تحلیلگر مسائل آمریکا در گفتگو با پرسون:

آمریکا رو به افول است/رویارویی ایالات متحده با چالش‌های متفاوت

آمریکا دیگر یک ابرقدرت نیست و حداکثر بتوان آن را یک قدرت بزرگ نامید. همه تحلیلگران و بیش‌تر اندیشمندان معتقد هستند که آمریکا در سراشیبی افول قرار دارد و این افول نه تنها در حوزه اقتصادی بلکه در حوزه سیاسی، امنیتی، نظامی و در بین افکار عمومی بین المللی به وجود آمده است.

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن عابدینی کارشناس بین الملل و تحلیلگر مسائل آمریکا در گفتگو با پرسون، در خصوص دوقطبی شدن سیاست آمریکا و تحریک ترامپ به جنگ داخلی، گفت: در آرایش سیاسی ایالات متحده امریکا دو آسیب جدی وجود دارد. نخست این‌که ساختار نظام انتخاباتی ایالات متحده بسیار قدیمی، فاقد مردم سالاری واقعی و بدون در نظر گرفتن هر نفر یک رأی است و هر یک از ۵۰ ایالتی که در آمریکا وجود دارد قوانین خاص خود را دارند. علاوه بر این الکترال کالج‌ها تصمیم‌گیر نهایی برای انتخاب مستأجر کاخ سفید هستند.

عابدینی افزود: نکته دوم به ساختار نظام سیاسی آمریکا برمی‌گردد که طی بیش از 100 سال گذشته همواره دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در مقابل هم صف آرایی کرده‌اند و هر دو در نظام سیاسی امریکا هستند.

وی با اشاره به این‌که دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات قدرت را به صورت چرخشی بین یکدیگر تقسیم کرده‌اند، عنوان کرد: به صورت نرمال هر دو دوره یکی از این دو حزب به قدرت رسیده است. البته در موارد محدودی مثل کارتر از حزب دموکرات و جورج بوش پدر از حزب جمهوری خواه یک دوره‌ای بودند.

این کارشناس بین الملل و تحلیلگر مسائل آمریکا تصریح کرد: در حال حاضر یک بازیگر شورشی به نام دونالد ترامپ در این عرصه حضور دارد که دیدگاه‌های او با هنجارهای حاکم بر نظام سیاسی آمریکا منطبق نیست و به همین دلیل هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها از این‌که حیثیت آمریکا دچار خدشه شده است، ناراضی هستند.

حسن عابدینی ادامه داد: به دنبال این نارضایتی‌ها اوباما در مصاحبه‌ای گفت «تصویر آمریکا یک ایالات متفرقه است نه ایالات متحده».

وی در ادامه عنوان کرد: به نظر می‌رسد که سرانجام دولت پنهان وقتی که احساس کند امنیت ملی آمریکا و تصویر آمریکا به عنوان یک قدرت بزرگ نزد افکار عمومی بین المللی دچار خدشه شده است، احتمالاً ورود خواهد کرد و به گونه‌ای مسئله را پایان می‌دهد تا دونالد ترامپ نتواند وارد کاخ سفید شود.

عابدینی تشریح کرد: این احتمال که دونالد ترامپ قربانی حرف‌های ضد هنجار خود شود، وجود دارد. گرچه ترامپ ادعا کرده است تا آخر ایستاده و مقاومت خواهد کرد و این انتخابات متقلبانه را که در طول تاریخ ایالات متحده بی‌سابقه بوده است، قبول ندارد و اجازه نخواهد داد که یک فرد از حزب دموکرات با تقلب وارد کاخ سفید شود.

پایان ابرقدرت بودن آمریکا در جهان

این کارشناس بین الملل و تحلیلگر مسائل آمریکا با بیان این‌که ایالات متحده آمریکا سال‌هاست که دیگر یک ابرقدرت نیست، اشاره کرد: ابرقدرت بودن سه مشخصه دارد. اولین مشخصه قدرت تمام کنندگی است یعنی پس از نتیجه‌گیری در یک موضوع با بهره گیری از توانمندی خود این مسئله را اجرایی ‌کنند. آمریکا سال‌هاست در تلاش است تا دولت مرکزی سوریه و ونزوئلا را سرنگون کند اما نتوانسته است. بنابراین قدرت تمام کنندگی دیگر در ایالات متحده آمریکا وجود ندارد.

وی در ادامه بیان کرد: مشخصه دوم قدرت اجماع سازی است. آمریکا در دهه دوم قرن 21 حتی توان ایجاد اجماع در بین متحدین سنتی خود مثل انگلیس، فرانسه، آلمان، ژاپن، کره جنوبی و... را ندارد و این یکی از مشکلاتی است که آمریکا با آن دست به گریبان است.

حسن عابدینی ادامه داد: مشخصه سوم ایجاد اختلاف در اردوگاه مخالفان رقبای آمریکا است. آمریکا در گذشته این توان را داشت که در بین رقبای خود مثل چین، روسیه، ایران، کره شمالی، ونزوئلا و دیگر کشورها اختلاف بیفکند اما سیاست‌های نابخردانه کاخ سفید سبب شد تا این کشورها روز به روز به یکدیگر نزدیک‌تر شوند.

وی افزود: امریکا دیگر یک ابرقدرت نیست و حداکثر بتوان آن را یک قدرت بزرگ نامید. همه تحلیلگران و بیش‌تر اندیشمندان معتقد هستند که آمریکا در سراشیبی افول قرار دارد و این افول نه تنها در حوزه اقتصادی بلکه در حوزه سیاسی، امنیتی، نظامی و در بین افکار عمومی بین المللی به وجود آمده است.

عابدینی در پایان اظهار داشت: در حال حاضر در آمریکا شاهد دوقطبی شدن شدید جامعه، عدم توانایی در مهار کرونا، عدم توانایی در اغنا افکار عمومی، چالش جدی درمورد مسئله تبعیض نژادی و مشکلات بی‌شمار در حوزه زیرساخت‌ها هستیم.

221219