جاده مرگ در محور نگرانی استاندار خراسان شمالی

استاندار خراسان شمالی در نشست خبری 4 ساعته خود، در پاسخ به پیشرفت کند پروژه 4 خطه کردن محور بجنورد- گلستان(موسوم به جاده مرگ) با وجود قرار گرفتن این پروژه جزو مصوبات اصلی سفر ریاست جمهوری به استان، این مطلب را گفت و ادامه داد: به وزیر راه و شهرسازی گفتم با توجه به اهمیت 2 پروژه محور بجنورد-گلستان و همچنین خط راه آهن جوین- اسفراین خواستار تخصیص 400 میلیارد تومان از اعتبارات سفر به این 2 پروژه شدیم، در غیر این صورت این مبلغ را میان دیگر پروژه ها تقسیم می کردیم.

به گزارش پرسون؛ استاندار خراسان شمالی گفت: با توجه به موارد مطرح شده در دیدار با وزیر راه و شهرسازی مقرر شد: به زودی یکی از معاونان وی به استان سفر و موضوع را بررسی کند.

موضوع سرمایه گذاری در استان یکی از سوالات پر تکرار خبرنگاران در این جلسه بود که استاندار خراسان شمالی در پاسخ به آن ها با بیان این که رونق توسط بخش خصوصی ایجاد می شود، اظهار کرد: سرمایه گذار به دنبال محیط امن و آرام است و مجموعه استان باید بتواند با توجه به شرایط موجود، به لحاظ زیر ساخت ها این محیط را فراهم کند.

کارخانه ای در اردبیل به نام مایوان فاروج

شجاعی با اشاره به وجود کارخانه ای به نام روستای مایوان فاروج در اردبیل ادامه داد: این کارخانه ابتدا قرار بود در استان ما احداث شود اما با اشتغال زایی و درآمدزایی بالا هم اکنون در استان دیگری احداث شده است زیرا سر راه سرمایه گذار آن در استان سنگ های زیادی بود اما در استان دیگر از آن به خوبی استقبال کردند.

مقام عالی دولت در استان ادامه داد: مرکز استان را باید با سایر مراکز استان ها مقایسه کنیم و اجازه دهیم کارها انجام شود زیرا افراد متخصص و توانمند به دلیل زندگی و فضای بهتر از استان می روند.

وی با تأکید بر این که به خاطر مردم با اجرای هر پروژه ای در استان مخالفت نکنید، تصریح کرد: تا زمانی که عده ای مخالف هستند و عده ای در سایه نشسته اند و برای مخالفان فقط دست می زنند، استان به جایی نمی رسد.

وی در خصوص عزل و نصب ها گفت: عزل و نصب افراد به دلیل حفظ منافع مردم، آرامش استان و جلوگیری از سوء استفاده از جایگاه ها و بهره مندی از نیروی توانمند و کارآمد است. وی تأکید کرد: باید کمک کنیم تا حمایت از سرمایه گذار بخش خصوصی در استان فرهنگ سازی شود.

کمتر شدن فاصله نرخ تورم استان نسبت به متوسط کشوری

علت نرخ بالای تورم در استان، دیگر سوال خبرنگاران از استاندار بود که وی پاسخ داد: تورم دلایل بسیاری دارد که باید بررسی کنیم، به طور مثال چند قلم از سبد کالای مصرفی در استان تولید و وقتی کالا وارد می شود حتما در استان گران تر مصرف می کنیم.

از استان های با نرخ تورم بالا هستیم اما فاصله تورم استان نسبت به متوسط کشوری کمتر شده است.

وضعیت قرمز کرونا در استان و چرایی آن دیگر سوال خبرنگاران از استاندار بود که «شجاعی» جواب داد: در ابتدای شیوع بیماری کرونا نگاه ما این گونه بود که باید مانند وضعیت قرمز عمل کنیم اما با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشت مردم، قادر به کنترل رفت‌ و آمدها و اعمال محدودیت‌ها نیستیم. البته تنها استان ما نیست که به این شرایط رسید بلکه در تمام دنیا این اتفاق افتاد.

وی همچنین در پاسخ به پیگیری ها برای استفاده از پساب به جای آب شرب برای مصارف صنعتی گفت: قانونی در این خصوص وجود ندارد که من آن را پیگیری کنم اما آن را به عنوان مطالبه مطرح کردم و پس از من در این استان دیگر کسی مطالبه نکرد، در حالی که باید برای چنین موضوعاتی تمام استان از مردم، گروه های سیاسی، نمایندگان مجلس و خبرنگاران با صدای بلند مطالبه گر باشند تا خواسته بحق شان محقق شود.

سوال از صنایع

وی خاطرنشان کرد: صنایع استان غیر از شغل اندکی که ایجاد می کنند، چه کاری برای استان انجام داده اند؟ در حالی که در دیگر استان ها گاهی تا 80 میلیارد تومان فقط برای تیم داری هزینه می کنند.وی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: توسعه وضعیت فعلی صنایع استان مهم است در حالی که در استان تعداد صنایع نسبت به سایر استان ها محدود است و این یعنی چرخش مالی، تولید و اشتغال نیست و باید تلاش کنیم این وضعیت بهبود یابد.

تیم‌داری در استان

استاندار همچنین با اشاره به گلایه برخی افراد بابت تلاش استانداری در بحث تیم داری در فوتبال بیان کرد: مگر قرار بود، تیم فوتبال آب و نان مردم را بدهد یا حقوق کارمندان را زیاد یا جاده های استان را آسفالت کند؟ قرار است این تیم نشاط اجتماعی به جوانان استان بدهد یا اوقات فراغت آنان را پر کند، اتفاقی که نه تنها در کشور بلکه در تمام دنیا می افتد. وی تصریح کرد: پولی که خرج خرید تیم فوتبال شد، از اعتبارات استان نبود و اعتباری سیال در کشور بود که اگر در استان هزینه نمی شد در استانی دیگر هزینه می شد.

بررسی محل دفن زباله

موضوع نارضایتی مردم از ایستگاه زباله در نظر گرفته شده برای شهر بجنورد نیز از استاندار مطرح شد که وی پاسخ داد: برای تعیین تکلیف محل دفن زباله‌های بجنورد در مکان جدید به منظور شنیدن صحبت های مردم منطقه و بررسی این که آیا مکان دیگر دارای ارزیابی زیست محیطی است؟کار را متوقف کردیم. وی همچنین با بیان این که بی هنرترین کار این است که اجازه ندهیم کاری در استان انجام شود، افزود: برای برقراری پرواز مسیر بجنورد - عشق آباد تمام تلاشم را انجام دادم اما این کشور ترکمنستان است که تمایلی ندارد و این دست من نیست.

رئیس ایمیدرو برای آلبلاغ به استان می آید

استاندار خراسان شمالی درباره اجرای تعهد ایمیدرو در خصوص معدن آلبلاغ اظهار کرد: برای رفع این دغدغه تا حد ایجاد تنش پیش رفته ایم و حل این موضوع را رها نکرده ایم.وی اعلام کرد: چهارشنبه این هفته، رئیس سازمان ایمیدرو به خراسان شمالی سفر می کند تا اجرای تعهدات این سازمان نسبت به این منطقه معدنی تعیین تکلیف شود.وی درباره احداث پل های تخریب شده روستایی بر اثر وقوع سیلاب در استان بیان کرد: به علت افزایش قیمت ها، پیمانکاران حاضر نشده اند در مناقصه های برگزار شده، شرکت کنند درحالی که چند نوبت مناقصه های ساخت این پل ها برگزار شده است.

195559