رئیس مرکز ارتباطات وزارت بهداشت در گفتگو با پرسون:

واکسن ایرانی کرونا در جمع کاندیداهای سازمان بهداشت جهانی

8 مورد از واکسن‌های ایرانی کرونا در فهرست نامزدهای واکسن سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته‌اند و با توجه به این‌که بعضی از آن‌ها وارد فاز مطالعات پیش بالینی و مطالعات حیوانی شده‌اند و این مرحله را نیز پشت سر گذاشته‌اند، امیدوراریم حداقل دو مؤسسه یا گروه تحقیقاتی در روزهای آتی مجوز کمیته اخلاق را برای ورود به مرحله آزمایشات انسانی دریافت کنند.

کیانوش جهانپور رئیس مرکز ارتباطات وزارت بهداشت در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص تولید واکسن ایرانی کرونا بیان کرد: همزمان با تلاش‌هایی که در حوزه واکسن در دنیا صورت می‌گیرد در کشور ما نیز بیش از 17 گروه تحقیقاتی مختلف، موضوع مطالعات واکسن را آغاز کرده‌اند که ۱۶ مورد موفق شدند در شرایط آزمایشگاهی، واکسن را با استراتژی‌های مختلفی که در دنیا تولید می‎شد، پیگیری کنند.

جهانپور در ادامه گفت: 8 مورد از واکسن‌های ایرانی کرونا در فهرست نامزدهای واکسن سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته‌اند و با توجه به این‌که بعضی از آن‌ها وارد فاز مطالعات پیش بالینی و مطالعات حیوانی شده‌اند و این مرحله را نیز پشت سر گذاشته‌اند، امیدوراریم حداقل دو مؤسسه یا گروه تحقیقاتی در روزهای آتی مجوز کمیته اخلاق را برای ورود به مرحله آزمایشات انسانی دریافت کنند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود آزمایش انسانیِ حداقل دو مورد از واکسن‌های ایرانی بیماری کووید 19 طی روزهای آتی تا میانه آذرماه آغاز شود. مرحله مطالعات انسانی تا دریافت مجوز و ورود به مرحله تولید انبوه، چندین ماه طول خواهد کشید و امیدواریم در سال ۱۴۰۰، همزمان با این‌که واکسن‌های دیگری ممکن است در دنیا تأیید شود و به طرق مختلف وارد کشور شود، شاهد تولید واکسن ایرانی بیماری کووید 19 نیز باشیم.

رئیس مرکز ارتباطات وزارت بهداشت در پایان در خصوص سیر مطالعات تولید واکسن کرونا اظهار داشت: آنچه مشخص است بعد از تولید آزمایشگاهی و مطالعات حیوانی در صورت تأیید مراحل تولید، واکسن وارد فاز مطالعات انسانی می‌شود. فاز مطالعات انسانی سه مرحله است فاز مطالعات انسانی در 3 فاز بر روی افراد داوطلب با ضوابطی که در پلان و طرح مطالعه انسانی مشخص شده است، انجام خواهد شد. هر مرحله پس از تأیید نهادهای زیرربط از جمله سازمان غذا و دارو، وارد مرحله بعدی خواهد شد و در صورت تأیید همه مدارک و ایمنی سلامت و اثربخشی واکسن، واکسن مجوز تولید انبوه را دریافت خواهد کرد.

221928