محرابی در گفت‌وگو با پرسون:

بیماری ترامپ برایش دردسرساز شد

یک کارشناس اقتصاد بین الملل گفت:  هر وضعیت ناخواسته ای در نظام و ساختار سیاسی می تواند تاثیرات خاص خود را بگذارد. مشخصا بیماری کرونا و شرایطی که در امروز جامعه آمریکا شکل پیدا کرده مخصوصا در آستانه انتخابات آمریکا تاثیرات خاصی دارد و می تواند تصمیم گیری که ساختار سیاسی و نظام سیاسی آمریکا دنبال می کند باشد و هم در بدنه های اجتماعی و مردمی که این تاثیرات را می پذیرند.

علیرضا محرابی کارشناس اقتصاد بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی پرسون موضوع تاثیر کرونا براقتصاد آمریکا و استراتژی‌های احزاب برای انتخابات پیش رو این کشور را بررسی کرده که به شرح ذیل است.

پرسون: ویروس کرونا در حال حاضر تمام ابعاد جامعه آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است. بحث نژادپرستی نیز مزید بر علت شکاف طبقاتی شده است. به نظر شما این موضوعات چه ابعاد پنهانی از جامعه آمریکا را افشا کرده است ؟

هر وضعیت ناخواسته ای در نظام و ساختار سیاسی می تواند تاثیرات خاص خود را بگذارد. مشخصا بیماری کرونا و شرایطی که در امروز جامعه آمریکا شکل پیدا کرده مخصوصا در آستانه انتخابات آمریکا تاثیرات خاصی دارد و می تواند تصمیم گیری که ساختار سیاسی و نظام سیاسی آمریکا دنبال می کند باشد و هم در بدنه های اجتماعی و مردمی که این تاثیرات را می پذیرند.

این طور که مشخص ترامپ به بیماری و مسائلی که در رابطه با او مطرح بود خیلی ساده لوحانه نگاه می کرد و فکر می کرد با توجه به وضعیتی که ایالت متحده آمریکا نظام سلامت پزشکی خودش دارد به نوعی از کنارش به راحتی رد می شود و بعدا تبعات این موضوع در ادامه نشان داد که ترامپ و کسانی که در حوزه موضوع کرونا نظر دهی داده بودند اشراف لازم را بر این موضوع نداشتند و میزان کشته ها بالا رفت.

ترامپ هم در اوایل کار ماسک نمی زد ولی بعدا مجبور شد که این اقدام را انجام دهد این امر نشان داد که ترامپ با فکر و منطق به موضوعات نگاه نمی کند و به نوعی درگیر ادبیات خودساخته ای قرار دارد که تلاش می کند خودش را محور تصمیم گیری ها قرار دهد و بر اساس آن عمل کند.

پرسون: این موضوع در لایه های اجتماعی چه تاثیری گذاشت؟

تبعا در لایه های اجتماعی هم این تاثیرات منفی خودش را گذاشت و تا به امروز بر دموکرات آمریکا و جمهوری خواه ها اثرات جدی داشت.

پرسون: مسئله همراهی رای گیری پستی با انتخابات به نظر شما چه قدر آسیب پذیراست؟ آیا نقدهایی که ترامپ و حتی برخی دموکراتها نسبت به این رای دهی دارند از کجا نشأت می گیرد؟

رای گیری به صورت حضوری بهتر است و طبعا تاثیر حواشی آن را کم می کند. ولی چیزی که مشخص این است که در گذشته هم رای گیری پستی وجود داشته است. در ایالت‌هایی که شرایط نامناسب آب و هوایی دارند و یا وضعیتی که مردم دسترسی موثر و مشخصی را نمی توانند به حوزه های رای گیری داشته باشند از این روش استفاده شده است. در شرایط حاضر این بیشتر مورد توجه و تاکید ساختار انتخاباتی ایالات متحده آمریکا است که از این روش بتوانند استفاده کنند تقریبا ترامپ هم به نوعی نسبت به این قضیه واکنش دارد و در دموکراتها این واکنش محدودتر بوده است.

195385