آسیا

مراسم تشیع «شهدای خدمت» روز چهارشنبه دوم خردادماه ۱۴۰۲ در تهران برگزار می‌شود و براساس اخبار منتشر شده، قرار است تعدادی از مقامات کشورهای مختلف برای شرکت در این مراسم و ادای احترام به رئیس‌جمهو و وزیر امور خارجه فقید جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کنند.

سید بدر بن حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه سلطنت‌ عمان بعد از ظهر امروز سه شنبه طی تماس تلفنی با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان ضمن ابراز مراتب تسلیت و همدردی سلطان، دولت و ملت عمان به مناسبت شهادت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، برای همه شهدای این حادثه ناگوار رحمت و غفران الهی و برای دولت و ملت ایران آرزوی سربلندی نمود.

وزیر خارجه عربستان سعودی امروز در تماس تلفنی با علی باقری در پی شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران مراتب تسلیت پادشاه و ولی‌عهد عربستان را به مقام معظم رهبری، دولت و مردم ایران ابلاغ کرد.
دبیرکل اوپک امروز (دوشنبه) در واکنش به شهادت رئیس‌جمهوری ایران، وزیر امور خارجه و هیأت همراه آنها در سانحه سقوط بالگرد، این رخداد غم انگیز را به خانواده های آنها، رهبری، مردم ایران و تمام خانواده اوپک تسلیت گفت.

سران و مقامات بیش از ۵۰ کشور، نهاد و سازمان بین‌المللی در پی شهادت رئیس جمهور در سانحه هوایی، با ارسال پیام‌های تسلیت، با رهبر معظم انقلاب اسلامی و مردم کشورمان ابراز همدردی کردند.

بعد از «لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری برزیل، دولت این کشور نیز عصر امروز (دوشنبه) در واکنش به شهادت رئیس‌جمهوری ایران، وزیر امور خارجه و هیأت همراه آنها در سانحه سقوط بالگرد، این رخداد غمبار را تسلیت گفت.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور گفت: به‌ نمایندگی از تمام ملت ترکیه مراتب تسلیت و همدلی خود را به شما و مردم ایران ابراز می دارم و صمیمانه اعلام می کنم در هر زمینه ای آماده همکاری و همیاری با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

نماینده ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت ضمن تشریح سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و همراهانش که به شهادت تمامی سرنشینان آن منجر شد و تحولات سیاسی بعدی آن، از سازمان ملل خواست یاد و خاطره آن‌ها را گرامی داشته و از اصولی که آیت‌الله رئیسی برای پیشبرد آن‌ها تلاش خستگی‌ناپذیری داشت، حمایت کند.

«از خبر درگذشت دلخراش سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر همراهان وی در سانحه بالگرد، تلفات سنگین برای مردم دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران به شدت متاثر شدیم.»
رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی با محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، شهادت رئیس جمهور فقید ایران را تسلیت گفت و بر ادامه راه او در توسعه روابط صمیمانه دو کشور تاکید کرد.