واکاوی«پرسون» از حواشی یک بلاگر؛

هر طوری می خواهی باش؛ هوادار چشم و گوش بسته ات می مانم!

گردهمایی فعالان حوزه مجازی به نام ویبا اوارد همزمان با فستیوال کن برگزار شد. صدف بیوتی اینفلوئنسر حوزه آرایش و زیبایی، با عوامفریبی، حضور خود در این گردهمایی را دعوت در فستیوال کن نامید.
تصویر هر طوری می خواهی باش؛ هوادار چشم و گوش بسته ات می مانم!

به گزارش سایت خبری پرسون، دیدن اصغر فرهادی کارگردان صاحب سبک و بین المللی ایران بر فرش قرمز فستیوال فیلم کن، برای تمام هموطنان وهوادارانش پر از غرور و افتخار بوده است. حضور با اقتدار فیلم «قهرمان» فرهادی در این جشنواره برای دوستداران فیلمهایش حتی در خارج از ایران هم خوشحال کننده بود. فرهادی به همراه دخترش و امیرجدیدی بازیگر جوان فیلم جدیدش موجی از شادی را در دل ایرانی ها ایجاد کرد که شنیدن نغمه های جاودانه استاد شجریان همزمان با حضور فرهادی وعوامل فیلم بر ردکارپت، این شوق را دو صد چندان نمود.

اما فردای حضور فرهادی، تنها سه نشریه داخلی از این کارگردان و حضورش در صفحه اول خود بهره بردند. از آن طرف یکی از اینفلوئنسرهای حوزه لوازم آرایشی و زیبایی هم در یکی از بخشهای ثبت نامی گردهمایی بیوتی اینفلوئنسرها به نام wiba که تنها دوسال است به راه افتاده است، شرکت نمود. این شاخ مجازی معروف به صدف بیوتی، قبل از حضور در این مراسم، در فیلم های متعددی عنوان کرد که «از من دعوت شده است در این جشنواره شرکت کنم و قبلا هم این اتفاق افتاده ومن به شما نگفتم.» صحبت های همراه با لبخندش سبب شد بسیاری از طرفداران این چهره مشهور، از او آزرده شوند. حال چرا؟

صدف بیوتی در این مراسم برنده جایزه چهره های مشهور اینستاگرامی شد. از بین چهره هایی که صفحات اینستاگرامی بالای 100 هزار فالوور داشته و بر اساس عملکرد و نوع فعالیت وجذابیت های به کار برده در پیج خود، بررسی می شدند. نا گفته نماند که همانطور که گفته شد، هر اینفلوئنسری که بالای 100 هزار فالوور داشته باشد میتوانست با ثبت نام و پرداخت مبلغ معینی در این گردهمایی که همزمان با فستیوال کن در حال برگزاری بود شرکت نماید و تندیس به یادگار با خود داشته باشد. اما آنچه بعد از دریافت مدال چهره برتر مجازی توسط صدف بیوتی سروصدا کرد، نوع پرداخت این برنامه از سمت وی بوده است. آنچنان که آنانی که از چند و چون این گردهمایی فعالان مجازی «ویبا» خبر داشتند به روشنگری پرداخته و با معرفی کامل برنامه و نحوه شرکت در آن را، برای مخاطبان صفحات مجازی لو دادند.

*عطش دیده شدن بیشتر

آنچنان که یک فعال موفق صفحات مجازی، که اسم و رسمی در یوتیوب، اینستاگرام و... دارد و با وجود هواداران میلیونی اش، مجبور شده است با عوام فریبی و نبود اطلاعات دقیق از این گردهمایی حاشیه ای در کن، اینطور عنوان کند که از طرف فستیوال کن به این مراسم دعوت شده است. این یعنی این خانم جوان، خود را مستحق اعتبار، شان وافتخاری از سمت هواداران وهموطنانش می دید که به راستی اینچنین نبوده است.

آیا با خود اندیشیده اید که به چه کسانی می توان افتخار کرد و اصلا چرا باید افتخار کنیم؟ و یا حد و حدود افتخار کردنمان چقدر باید باشد؟ چرا وقتی هموطنی افتخاری می آفریند و در مجامع بین المللی حضور با اقتداری دارد و نام ایران را با صدای بلند به گوش جهان می رساند، نباید در داخل کشور، رسانه های مطرح، به درستی این حضور را پرداخته وموجبات شان و والایی ایرانیان را گوشزد کنند؟! از آنطرف دختر فعال صفحات مجازی، با داشتن چندید میلیون هوادار، از کمبود اطلاعات هموطنانش استفاده کرده و حضور ثبت نامی اش را به حضور دعوت شده ، آنهم گردهمایی اش را به کذب، فستیوال کن بماند و برای خودش جیغ وهورا بخرد؟

دکتر سمانه سمایی استاد دانشگاه و فرهنگ شناس در گفتگوبا «پرسون» در این مورد می گوید:« فضای مجازی نامشخص است اما در همین فضا هم افراد حقیقی توانسته اند با کمک فضای ایجاد شده کسب و کار خود را رونق بخشیده و خود را بیشتر معرفی کنند.»

عطش دیده شدن، نفر اول بودن، لباس زیبا و حضور دوربین های متعدد آنقدر اغوا کننده است که هر فردی را می تواند تا مدتها شارژ نگه دارد. اما اینکه یک فرد از نبود و فقدان اطلاعات هوادارانش، استفاده نا به جا می کند ریشه در افزایش روابط مادی دارد. روابطی بر پایه مادیات که از معنویات به دور مانده و با چاشنی دروغ وحیله، هم خود و هم جایگاه قبلی خود را به خطر می اندازد زیرا که عطش اولیه و رویای دیده شدن در مجامع بین المللی حتی به دروغ، برایش یک هدف شده است.

وی می افزاید: « عطش دیده شدن، نفر اول بودن، لباس زیبا و حضور دوربین های متعدد آنقدر اغوا کننده است که هر فردی را می تواند تا مدتها شارژ نگه دارد. اما اینکه یک فرد از نبود و فقدان اطلاعات هوادارانش، استفاده نا به جا می کند ریشه در افزایش روابط مادی دارد. روابطی بر پایه مادیات که از معنویات به دور مانده و با چاشنی دروغ وحیله، هم خود و هم جایگاه قبلی خود را به خطر می اندازد زیرا که عطش اولیه و رویای دیده شدن در مجامع بین المللی حتی به دروغ، برایش یک هدف شده است.»

سمایی در این بین به هواداران چنین افرادی هم پرداخته و بیان می کند: « ما به عنوان هوادار نباید اجازه دهیم طرف مقابلمان با خدئه و نیرنگ خودش را به ما نزدیک کند و اگر متوجه شدیم از هوادار بودن فرد کذاب، دست برداریم. زیرا بسیاری از مردم با این بهانه، که زیاد هم دروغ نگفته، حالا که جایزه گرفته، یا از نظر من ایرادی ندارد، سبب می شوند افراد بیشتری در لباس نیرنگ و فریب آنها را بفریبند.»

این استاد دانشگاه یادآوری کرد که اگر فرد مورد نظر متوجه اشتباه خود شد واعلام کرد که چنین اشتباهی رخ داده است می توان او را بخشید ولی چه این فرد یک مسئول باشد یا فروشنده یا یک فرد مشهور صفحات مجازی، نباید این اجازه را دهیم با ما این رفتار انجام شود.»

این پژوهشگرحوزه فرهنگ تصریح می کند: «یکی از دلایلی که این دسته از افراد به خود اجازه چنین دروغ پراکنی هایی را می دهند، دنبال کردن و هواداری بی چون و چرای طرفدارانشان است. یعنی چشم بسته دنبالشان می دوند. در حالیکه اگر هواداری بلد باشیم نباید اجازه چنین دروغی را بدهیم .فردی که یک بار دروغ گفته است امکان اینکه دوباره و دوباره به ما دروغ بگوید بسیار است.»

سمانه سمایی در پایان خاطر نشان کرد که، وقتی چنین فردی اینچنین دروغ بزرگی را عنوان می کند یعنی از جانب هوادارانش خیالش راحت است و می داند که می تواند دوباره آنها را اغوا کرده وسمت خود نگه دارد. اما اینجاست که نقش ما پر رنگ می شود و اگر درست رفتار کنیم از تعداد دروغگویان، کاسته خواهد شد. نه اینکه هوادار چشم و گوش بسته ای می مانم.»

324049