اینفلوئنسرها را دنبال می‌کنند از هدف آنها آگاهی ندارند و با سواد رسانه‌ای آشنا نیستند. به زبان ساده‌تر ما باید برای دنبال کردن یک صفحه در فضای مجازی ابتدا علایق خود را بشناسیم و منبع‌های مهم و موثق برای آن پیدا کنیم. شاید بگویید سرگرمی و طنز که سواد رسانه‌ای نمی‌خواهد! اما اشتباه فکر می‌کنید سواد رسانه‌ای می تواند در انتخاب کمدین و طنزنویس‌ها نیز به شما کمک کند.

ما باید برای دنبال کردن یک صفحه در فضای مجازی ابتدا علایق خود را بشناسیم و منبع‌های مهم و موثق برای آن پیدا کنیم. شاید بگویید سرگرمی و طنز که سواد رسانه‌ای نمی‌خواهد! اما اشتباه فکر می‌کنید سواد رسانه‌ای می تواند در انتخاب کمدین و طنزنویس‌ها نیز به شما کمک کند.

درست است که پایه و اساس طنز بر خنده استوار است اما این خنده‌ها باید هدفی داشته باشد که آگاهی مردم از مشکلات روز جامعه یکی از آن‌ها است و کمدین، استندآپ کمدین‌ها و طنزنویس‌ها سعی در به چالش کشیدن اوضاع نابسامان جامعه را دارند.

حال این افراد نوظهور کدام یک از ویژگی موارد ذکر شده را دارند تا به آن‌ها کمدین بگوییم؟! کدام نهاد مسئول باید سد راه این افراد که فرهنگ های نادرست را ترویج می‌کنند، شود؟

در این راستا خبرنگار اجتماعی پرسون برای تصریح این معضل اجتماعی گفت وگویی با امان الله قرایی مقدم جامعه شناس داشته که به شرح ذیل است.

قرایی مقدم در خصوص این افراد و عملکرد ناشایست آنها اظهار داشت: در ابتدا برای بررسی این معضل نباید این ویژگی لودگی را به همه جوانان کشور تعمیم داد. این عده معدود فعال در فضای مجازی از لحاظ تقویتی و پرورشی و خانوادگی دچار مشکلات هستند و درواقع با ارزشها و هنجار های فرهنگی و ملی و میهنی کشور تقریبا بیگانه هستند.

وی مطرح کرد:

گاهی در پشت این لودگی ها القا اعتراض به حجاب بانوان وجود دارد و شاید قصد داشته باشندنسبت به این موضوع اعتراض خود را به گوش مسئولین برسانند و جو و فضای اجتماعی را به خصوص از نظر سیاسی و از نظر اجتماعی علیه پوشش حجاب تحریک کنند.

این جامعه شناس ادامه داد: این افرادمعمولا یک نوع عناد نسبت به حجاب دارند. به همین دلیل اینگونه افراد و کمدین ها که این نوع پوشش را برای معرفی خود انتخاب می کنند برای رساندن اعتراض خود این مسیر را انتخاب می کنند.

قرایی مقدم در ادامه ضمن اشاره به رو دیگر سکه دراین موضوع اشاره کردوگفت: در این موضع حتی امکان دارد این افراد که خود را کمدین می نامند تنها قصدشان تحقیر بانوان و کم هوش نشان دادن آنها باشد.

این جامعه شناس در پایان تأکید کرد: اما به طور اساسی این افراد قصد دارند که جو اجتماعی بر علیه حجاب ایجاد کنند و حجاب را مسئله ای بی ارزش نشان دهند و نهایت هدفشان این است که به مسئولان کشور القا کنند که جامعه حجاب را نمی پذیرد.


بیشتر بخوانید؛

اینستاگرام ۱۰ ساله شد +عکس

پشت پرده تجارت سیاه قماربازها در اینستاگرام/ بیو پیج را بکش بالا تا بدبخت شوی


پادفرهنگ یا اینفلوئنسر؟

در جامعه‌شناسی به افراد و گروه هایی که آگاهانه از ارزش‌ها و هنجارهای جامعه سرپیچی می‌کنند پادفرهنگ (countercultures) می‌گویند.

مگر غیر از این است که اینفلوئنسرهای نوظهور با قصد تمسخر پوشش بانوان، آگاهانه از ارزش ‌های جامعه تخطی می‌کنند و به نام تبلیغ، محتوایی را تولید می کنند که از سوی اکثریت جامعه قابل پذیرش نیست و در اغلب تولید محتواها قصد تخریب شخصیت بانوان را دارند و به آن‌ها برچسب هایی چون ساده لوح، لوس و … می‌زنند.

حال یک سئوال باقی می‌ماند که چرا برندها از این افراد برای تبلیغات استفاده می کنند؟ برندها باید آگاه باشند که به مرور زمان همکاری با «پادفرهنگ‌ها» عواقب ناخوشایندی برای آن‌ها دارد و اثرگذاری این افراد، فقط از جنبه منفی آن قابل اثبات است و این افراد نه تنها از پول برندها بلکه از “BASE BRAND” ها استفاده می کنند تا خود را مطرح تر سازند.

گزارش: یگانه بختیاری

223240