رکوردشکنی کشتیرانی ایران در ناوگان و بندر چابهار

محمدرضا مدرس‌خیابانی، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در جلسه مجمع عادی سالیانه این شرکت با اعلام عملکرد سال مالی منتهی به ۱۴۰۴.۰۳.۳۱، از رشد فعالیت‌های کانتینری و فله‌ای، توسعه بندر چابهار و افزایش استفاده از توان داخلی در ناوگان خبر داد.
تصویر رکوردشکنی کشتیرانی ایران در ناوگان و بندر چابهار

به گزارش سایت خبری پُرسون، مدرس‌خیابانی با اشاره به جایگاه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در صنعت حمل‌ونقل دریایی گفت: این شرکت مقام نخست در میان شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی کشور و منطقه را دارد و رتبه هفدهم بزرگترین کشتیرانی‌های کانتینری جهان را به خود اختصاص داده است. وی افزود که این جایگاه نزدیک به یک دهه در میان ۲۰ شرکت برتر جهان حفظ شده است.

افزایش سرمایه و رشد مالی

وی با اشاره به افزایش ۴۱ درصدی سرمایه کشتیرانی به ۱۱۶ هزار میلیارد ریال، عملکرد مالی شرکت را مطلوب ارزیابی کرد و با وجود کاهش ۴۵ تا ۵۵ درصدی نرخ کرایه حمل در صنعت جهانی، گفت: عملکرد تلفیقی مالی شرکت ۴۰ درصد رشد داشته و سود هر سهم با افزایش ۱۱۹ درصدی به بیش از ۱۱۸۰ ریال رسیده است.

عملکرد حمل‌ونقل کانتینری و فله‌ای

مدرس‌خیابانی اعلام کرد که در سال ۱۴۰۳، حمل کانتینر با جابه‌جایی بیش از ۸۶۰ هزار TEU رشد ۰.۴ درصدی داشته و حمل فله با ۱۰ میلیون و ۲۳۳ هزار تن کالا، ۹.۳ درصد افزایش یافته است. همچنین ناوگان دریای خزر با جابه‌جایی ۱ میلیون ۴۱۳ هزار تن کالا، رشد ۱۱ درصدی را تجربه کرده است.

توسعه بندر چابهار و کریدور شمال-جنوب

وی از جهش عملیات کانتینری بندر چابهار از ۶ هزار TEU به ۸۸ هزار TEU در سال ۱۴۰۳ خبر داد و پیش‌بینی کرد این رقم تا پایان سال جاری به ۱۳۰ هزار TEU برسد، که جایگاه این بندر را از آخرین به دومین بندر بزرگ جنوب کشور ارتقاء می‌دهد. مدرس‌خیابانی همچنین به اهمیت تکمیل راه‌آهن زاهدان به چابهار و توسعه کریدور شمال-جنوب برای حمل‌ونقل کالا اشاره کرد.

استفاده از توان داخلی و حمایت از اقتصاد ملی

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که ۸۰ درصد نیازهای جاری ناوگان با توان تولید داخلی تامین می‌شود و سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار به اقتصاد داخلی تزریق می‌شود. خرید واگن، تعمیر شناورها و تامین بیش از ۹۰ درصد سوخت کم‌سولفور ناوگان از منابع داخلی نمونه‌هایی از تلاش‌های این گروه برای تقویت اقتصاد ملی است.

تأمین نیروی انسانی و دریانوردان ایرانی

وی با افتخار اعلام کرد که هم‌اکنون تمامی نزدیک به ۴ هزار دریانورد ناوگان ایرانی هستند، در حالی که در سال ۱۳۹۸ بیش از ۶۸۰ نفر دریانورد خارجی در ناوگان فعالیت داشتند.

تعهد به استمرار فعالیت اقتصادی در شرایط تحریم

مدرس‌خیابانی در پایان خاطرنشان کرد که با وجود تحریم‌های اقتصادی و شرایط جنگ ترکیبی، کارکنان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنند تا کوچکترین وقفه‌ای در روند اقتصادی کشور ایجاد نشود.

منبع: تسنیم

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

1079020

سازمان آگهی های پُرسون