مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد در گفتگو با پرسون عنوان کرد؛

اقدام صدا و سیمای مرکز یزد در محرم کرونایی/ مراسم های شادی آفرین ساختار رسانه ای ندارند

مدیر کل صدا و سیمای مرکز یزد از اقدام منحصر به فرد این مرکز در محرم امسال خبر داد.

یزد_ سایت خبری پرسون؛ مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد در گفتگو با خبرنگار ما؛ پیرامون اقدامات فراگیرترین رسانه استان یزد در ایام محرم و صفر گفت: امسال به دلیل شیوع کرونا و شرایط خاصی که وجود داشت که از یک طرف شاهد برگزاری مراسمات گسترده عزاداری نبودیم و از یک طرف هم بنابر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص عمل به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و بعضا مصوبات خاص ستاد استانی عمل می کردیم.

تغییر شرایط پوشش رسانه ای عزاداری یزدی ها در محرم کرونایی

امیر احمد پهلوانیان افزود: با توجه به اینکه از دیرباز در استان یزد شاهد برگزاری عزاداری های پرشور، زیبا وهنرمندانه در ایام محرم وصفر بودیم و مردم ایران و جهان هم این استان را به حسینیه ایران می شناسند تصمیم گرفتیم حال که مانند سال های گذشته حضور میدانی هیئات مذهبی را نداریم بر اساس شرایط جدید برنامه ریزی داشته باشیم.

وی با اشاره به سنت حسنه و قدیمی روضه خوانی های خانگی در یزد اظهار داشت: متاسفانه این روضه ها که در صبح و عصر برگزار می شد و بعضا سبقه صد سال به بالا داشتند در راستای حفظ سلامت مردم تعطیل شوند بنابراین تصمیم گرفتیم در دهه اول روزانه یک مجلس در صبح و یک مجلس در عصر بر اساس سنت های یزد برگزار کنیم و این مجالس به صورت زنده با بخش های سخنرانی، مداحی و چاووشی خوانی پخش شدند که البته مورد قبول مردم هم قرار گرفتند.

رئیس بزرگترین رسانه استان یزد در ادامه در تشریح فعالیت های دستگاه متبوعش در ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) ابراز داشت: در کنار برنامه روضه خوانی برنامه ای از شب اول تا شب ششم محرم تحت عنوان « اینجا خیمه ای برپاست» در منزل شهید صدوقی (ره) اجرا شد که در آن برنامه با حضور کارشناسان بنامی چون زکریا اخلاقی به بررسی اشعار آئینی پرداخته شده و اجرای سخنرانی و نوحه خوانی نیز از دیگر بخش ها بود.

پهلوانیان اضافه کرد: از شب هفتم محرم برنامه ای با عنوان «حسینیه ایران» بر اساس روال سال های قبل به روی آنتن رفت که در یکی از حسینه های یزد مستقر می شدیم و برنامه پخش زنده عزاداری هیئات را داشتیم اما امسال به دلیل شرایط کرونایی برنامه را در حسینیه خویدک به صورت زنده اجرا کردیم و در آن به معرفی مدیران هیئات مذهبی یزد و برنامه های آنان در زمینه لبیک به رهبر معظم انقلاب مبنی بر کمک های مومنانه و رسیدگی به اقشار کم درآمد، همچنین کمک به تجهیزات درمانی پرداختیم و در لابه لای آن هم عزاداری سال های 97 و 98 هیئات یزد و البته در روز هفتم مراسم باشکوه زنجیر زنی مردم ابرکوه را پخش کردیم.

این مدرس رسانه تصریح کرد: در تاسوعا و عاشورای حسینی نیز طبق روال سنوات گذشته که هیئات مذهبی در مسجد روضه محمدیه عزاداری می کردند در این مسجد مستقر شده و برنامه عزاداری هیئات در سال های قبل پخش شد همچنین عصر عاشورا مراسم نخل برداری شهرستان های اشکذر،تفت و مهریز را برای مخاطبان پخش کردیم.

وی خاطر نشان کرد: در کنار برنامه های فوق ایده جدیدی را اجرایی کردیم و آن پخش زنده برخی مراسم های با شکوه عزاداری که با رعایت پروتکل های بهداشتی در استان اجرا می شد مانند مدرسه علمیه کاظمیه، دانشگاه آزاد، حسینیه امیرچقماق، حسینه اقا و گلزار شهدای یزد همچنین مراسمات شهرستان های میبد، مهریز و بافق بود.

ترجمه و پخش عزاداری یزدی ها به پنج زبان زنده دنیا

مدیر کل صدا و سیمای مرکز یزد در خصوص به تصویر کشیدن عزاداری یزدی ها برای علاقه مندان بین المللی هم گفت: امسال یکی از اقدامات منحصر به فردی که در این حوزه برای اولین بار درکشور صورت گرفت ترجمه 11 قطعه از قطعات منحصر به فرد عزاداری یزدی ها به پنج زبان عربی، چینی، انگلیسی، اسپانیولی و روسی بود که توانستیم از طرق مختلف رسمی و غیر رسمی ارگان های مختلف و فعالان گردشگری در فضای مجازی داخل و خارج کشور عرضه و منتشر کنیم.

پهلوانیان علت انتخاب این پنج زبان را وجود بیشترین مخاطبان مسلمان و علاقه مند دانست و اظهار داشت: البته کار بسیار پرهزینه وسختی بود چرا که اشعار باید دودفعه ترجمه می شد یک دفعه به زبان فارسی روان و سپس به زبان مورد نظر که خب به دلیل وجود آرایه های ادبی نظیر استعاره، تشبیه و.. در اشعار کار سختی بود که به فضل خدا و تلاش همکاران انجام شد و امیدواریم بتوانیم برای سال های اینده هم این کار را ادامه دهیم.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد پخش زنده عزاداری هایی یزد در فضای مجازی برای مخاطبان داخلی و خارجی را از دیگر اقدامات این مرکز دانست.

تولید آثار مختص ایام پایانی ماه صفر؛ نتیجه پخش زنده عزاداری ها

وی در ادامه به برنامه های دهه آخر صفر اشاره کرد و اظهار داشت: هر چند در صدا و سیما پخش عزاداری دهه آخر صفر مرسوم نیست اما با توجه به بافت مذهبی و فرهنگ متعارف یزدی ها و اینکه در این دهه مجالس متعددی را در سالیان قبل برگزار می کردند و به نوعی امسال محروم بودند تصمیم گرفتیم در این ایام نیز تحت عنوان ویژه برنامه «اینجا خیمه ای برپاست» پخش زنده عزاداری ها را داشته باشیم که مراسمات عزاداری 5 شب در امامزاده جعفر(ع) و5 شب در مدرسه علمیه کاظمیه یزد به صورت زنده به روی آنتن رفت. البته در روز وفات پیامبر(ص)، شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) هم نوحه خوانی هایی که از سه چهار سال پیش که پخش زنده آن ها شروع شده بود هم در صدا و هم در سیما پخش شد.

پهلوانیان افزود: خداراشاکریم که اقدام صدا و سیمای یزد در پخش برنامه های عزاداری دهه آخر صفر سبب شد تا هیئات به سمت تولید نوحه های مناسبتی این ایام بروند و آثار خوب زیادی را تولید کنند که در سالیان گذشته کمتر وجود داشت یا می توان گفت اصلا وجود نداشت.

مراسم های شادی آفرین ساختار رسانه ای ندارند

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که چرا صدا و سیمای یزد تنها به پخش عزاداری ها اکتفا کرده و در حوزه مراسمات شادی حضرات معصومین(ع) ورود نمی کند؟ اظهار داشت: نکته ای که در این باب وجود دارد این است که در مراسمات عزاداری به دلیل زحمات زیادی که پیشینیان ما اعم از شعرا، نوحه خوانان، سردسته ها (مدیران هیئات مذهبی) طی چندین قرن کشیدند سبب شده تا ما امروز در این زمینه به ساختارها و فرم های رسانه ای برسیم یعنی عزدارای ها قالب و فرم رسانه ای دارند و برای مخاطب جذاب است اما متاسفانه در برنامه های شادی آفرین ما به چنین ساختاری نرسیدیم هم در برگزاری مراسم ها و هم ایجاد فرم رسانه ای.

پهلوانیان اذعان داشت: یکی از دغدغه های بنده زمانی که در پژوهشکاه صدا و سیما خدمت می کردم همین بود که فرم های شادی افرین درشان ائمه و در شاکله رسانه به وجود بیاید و البته که این اتفاق باید بیفتد اما اینکه فکر کنیم این کار فقط در توان رسانه یا در توان برگزار کنندگان مراسمات مذهبی است فکر درستی نیست.

وی ادامه داد: آنچه امروز در بحث مراسمات شادی حضرات معصومین (ع) از رسانه پخش می شود عمدتا مدیحه سرایی های مادحین کشوری است که هرچند مخاطب خود را دارد و ممکن است برای بخشی از جامعه جذابیت داشته باشد اما چون بخش عمده مخاطب رسانه از رسانه انتظار دیگری دارد و سطح رسانه تماس با احاد جامعه است باید برآیند تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها براساس این سطح باشد و به همین دلیل است که هر زمان بتوانیم به فرمتی مانند عزاداری ها دست پیدا کنیم که برای آحاد جامعه جذابیت داشته باشد می توان عملکردی شبیه عملکرد ایام عزاداری داشت.

ادای دِین صدا و سیمای یزد به مدافعان سلامت

متولی رسانه ملی در استان یزد خاطر نشان کرد: البته به مناسبت ایام ماه ربیع الاول از چهارم آبان ماه بمدت 10 شب ویژه برنامه شادی آفرین با محوریت محتوایی قدردانی از کادر درمان و مدافعان سلامت را به روی آنتن برده و تلاش کردیم تا هم برای کادر سلامت که پس از مبارزه چندین ماهه با این ویروس منحوس در خط مقدم سلامت نیازمند انگیزه هستند ایجاد انگیزه کنیم و هم مردم را برای همکاری بیشتر با این عزیزان ترغیب نمائیم چرا که معتقدیم رسانه در این زمینه رسالتی دارد که باید به اندازه سهم خود نقش آفرینی کند و این کار را با مشارکت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری انجام دهیم.

انتهای پیام/

حیران_ استان یزد

209597

مطالب مرتبط