تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

هراس آل سعود از پیروزی‌های یمن

اقدامات عربستانی‌ها نشان‌دهنده وحشت و بیم آن‌ها است چرا که آن‌ها می‌ترسند پیروزی یمنی‌ها در استان‌های نجران، جازان و عسیر که در گذشته بخشی از خاک یمن محسوب می‌شدند و از نظر جمعیت شناختی هم یمنی هستند، بازتاب پیدا کند و این 3 استان خواستار استقلال یا بازگشت به سرزمین مادری خود شوند. بنابراین تلاش می‌کنند زهرچشمی از مناطق مرزی یمن بگیرند که از انعکاس آن در مناطق جنوب شرقی خود استفاده کنند.

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدپارسا نجفی تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفتگو با پرسون، در خصوص جنگ یمن و عربستان و قوت گرفتن نیروی مقاومت، بیان کرد: عربستان سعودی در 6 سال گذشته تلاش کرده است سراسر مرز یمن و نقاط استراتژیک آن را مورد آماج حملات خو قرار دهد به دلیل این‌که توانایی حضور در میدان رزم زمینی را ندارد و نتوانسته از استان‌های نجران، عسیر و جازان به سمت استان‌های حجه، سعده و جوف پیش‌روی کند.

نجفی ادامه داد: ادعای عربستان در گام اول برای جنگ با یمن این بود که مناطق مرزی بین عربستان و یمن مورد حملات روزانه تروریست‌ها قرار می‌گیرد در حالی‌که واقعیت امر این نبود و این عربستان بود که استان‌های سعده، حجه و جوف را آماج حملات قرار داده بود یعنی هر 3 استان شیعه نشین مجاور مرز عربستان. در هفته گذشته نیز عربستان سعودی شهر صنعا پایتخت یمن را آماج حملات بسیار شدید و سنگین قرارداد.

وی در ادامه بیان کرد: مشکل اصلی عربستان در روزهای اخیر به آزادسازی کل استان مأرب توسط دولت نجات ملی یمن مستقر در صنعا برمی‌گردد چرا که ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله توانستند پایگاه مهم نظامی ماس را آزاد کنند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه تشریح کرد: دو پایگاه مهم تداوین و صحن ‌الجن در استان مأرب باقی‌مانده است و اگر این دو پایگاه هم توسط نیروهای یمنی تصرف شوند کل استان استراتژیک مأرب توسط ارتش یمن و کمیته‌های مردمی آزاد خواهد شد و اگر این اتفاق بیفتد نیروهای متجاوز ارتش عربستان و مزدوران وابسته به منصور هادی دیگر در نیمه شمالی یمن حضور ندارند، ورق جنگ برمی‌گردد و از نظر استراتژیک و میدانی نیروهای یمنی می‌توانند به یک پیروزی راهبردی، قاطع و تعیین کننده دست پیدا کنند.

محمدپارسا نجفی افزود: اقدامات عربستانی‌ها نشان‌دهنده وحشت و بیم آن‌ها است چرا که آن‌ها می‌ترسند پیروزی یمنی‌ها در استان‌های نجران، جازان و عسیر که در گذشته بخشی از خاک یمن محسوب می‌شدند و از نظر جمعیت شناختی هم یمنی هستند، بازتاب پیدا کند و این 3 استان خواستار استقلال یا بازگشت به سرزمین مادری خود شوند. بنابراین تلاش می‌کنند زهرچشمی از مناطق مرزی یمن بگیرند که از انعکاس آن در مناطق جنوب شرقی خود استفاده کنند.

از نظر ژئوپولوتیک جنگ یمن اهمیت راهبردی دارد و به اعتقاد من جنگ یمن می‌تواند سرنوشت سراسر منطقه غرب آسیا را تغییر دهد چرا که مقاومت راهبردی مردم یمن قابلیت تغییر شرایط و سرنوشت استراتژیک‌ترین منطقه دنیا یعنی غرب آسیا و شمال آفریقا را دارد مشابه جنگ ۳۳ روزه لبنان که توانست وضعیت راهبردی منطقه غرب آسیا را متحول کند با این تفاوت که یمن به مراتب از لبنان اهمیت بیش‌تری دارد به ویژه این‌که در نزدیکی تنگه راهبردی باب المندب نیز قرار دارد

وی همچنین تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ سال است که مردم یمن از مداخلات و تجاوزات عربستان سعودی در عرصه‌های مختلف به ستوه آمده‌اند و انصارالله توانسته است به خواسته 100 ساله مردم جامه عمل بپوشاند. بنابراین نه فقط کسانی که از نظر مذهبی به انصارالله اعتقاد دارند بلکه حتی سایر افراد از گروه‌های مختلف، اندیشه‌های ملی انصارالله را باور دارند و تلاش می‌کنند به انصارالله کمک کنند چرا که اکثریت مردم یمن اعتقاد راسخ دارند که باید در برابر مداخلات عربستان سعودی ایستادگی کرد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با تأکید بر این‌که سراسر نیمه شمالی یمن مورد آماج حملات و چپاولگری‌های عربستان سعودی قرار گرفته است، گفت: اگر یمن این جنگ را پیروز شود سرنوشت سراسر جزیره العرب می‌تواند بهتر شود و کاملاً تغییر کند.

محمدپارسا نجفی در پایان اظهار داشت: از نظر ژئوپولوتیک جنگ یمن اهمیت راهبردی دارد و به اعتقاد من جنگ یمن می‌تواند سرنوشت سراسر منطقه غرب آسیا را تغییر دهد چرا که مقاومت راهبردی مردم یمن قابلیت تغییر شرایط و سرنوشت استراتژیک‌ترین منطقه دنیا یعنی غرب آسیا و شمال آفریقا را دارد مشابه جنگ ۳۳ روزه لبنان که توانست وضعیت راهبردی منطقه غرب آسیا را متحول کند با این تفاوت که یمن به مراتب از لبنان اهمیت بیش‌تری دارد به ویژه این‌که در نزدیکی تنگه راهبردی باب المندب نیز قرار دارد.

223237