بحث روز

منظور از چپ‌های نجیب رجالی مثل علی طیب‌نیا،‌ محمدباقر نوبخت، محمدجواد ظریف، علی عبدالعلی‌زاده، محمدجواد آذری‌جهرمی و.. هستند که در اطراف پزشکیان حضور دارند و سوابق سیاسی و اجرایی‌شان هم استاندارد است.
یکی از رویّه‌های نه چندان خوشایند در میان دولتیان و دولتمردان پس از کسب منصب و قدرت اکثراً این بوده است که از گذشته بیش از آینده سخن می‌کردند. وقت بی‌امانی به هدر می‌رفت تا بگوییم و یادآوری کنیم که مثلاً چه خرابه‌ای را تحویل گرفته‌ایم.
عباس عبدی از معدود فعالان سیاسی بود که از رای آوری پزشکیان اطمینان داشت. او می‌گوید دلیل این اطمینان ویژگی‌هایی بود که در پزشکیان در مقایسه با سایرین وجود داشت و او را متمایز می‌کرد. ویژگی‌هایی که جامعه ایران به دنبال آن بود و در پزشکیان پیدا کرد.
آخوندی در نامه ای خطاب به پزشکیان نوشت: پدیده‌ی چند دولتی و یا به‌عبارتی بی‌دولتی مردم را در وضعیت بی‌پناهی قرار داده است. دولتی که باید نماینده اراده‌ی ملی ایران باشد تضعیف گشته و امکان حمایت از ملت در برابر دولت‌های فراقانونی را ندارد. اینک انتظار از شما این است که به پشتوانه‌ی آرای ملت، دولت رسمی ایران را تشکیل و از مداخله دیگر نهادها در امر دولت جلوگیری نمایید.
انتخاب مسعود پزشکیان توسط مردم شهرها و روستاهای ایران، دارای برخی پیام‌ها و نکات مهم و قابل تأمل است و در کنار دشوار ساختن کار پزشکیان طی دوران ریاست‌جمهوری، برخی تکالیف را برای مجموعه دستگاه حاکمیت ایجاد می‌نماید که عدم توجه جدی به آنها، شکاف‌های موجود میان حاکمیت و بدنه جامعه را بیش از پیش می‌نماید.
با توجه به مصوبه ۱۰ تیر ماه هیئت دولت هزینه‌های انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری تا حداکثر هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این رقم براساس پیشنهاد وزارت کشور و تایید سازمان برنامه و بودجه مشخص شد.
وزیر امور خارجه پیشین جمهوری اسلامی ایران به دولت منتخب پیشنهاد کرد که در حوزه سیاست خارجی راه شهید امیرعبداللهیان را ادامه دهد.
فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به جزییات جلسه انتخاباتی که جلیلی و قالیباف با حضور سردارقاآنی فرمانده سپاه قدس و تنی چند از مسئولان نظام در مشهد داشتند، نوشت: ‌«از رفتارها احساس کردم جلیلی نخواسته هوادارانش واقعیات جلسه مشهد را مطلع شوند لذا وادار به شفافیت شدم تا واقعیت عیان شود».
محمدجواد آذری جهرمی عضو ستاد مسعود پزشکیان نوشت: من همین جا از کسانی که ممکنه از حرفهای من در انتخابات رنجیده باشند، عذر میخوام. کسانی هم که به من اهانت کردند رو گذشت کردم.
وزارت امور خارجه آمریکا در نخستین واکنش به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران، با تکرار اظهارات مداخله جویانه با ادعای اینکه انتخابات در ایران آزاد و عادلانه نبوده است،گفت: نتیجه انتخابات تاثیر قابل توجهی در رویکرد آمریکا به ایران نخواهد داشت.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: همه اذعان دارند که رقابت‌ها هم در مرحله اول و هم در مرحله دوم جدی بود. شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها نگاه حزبی، جناحی و گروهی ندارد بلکه نگاهش تخصصی، حرفه‌ای و حقوقی است. ما با عینک سیاسی به افراد نگاه نمی‌کنیم.
مولوی عبدالحمید خطاب به پزشکیان نوشت: ملت ایران که از وضعیت موجود خسته شده و از فشارهای متعدد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به ستوه آمده و اقشار مستضعف، استخوان‌هایش زیر بار مشکلات معیشتی شکسته است، به فعالیت‌ها و تلاش‌های مدنی خود تا تحقق کامل خواسته‌های برحق خویش اعم از اجرای عدالت و آزادی، رفع تنگ‌نظری‌ها، بهبود وضع معیشت، تحقق اقتصاد پویا، بازگشت عزت و اعتبار بین‌المللی و دست‌یافتن به منافع و حقوق ملی ادامه داده و مطالبه‌گری خواهد کرد.