کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون:

نگاهی به مسائل داخلی آمریکا از کرونا تا مشروعیت بایدن

در کنار بحث جدیِ بیکاری و وضعیت اقتصاد ناشی از کرونا که ایالت‌های آمریکا درگیر آن هستند دومین مسئله جدی در حوزه داخلی آمریکا، بحث بحران مشروعیت سیاسی است که دولت بایدن با آن مواجه است.
تصویر نگاهی به مسائل داخلی آمریکا از کرونا تا مشروعیت بایدن

رضا رضاخواه کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص مسائل داخلی آمریکا گفت: همانطور که خود آمریکایی‌ها اذعان دارند در حال حاضر مهم‌ترین مسئله داخلی آمریکا همانند بسیاری از کشورهای دنیا بحث مقابله با بحران ویروس کرونا است که بایدن در آخرین صحبت خود وعده داده بود تا کریسمس شرایط و اوضاع بهبود پیدا کند.

رضاخواه در ادامه تشریح کرد: یکی از دلایلی که بحران کرونا به موضوع اول آمریکا تبدیل شده است بعد انسانی و تلفات جانی است که کشور با آن مواجه است و دلیل دیگر آن تأثیری است که در حوزه اقتصاد به خصوص در وضعیت از دست دادن شغل‌ها در آمریکا می‌گذارد چرا که طبقه متوسط و پایین جامعه آمریکا اندوخته کافی را برای مقابله با این بحران ندارد و احتمال این‌که تبدیل به مسائل و شورش‌های اجتماعی شود بسیار بالاست.

وی در ادامه بیان داشت: در کنار بحث جدیِ بیکاری و وضعیت اقتصاد ناشی از کرونا که ایالت‌های آمریکا درگیر آن هستند دومین مسئله جدی در حوزه داخلی، بحث بحران مشروعیت سیاسی است که دولت بایدن با آن مواجه است.

در سطح کل جامعه آمریکا افزایش قطبی شدن و رادیکال شدن صحنه سیاسی آمریکا را شاهد هستیم که برای پیش‌برد برنامه‌های داخلی آمریکا خصوصاً برنامه‌هایی که بایدن دارد، مشکل‌ساز خواهد بود چرا که اختلافات خیلی جدی را در دولت مرکزی با ایالت‌های جمهوری‌خواه خواهد داشت

این تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: علی‌رغم تلاش‌های بسیاری که برای استیضاح ترامپ صورت گرفت، استیضاح ترامپ در سنا رأی نیاورد و ترامپ نیز اعلام کرد که فعالیت‌های سیاسی خود را ادامه خواهد داد. از آن‌جایی که ترامپ حدود ۷۰ میلیون رأی داشت بسیاری از طرفداران او قائلند که در انتخابات تقلب شده است یعنی بایدن را به عنوان یک رئیس جمهور مشروع قبول ندارند و آن افرادی هم که شاید نظر متفاوتی نسبت به ترامپ داشتند با تبرئه شدن او احساس می‌کنند که حق با ترامپ بوده و احتمالاً دموکرات‌ها در انتخابات تقلب کرده‌اند و به ترامپ ظلم شده است.

وی گفت: در حال حاضر نماینده‌های جمهوری خواه به شدت تلاش می‌کنند که نسبت خود را با ترامپ به گونه‌ای تعریف کنند که در انتخابات میان دوره بعدی که سال ۲۰۲۲ برگزار می‌شود، رأی بیاورند.

رضا رضاخواه در پایان خاطر نشان کرد: نکته قابل توجه دیگر این است که در سطح کل جامعه آمریکا افزایش قطبی شدن و رادیکال شدن صحنه سیاسی آمریکا را شاهد هستیم که برای پیش‌برد برنامه‌های داخلی آمریکا خصوصاً برنامه‌هایی که بایدن دارد، مشکل‌ساز خواهد بود چرا که اختلافات خیلی جدی را در دولت مرکزی با ایالت‌های جمهوری‌خواه خواهد داشت.

234273

مطالب مرتبط