آغاز کشت پاییزه محصولات در ۲۰۰ هزار هکتار اراضی خراسان شمالی

کشت پاییزه گندم، جو و کلزا در سطح ۲۰۰ هزار هکتار اراضی خراسان شمالی از هفته جاری آغاز شده است که بیشترین سطح مربوط به محصول گندم است.

به گزارش پرسون؛ رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: از نظر سطح کشتزارهای استان حدود ۷۰ درصد متعلق به گندم، ۲۰ درصد جو و ۱۰ درصد به کلزا اختصاص است.

عبدالله یوسفی افزود: از مجموع این اراضی که برای کشت در نظر گرفته شده، ۷۹ هزار و ۵۰۰ هکتار مربوط به اراضی آبی و ۱۲۱ هزار هکتار دیم است.

وی با بیان اینکه امسال در سطح ۱۴۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی استان گندم کشت می شود گفت: از این سطح ۴۷ هزار و ۵۰۰ هکتار آبی و ۹۸ هزار هکتار دیم است که پیش بینی می شود ۱۶۶ هزار تن محصول گندم آبی و ۱۰۷ هزار تن گندم دیم تولید شود.

وی افزود: همچنین ۲۵ هزار هکتار اراضی آبی و ۲۳ هزار هکتار اراضی دیم نیز به کشت محصول جو اختصاص می یابد که پیش بینی شده است به ترتیب ۸۵ هزار تن محصول اراضی آبی و ۲۵ هزار و ۳۰۰ تن جو از اراضی دیم برداشت شود.

وی اظهار داشت: همچنین برنامه ابلاغی برایکشت کلزا هفت هزار هکتار آبی است که پیش بینی می شود که ۱۰ هزار تن محصول برداشت شود.

یوسفی بر گسترش کشت مکانیزه، استفاده مطلوب از کودهای شیمیایی و بذور اصلاح شده، ایجاد مزارع الگویی و مزارع انتخاب مشارکتی تاکید کرد.

وی افزود: ۹۱ هزار تن بذر نیز برای کشت پاییزه امسال تهیه و آماده شده است.

یوسفی یکی از مهم‌ترین کشت‌های پاییزه را کشت کلزا دانست و گفت: در راستای افزایش ضریب خوداتکایی روغن نباتی کشور کشت این مهم از اهمیت بسزایی برخوردار است.

کشاورزان استان در سال جاری بیش از ۱۳۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز خود را به سیلوها تحویل داده‌اند.

میانگین عملکرد برداشت گندم در هر هکتار از اراضی دیم این استان هزار و ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم و در اراضی آبی سه هزار و ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم است.

استان خراسان شمالی در تولید گندم دیم در کشور رتبه ۱۶ و گندم آبی رتبه ۱۸ را دارد.

امسال چهار هزار و ۴۶ هکتار کشتزار خراسان شمالی زیر کشت کلزا رفته که پس از سرمای دیررس بهاره، سه هزار و ۷۴۵ هکتار آن به بار نشست که از این سطح پنج هزار تن دانه روغنی کلزا برداشت شد.

خراسان شمالی با جمعیت بیش از ۸۶۳ هزار نفر ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

195328

مطالب مرتبط