معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد مقابله با کرونا در گفتگو با پرسون:

تعامل مردم اصلی‌ترین رکن موفقیت اعمال محدودیت‌ها

در تأثیرگذاری طرح محدودیت‌های کرونایی حرف اصلی را مردم می‌زنند یعنی اگر مردم با طرح اعمال محدودیت‎ها همراهی نکنند، هیچ اتفاقی نخواهد ‌افتاد و هیچ تأثیر مثبتی را مشاهده نخواهیم کرد اما اگر مردم سعی کنند حتی‌الامکان در خانه بمانند و از دورهمی‌ها و مهمانی‌های خانوادگی به شدت اجتناب کنند، در آینده نزدیک شاهد سیر نزولی ابتلا به بیماری خواهیم بود.

علی ماهر معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد مقابله با کرونا استان تهران در گفتگو با سایت خبری پرسون، درخصوص محدودیت‌های دو هفته‌ای و الزام دستگاه‌ها و مردم بر رعایت این محدودیت‌ها، بیان کرد: متأسفانه همه استان‌های کشور ما در خبرنامه‌ای که سازمان جهانی بهداشت ارائه داد، در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند، بنابراین نیاز است که میزان ارتباط افراد با یکدیگر به حداقل برسد.

ماهر ادامه داد: مهم‌ترین کمکی که مردم، سازمان‌های خصوصی و دولتی می‌توانند انجام دهند این است که سعی کنند میزان ارتباطات خود را به حداقل برسانند. سازمان‌های خصوصی و دولتی می‌توانند حداکثر با یک سوم نیروهای خود فعال باشند و اگر می‌توانند با تعداد کمتر از یک سوم هم سیستم خود را پایدار نگه دارند، اجازه دهند حداکثر افراد درون خانه‌ها بمانند تا فاصله فیزیکی حفظ شود و بتوانیم زنجیره ویروس کرونا را قطع کنیم.

وی اظهار داشت: در تأثیرگذاری طرح محدودیت‌های کرونایی حرف اصلی را مردم می‌زنند یعنی اگر مردم با طرح اعمال محدودیت‎ها همراهی نکنند، هیچ اتفاقی نخواهد ‌افتاد و هیچ تأثیر مثبتی را مشاهده نخواهیم کرد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد مقابله با کرونا استان تهران، گفت: اگر مردم سعی کنند حتی‌الامکان در خانه بمانند و از دورهمی‌ها و مهمانی‌های خانوادگی به شدت اجتناب کنند، در آینده نزدیک شاهد سیر نزولی ابتلا به بیماری خواهیم بود.

علی ماهر با بیان این‌که در مطالعات انجام شده مشخص شده است که ۸۳ درصد انتقال‌ها، درون خانواده اتفاق می‌افتند، اشاره کرد: با توجه به فرهنگ ما متأسفانه به این مسئله توجه نمی‌شود و همچنان مهمانی‌های خانوادگی، مراسمات عزا و عروسی پابرجا هستند. اگر مردم حداقل در این دو هفته در خانه بمانند، می‌توان امیدوار بود که بعد از این دو هفته به تدریج شاهد کاهش میزان ابتلا، میزان بستری و در نهایت میزان فوت ناشی از بیماری باشیم.

وی درخصوص برنامه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا برای پایان محدودیت‌ها تأکید کرد: پایانی برای محدودیت‌ها در نظر گرفته نشده است و تا زمان کاهش روند انتقال بیماری ادامه خواهد داشت و اگر طی این 2 هفته میزان انتقال بیماری کاهش نیابد، اعمال محدودیت‌ها تمدید خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد مقابله با کرونا استان تهران در پایان گفت: وقتی میزان انتقال در واحد زمانِ بیماری به حداقل برسد طبعاً میزان اوج بیماری هم اتفاق نخواهد افتاد و ما امیدوار هستیم که بعد از پایان محدودیت‌ها، مردم سه گانه فاصله فیزیکی، پوشش ماسک و شستشوی مداوم دست‌ها را رعایت کنند و دیگر نیاز به محدودیت‌های سختگیرانه نباشد.

221479