درباره مناطق محروم شهرستان های فاروج، مانه و سملقان و راز و جرگلان در خراسان شمالی مطرح شد؛

زخم عمیق دانش‌آموزان استثنایی ازکرونا

شیوع کرونا دغدغه و دل نگرانی زیاد و رنج مضاعفی را برای خانواده دانش آموزان استثنایی به همراه داشته است.

به گزارش پرسون؛ خانواده هایی که ساکن روستاها و مناطق محروم شهرستان های فاروج، مانه و سملقان و راز و جرگلان هستند، بیشتر با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

تعدادی از خانواده های این دانش آموزان، مشکلات اقتصادی و نداشتن توان تهیه تبلت را برای آموزش از راه دور و استفاده از سامانه شاد، بزرگ‌ترین دغدغه های تحصیل فرزندان‌شان بیان می کردند.

یکی از والدینی که فرزندش 9 ساله و به اوتیسم مبتلاست، می گوید: تامین هزینه های درمان و نگهداری از کودکان استثنایی برای بسیاری از خانواده ها مشکل است، چه برسد به تامین هزینه های آموزش مجازی و خرید تبلت.

وی ادامه می دهد: در وضعیت عادی آموزش این کودکان دشوار است و آموزش مجازی کار را دشوارتر می کند.

وی می افزاید: در وضعیت شیوع کرونا مجبور به قرنطینه کردن فرزندان مان در منزل هستیم در حالی که کودک مبتلا به اوتیسم گوشه گیری می کند و در خانه ماندن باعث تشدید حالت روحی و کنترل او سخت می شود.

یکی دیگر از والدینی که فرزندش مبتلا به اوتیسم و ساکن بجنورد است، می‌گوید: بسیاری از خانواده‌های دانش آموزان مبتلا به اوتیسم به دلیل خدمات ضعیف ارائه شده، فرزندان شان را به مدرسه نمی‌فرستند و در عوض، آن‌ها را به کلاس‌های متفرقه می‌فرستند.

وی به مشکل سرویس رفت‌وآمد برای دانش‌آموزان معلول هم اشاره می کند.

مادر یک دانش آموز نابینا می گوید: زمانی که معلم به شکل نوشتاری مطلبی را توضیح می دهد، فرد نابینا نمی تواند آن را ببیند و این موضوع در سامانه شاد هنوز برطرف نشده است.او می افزاید: به دلیل این که فرزندم در دوره دوم متوسطه تحصیل می کند و درس هایش سخت است نمی توانم به او کمک کنم و از سوی دیگر به دلیل ضعیف بودن بنیه اش نمی توانم اجازه دهم در مدرسه حاضر شود.

مادر یک دانش آموز دیگر می گوید: دانش آموزان استثنایی با توجه به مشکلات جسمی که دارند، بیشتر در معرض ویروس کرونا هستند و باید مدارس آن ها پروتکل های بهداشتی را با دقت رعایت کنند تا خانواده ها با اطمینان خاطر فرزندان شان را به مدرسه بفرستند.

از سوی دیگر به گفته یکی از معلمانی که در آموزش و پرورش استثنایی مشغول به فعالیت است، در آموزش حضوری معلم بارها و بارها موضوع درسی را تکرار و به شکل چشمی با این گونه دانش آموزان ارتباط برقرار می کند در حالی که در فضای مجازی چنین چیزی ممکن نیست.او به اقتصاد ضعیف برخی خانواده ها اشاره و اظهارمی کند: این خانواده ها نمی توانند تبلت برای فرزندان‌شان تهیه کنند. دکتر «متقیان» رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی می گوید: سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مکاتباتی را انجام داده است و قول داده اند شبکه شاد در اسرع وقت گویا ساز هم باشد. وی خاطرنشان می کند: برای خانواده هایی که مشکلات اقتصادی دارند از طریق خیران در هر مدرسه یک تبلت در نظر گرفتیم؛ البته دادن تبلت به خانواده هایی که سواد ندارند، بی فایده است اما خانواده هایی که باسواد و بی بضاعت هستند، به شکل امانت تبلت را در اختیار آن ها قرار می دهیم.

«متقیان» اضافه می کند: برای دانش آموزانی که مشکل امکانات دارند محتوای آموزشی، روی فلش یا دی وی دی ریخته یا به شکل مکتوب تهیه و از طریق سرویس دانش آموزی به در منزل ارسال می شود.

او می افزاید: برای تمام مدارس دستگاه ضد عفونی اتوماتیک، مواد ضدعفونی و ماسک تهیه شده است، فقط مشکل این جاست که برخی دانش آموزان مانند مبتلایان به اوتیسم نمی توانند از ماسک استفاده کنند که تعداد حضور آن ها در کلاس را کم کردیم. همچنین با توجه به این که ناشنوایان باید لب خوانی کنند، گفتیم شیلد تهیه کنند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان همچنین در زمینه هزینه های سرویس مدارس خاطرنشان می کند: بیشتر خانواده های دانش آموزان استثنایی از قشر ضعیف جامعه هستند، بنابراین ۷۰ درصد از هزینه های سرویس مدارس این دانش آموزان را آموزش و پرورش استثنایی پرداخت می کند اما بیشتر دانش آموزان روستایی در پرداخت مبلغ باقی مانده با مشکل مواجه هستند.به گفته «متقیان» اغلب مدارس استثنایی خراسان شمالی نوساز هستند و هیچ مشکلی برای رعایت پروتکل های بهداشتی ندارند.

در همین حال، سازمان آموزش و پرورش استثنایی روز گذشته از بارگذاری محتواهای آموزشی مورد نیاز دانش آموزان استثنایی در شبکه شاد و راه اندازی زبان اشاره در مدرسه تلویزیونی برای دانش آموزان دارای آسیب شنوایی خبر داد.

195372