رسانه‌های دیگر

در حالی که رقابت نامزدها برای نشستن بر مسند ریاست‌جمهوری روزهای پایانی خود را سپری می‌کند، دولت سیزدهم برای دولت بعدی در حوزه فناوری اطلاعات، فیلترینگ گسترده، سرعت و کیفیت پایین اینترنت و نارضایتی جامعه از اختلال‌های مکرر را به جا گذاشته است.
علی عبدالملکی در یادداشتی نوشت:

پزشکیان مردی برای آشتی، آزادی و رفاه

تایید صلاحیت دکتر مسعود پزشکیان که همواره با صدایی رسا می‌گوید: "من یک اصلاح طلب هستم."مرکز ثقل هوشمندی و دور اندیشی نظام برای افزایش مشارکت مردم بوده است.
برخی کاندیداها ادعا می‌کنند بدون سرمایه‌گذاری لازم و تنها با اتکا به فناوری یا بهره‌وری در ایران می‌توان رشد اقتصادی بالا و پایدار فراهم کرد. ولی علم اقتصاد یکی از دانش‌های معتبر بشری است که به خوبی پاسخ این ادعای غلط را داده است.
باید قوی‌ترین انسان‌ها زمامداران ما باشند. قوی‌ترین از نظر علم، از نظر پاکدستی، از نظر تجربه، از نظر تعهد، از نظر اخلاق، از نظر جهان‌شناسی، از نظر مدیریت، از نظر مردم‌شناسی و از نظر صداقت.
«غایب حاضر» توصیف این روزهای مردی است که حتی نامش به کابوس جریان رادیکال تبدیل شده ‌و تنها راه توجیه ناکامی‌های برآمده از مدیریت یکدست‌شده اجرائی خود را در تخریب چندباره چهره او می‌بینند.
«محاسبات ما این بود که باید بنزین را تک‌نرخی کنیم، تمام معادلات‌مان هم با 1500 تومان بسته شده است. دولت ممکن است چیزی بالغ بر 20 تا 30 همت ضررکند، ایرادی ندارد.» این بخشی از اظهارات علرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، در نشست انتخاباتی او در روز گذشته بود.
برخی از انکارگران انتخابات، تصور می‌کنند تجربه‌ها دارند و آن تجربه‌ها عبث بوده که رای داده‌اند و آنچه می‌خواسته یا بدان امید بسته بودند، رخ نداده است. پس برهان می‌آورند که آزموده را بازآمودن شرط عقل نیست.
روزنامه کیهان در واکنش به نطق انتخاباتی پزشکیان نوشت: سخن ایشان با خواسته مدعیان اصلاحات ۱۸۰ درجه تفاوت دارد و به همین علت است که داد مدعیان اصلاحات از آن بلند شده است.
شایسته نیست که مدافعان و حامیان کاندیداها به‌ویژه آنها که شعار گفتمان‌شان حقوق ملت و آزادی‌های عمومی است، در این شرایط به بهانه لزوم تغییر شرایط اجرائی کشور، دهان منتقدان و پرسش‌کنندگان را ببندند یا با ایجاد توقعات ناملموس و غیراجرائی در مردم، تنها سرخوردگی و ناامیدی پساانتخاباتی را باعث شوند.
جلایی‌پور اظهار داشت: «راه نجات کشور «اصلاحات» بوده و هست. با این انتخابات دوباره اصلاحات در ایران جان می‌گیرد و براندازی به حاشیه می‌رود. این یعنی بازآفرینی مجدد سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان. پزشکیان هم تنها لازم است که دنبال تحقق شعارهایش در این انتخابات باشد. همه سود می‌برند.»
فرض کنید که چهار سال رئیس مجلس و عضو شورایعالی امنیت‌ملی و مجمع تشخیص مصلحت و از همه مهمتر عضو سران سه قوه باشید، بعد بیایید وعده دهید که «درباره افراد غیرمجاز که در داخل کشور هستند نیز پیش‌بینی شده که طرد کامل صورت گیرد. افرادی که مجاز هستند می‌توانند بمانند.» این سخنان جناب آقای قالیباف، رئیس مجلس و نامزد انتخابات است.