یک عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با پرسون؛

فرسودگی معضل بزرگ حمل و نقل دریایی/تحریم ها صنعت کشتیرانی را فلج کرد

مهم ترین ناوگان تجاری در جهان کشتیرانی است، طبق آمارها 80 درصد واردات و صادرات دنیا از طریق دریا انجام می شود و این رقم در ایران 90 درصد است.

به گزارش سایت خبری پرسون، تنها ده درصد از صادرات و واردات کالا از مسیر زمینی و هوایی در ایران صورت می گیرد، بخش عمده ای از تجارت از طریق ناوگان دریایی فرسوده با عمر بالای 20 سال انجام می شود‌ که این امر موجی از مشکلات را برای تجار و دریانوردان به وجود آورده است.

برای بررسی وضعیت این روزهای صنعت کشتیرانی کشور خبرنگار اقتصادی پرسون گفتگویی با «سیده فاطمه مقیمی» عضو اتاق بازرگانی ایران و نخستین بانوی بنیانگذار صنعت حمل و نقل و کشتیرانی خصوصی در ایران انجام داده است.

او در این باره گفت:« تحریم ها مشکلات بسیاری در حوزه تجارت به وجود آورده است و اگر بهترین ناوگان تجاری دنیا را نیز داشته باشیم تجارت به سختی انجام می شود.»

«مقیمی» ادامه داد:« ناوگان دریایی همانند ناوگان ترانزیتی فرسوده هستند و متاسفانه در چند دهه اخیر بازسازی و نوسازی در ناوگان دریایی صورت نگرفته است و این باعث شده تا میزان جا به جایی بار کاهش پیدا کند.»

این عضو اتاق بازرگانی که در سال ۲۰۱۲ از سوی بانک توسعه اسلامی ( IDB) به عنوان کارآفرین برتر جهان اسلام برگزیده شد، افزود:« تنها موضوع فرسودگی متعلق به کشتی های بار نیست، بلکه کشتی هایی که نفت نیز حمل می کنند با مشکل فرسودگی مواجه هستند، بیشترین تعداد نفت کش های دنیا در اختیار ایران است، اما نیازمند بازسازی و به روز رسانی دارند، چرا که کشتی یک نوع وسیله است که مدام از آن برای جابه جایی کالا و نفت برای درآمدزایی کشور استفاده می شود، بنابراین می طلبد که دولت توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشد.»

وی ادامه داد:« بخشی از فرسودگی ناوگان کشتیرانی مربوط به تحریم هایی است که ایالات متحده برای خرید تجهیزات و قطعات کشتی به کشورمان اعمال کرده است و موجب کند پیش رفتن به روز رسانی ناوگان کشتیرانی شده ، این در حالی است که ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد می تواند هاب کشتیرانی منطقه خاورمیانه شود و نه تنها کالاهای داخلی را برای تجارت جابه جا کند، بلکه با استفاده از ناوگانی که در اختیار دارد کالای سایر کشورها را به نقاط دیگر دنیا جا به جا کند و یک درآمد زایی دریایی برای خود کسب کند.»


بیشتر بخوانید:

تمام شناور‌های دریایی زیر پوشش بیمه باربری قرار دارند

وضعیت سفرهای دریایی بین المللی در دوران کرونا


این پتانسیل وجود دارد که ایران در منطقه خاورمیانه محل تعمیر کشتی های سایر کشورها که نقص فنی دارند شود که متاسفانه تحریم های ناجوانمردانه امریکایی ها این ظرفیت را نیز از ما گرفته است.

نخستین کارآفرین برتر زن کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت آسیا و اقیانوسیه تصریح کرد:« تحریم ها موجب شده که نتوانیم کشتی هایمان را بیمه کنیم، البته یکی دیگر از مشکلات ناوگان دریایی توسعه پیدا نکردن بنادر است.»

«مقیمی» در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه کشتی های نظامی کشورمان که تولید و بومی داخل است از تجهیزات روز دنیا در آنها استفاده می شود، چرا در حوزه تجارت الگو برداری از صنعت نظامی در کشتی نشده است؟ گفت:« بخش نظامی وابستگی سرمایه ای به دولت دارد، اما در بخش خصوصی مشکلات سرمایه ای زیادی وجود دارد.»

گفتگو از : محمد خادمی

225820

سازمان آگهی های پرسون