بحث روز

در باره انتخاب دکتر مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌ جمهور نهم، توجه به دو موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است. موضوع اول اینست که او به وعده‌های خود عمل کند و تغییرات واقعی در مواردی که مورد نظر مردم است به وجود بیاورد. رسیدن به این هدف مستلزم دقت فوق‌العاده وی در افرادی است که با او همکاری خواهند کرد.
حالا وقت مطالبه‌گری است، هر کس که تاکنونی ردای فیروزه ای برتن داشته و تلاش میکرده تا افراد را برای انتخاب او متقاعد کند، حال باید مطالبه‌گر وعده های او باشد
برخی ابزارهای ایجاد اجماع ملی در چارچوب‌های اعلامی در کمپین انتخاباتی پزشکیان وجود دارد و اگر او فشارهای سیاسی برای خروج از این چارچوب‌ها را مهار کرده و به قواعد اعلامی خود پایبند باشد می‌توان امیدوار بود که موفق به ایجاد اجماعی حداکثری شود.
مسعود پزشکیان با چالش‌های زیادی روبه‌روست؛ مجلس با او همسو نیست، احیای برجام بسیار دشوار شده است، نارضایتی‌های اجتماعی و اقتصادی زیاد است و احتمال رییس جمهوری دونالد ترامپ در امریکا بالاست. آیا «اصلاحطلبی با کاپشن بهاری» توان حل تعارضات داخلی و مناقشات بیرونی را خواهد داشت؟
شهردار تهران با صدور پیامی ضمن تبریک به مسعود پزشکیان برای انتخاب به عنوان نهمین رئیس‌جمهور، از حضور پرشور مردم در انتخابات تقدیر کرد.
۱۶ تیر مقایسه میزان آرای کسب‌شده نسبت به تعداد واجدین شرایط رأی دادن نشان می‌دهد، آیت‌الله سید علی خامنه‌ای در دوره سوم ریاست جمهوری با بیشترین درصد آرا (70.57 ) و مسعود پزشکیان در دوره چهاردهم با کمترین درصد آرا (26.66) رئیس جمهور شده‌اند.