رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با پرسون:

در بحث مدیریت بحران کرونا، دولت شفاف عمل کند

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: دولت باید شفاف عمل کند و منابع مالی را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد و گزارشی از این منابع تخصیص یافته ارائه دهد.

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با پرسون در خصوص بودجه تخصیص یافته برای مدیریت کرونا اظهار داشت: در ابتدا وزارت بهداشت و درمان از ردیف‌های بودجه‌ای که در اختیار داشت، هزینه کرد و پس از آن با توجه به مشکلات موجود، مقام معظم رهبری فرمودند یک میلیارد یورو از صندوق ذخیره ارزی برداشته شود و جهت رفع مشکلات مربوط به کرونا به وزارت بهداشت و درمان اختصاص داده شود.
شهریاری اظهار داشت: از مبلغی که مقام معظم رهبری فرمودند تاکنون حدود ۲۷ درصد پرداخت شده است و از همکاران خواسته‌ایم که گزارشی از دانشگاه‌های حوزه انتخابیه خود ارائه دهند تا مشخص شود چقدر از این ۲۷ درصد به آن‌ها پرداخت شده است.‌
وی همچنین افزود: موضوع دیگری که از سوی همکاران وزارت بهداشت و درمان مطرح است این است که این ۲۷ درصد اختصاص یافته را نیز از بودجه رسمی که در ردیف‌های بودجه بوده است، کسر می‌کنند و به همین دلیل تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها و پرسنل همگی مشکل دارند و ماه‌هاست که پرداخت‌های آن‌ها انجام نمی‌شود و ما به طور جدی نگران هستیم و از طریق کمیسیون بهداشت و درمان پیگیر این مسئله هستیم که مطمئن شویم این بودجه را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهند.
شهریاری در ادامه عنوان کرد: موضوع قابل بحث دیگری که وجود دارد این است که یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برداشت شده و به ریال تبدیل شده است اما به وزارت بهداشت و درمان نرسیده است و احتمالاً دولت این بودجه را جای دیگری هزینه کرده است.

دولت باید شفاف عمل کند
شهریاری با بیان این موضوع که دولت باید شفاف عمل کند اظهار داشت: دولت باید منابع مالی را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد و گزارشی از این منابع تخصیص یافته ارائه دهد. اما متاسفانه دولت شفاف عمل نمی کند. به عنوان مثال تأخیر در تخصیص ارز برای واکسن آنفولانزا که اگر به موقع ارز تخصیص داده می شد اوایل شهریور این واکسن را در کشور داشتیم ولی متأسفانه آنقدر تأخیر افتاد که با مشکل مواجه شدیم و این واکسن به موقع وارد بازار نشد.
شهریاری ادامه داد: تا زمانی که دولت شفاف عمل نکند این مشکلات وجود دارد و این مسئله باعث نگرانی کادر بهداشت و درمان شده است همان گونه که در حاضر نیز به خاطر سوء مدیریت ستاد ملی مبارزه با کرونا با ریاست آقای رئیس‌جمهور که خیلی به نقطه نظرات کارشناسانه هم توجه نمی‌کنند، وارد موج سوم کرونا شده‌ایم و تلفات رو به افزایش است.
وی بیان کرد: باید مناطقی از کشور را که وضعیت بحرانی است تعطیل کنند، محدودیت های سختگیرانه اعمال شود، مراقبت‌های بیش‌تری صورت بگیرد و جریمه‌های سختی در نظر گرفته شود اما شنیده می‌شود که اعمال جریمه‌ها به اصناف واگذار شده است و به نظر نمی‌رسد که اصناف با همکاران خود برخورد کنند.
شهریاری در پایان گفت: متاسفانه عملکرد دولت در رابطه با کرونا قابل قبول نیست و ما به طور جدی نگران هستیم چرا که ممکن است تعداد زیادی از هموطنان‌مان جان خود را از دست بدهند.

209372