بحث روز

اگر با نگرشی روشن به انتخابات اخیر بنگریم، باید بپذیریم که دیگر نمی‌توان بی ضمان و پشتیبان، حرف های دهان پرکن زد و آرای پرشمار و میلیونی را با تبلیغات و شعار و وعده از مردم گرفت. سطح و عمق آگاهی تغییر کرده و بر کیفیت آن بسیار افزوده شده است. اکنون در بزنگاه یک دوران جدید هستیم.
در اولین مناظره از دور دوم انتخابات مجلس یک سو «پزشکیان» بود و سوی دیگر «سعید جلیلی -مجری صداوسیما». اما دوپینگ آقای کاندیدا مقابل پزشکیان به کمک او نیامد و او چندین بار مقابل سوالات چالشی پزشکیان به گوشه رینگ کشیده و ناک اوت شد.
محمدباقر قالیباف با ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰ رای در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم پس از مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در جایگاه سوم قرار گرفت.
آقای پزشکیان، با مناظره و سوالات و چالش های آن طوری مواجه می شود، که کلا گویا چند پاسخ قالبی پیش ساخته، بیشتر در چنته ندارد و به همین علت هم زود حوصله اش سر می رود.
علیرضا زاکانی با بیان اینکه آرای مردم از درون صندوق‌های رأی با انتخاب اصلح موجب تثبیت جهت‌گیری راه دولت رئیسی خواهد بود، گفت: آمادگی مردم برای مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری باید نسبت به دور اول دوچندان و مضاعف شود.

انتخابات برای تعیین رئیس دولت درهر کشور مهم است، چرا که امور اجرایی مردم را برای چند سال به دست یک نگرش و جریان مشخص می‌سپارد. این رویداد سیاسی اما برای کشوری چون ایران، از این هم مهم‌تر است. چرا؟ چون جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون درگیر یک جنگ تحمیلی است.

تاکید بر لزوم افزایش سرعت اینترنت همراه و ثابت، استفاده همه از اینترنت و خود سازندگی بهترین راه برای مبارزه با تورم برخی از مهم‌ترین اظهارات اقتصادی دو نامزد نهایی چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در روز اول دور دوم تبلیغات آنها است.

دفتر سخنگوی دولت در پاسخ به ادعای سخنگوی ستاد پزشکیان اعلام کرد: سخنگوی دولت جزو مقامات اجرایی و نظارتی انتخابات قلمداد نمی‌شود و در اعلام موضع اخیر خود نیز از تریبون یا امکانات رسمی و دولتی و در ساعات اداری استفاده یا اقدام نکرده است.

قائم مقام حزب اعتدال و توسعه گفت: ضد انقلاب به شکل عجیبی در حال لجن پراکنی هستند و نسبت به نظام کینه دارند، عده ای غیر مطلع که خود را تحلیلگر می‌دانند می گویند که مردم پای صندوق رای نروند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در دور دوم انتخابات انتظار می‌رود اگر مشارکت مانند دور اول اتفاق بیفتد، آقای جلیلی پیروز انتخابات باشد؛ البته این موضوع به تلاش نیروهای انقلاب و اصولگرا بستگی دارد تا با تمام قوا به میدان بیایند و اجازه ندهند تجربه تلخ انتخابات سال ۹۲ اتفاق بیفتد.
تحریم‌ها علیه ایران؛ کاغذ پاره یا بلای سفره مردم؟

رویکرد جلیلی به سیاست خارجی و برجام چگونه است؟

آیا تعداد تحریم ها مهم است یا کیفیت اثرگذاری تحریم ها؟ ۸۰۰ تحریم دوره احمدی نژاد چه تفاوتی با ۱۵۰۰ تحریم دوره روحانی دارد؟باید با مقاومت خودخواسته از تحریم استقبال کرد یا باید برای رفع آن به آب و آتش زد؟
رئیس دولت دوازدهم گفت: اگر قرار بود حاکمیت صدای تحریم را بشنود، در انتخابات مجلس دوازدهم می‌شنید. این نوع واکنش یعنی تحریم انتخابات بیشتر به نوعی «خودکشی جمعی» می‌ماند که از ترس مرگ به خودکشی دست زنیم و با خودزنی تندترین جناح حاکمیت را به قدرت برسانیم و فکر کنیم فروپاشی نوعی تغییر است. من از سایه جنگ و خشونت بر میهنم عذاب می‌کشم. اما تحریم انتخابات راه‌حل نیست. تحریم عامل تضعیف و تجزیه قدرت ایران است.