تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفتگو با پرسون:

ترجیح منافع اقتصادی به حقوق بشر

در سیاست خارجی قدرت‌های غربی به خصوص ایالات متحده آمریکا جایی که تعارض میان منافع و ارزش‌ها وجود داشته باشد، منافع را برمی‌گزینند. در حقیقت وقتی پای منافع اقتصادی در میان باشد عملاً توجهی به حقوق بشر ندارند و تجربه نشان داده است که این کشورها زمانی به مسئله حقوق بشر ورود می‌کنند که پای منافع‌شان در میان نباشد.

سید رضی عمادی تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص فروش تسلیحات آمریکا و فرانسه و ادامه جنگ‌افروزی عربستان در یمن، اظهار داشت: بحث استفاده از سلاح ممنوعه در جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن بحث تازه‌ای نیست و طی این 6 سال بارها و بارها سلاح ممنوعه در این جنگ استفاده شده است و متأسفانه به غیر از برخی از نهادهای مستقل حقوق بشری که عمدتاً غیر دولتی هستند هیچ نهاد دیگری ورود نکرده است.

عمادی افزود: هیچ یک از کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستند، به این مسئله ورود نکردند، در نتیجه استفاده از انواع و اقسام سلاح‌های ممنوعه افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: این‌که قدرت‌های غربی این سلاح را در اختیار عربستان سعودی قرار می‌دهند هم مسئله تازه‌ای نیست چرا که وقتی پای منافع در میان باشد ارزش‌ها رنگ می بازند و این یک قاعده تکراری است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا بیان کرد: در سیاست خارجی قدرت‌های غربی به خصوص ایالات متحده آمریکا جایی که تعارض میان منافع و ارزش‌ها وجود داشته باشد، منافع را برمی‌گزینند به خصوص اگر این موضوع در قبال یک کشوری مثل عربستان سعودی باشد که از مهم‌ترین کشورهایی است که بیش‌ترین خرید تسلیحاتی را دارد.

سید رضی عمادی در ادامه گفت: طی 4 سال گذشته ترامپ روی فجایعی که در جنگ علیه یمن رخ داد چشم بست و نگاه ابزاری به این مسئله داشت و به دنبال منافع اقتصادی و تأمین پول نفت خود از فروش سلاح به عربستان بود. فرانسه نیز چنین نگاهی به این مسئله دارد.

وی افزود: وقتی پای منافع اقتصادی در میان باشد عملاً توجهی به حقوق بشر ندارند و تجربه نشان داده است که این کشورها زمانی به مسئله حقوق بشر ورود می‌کنند که پای منافع‌شان در میان نباشد.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا اشاره کرد: انگلیس، فرانسه و ایالات متحده آمریکا به بازار عربستان و کشورهای عربی به چشم یک بازار پر سود و پر پول نگاه می‌کنند خصوصاً که می‌توانند به این بازار سلاح بفروشند.

وی ادامه داد: گزارشی که مؤسسات بین‌المللی منتشر کردند نشان می‌دهد طی دوره ۴ ساله ترامپ، میزان فروش سلاح به عربستان سعودی در مقایسه با 4 سال قبلش به مراتب افزایش داشته است. این وضعیت درباره بریتانیا هم صدق می‌کند.

سید رضی عمادی با اشاره به شرایط بحرانی اقتصاد جهانی، عنوان کرد: همه این کشورها به نوعی درگیر شرایط بحرانی اقتصاد جهانی شده‌اند و دچار مشکل هستند، وقتی می‌توانند با فروش صلاح وضعیت اقتصادی خود را بهبود ببخشند، طبیعتاً به مسئله حقوق بشر توجهی نمی‌کنند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا در پایان گفت: نکته قابل توجه این است که به نظر می‌رسد از بین رفتن نسل‌ها در کشورهای اسلامی به عنوان یک هدف در نظر گرفته شده است چرا که برنده این شرایط رژیم اسرائیل است.

221480