آسیا

امضای توافقنامه جدید همکاری‌های بلندمدت با روسیه بخشی از رویکرد دولت سیزدهم در تاکید بر نگاه به شرق و کناره‌گیری از غرب محسوب می‌شود. این نخستین بار نیست که تهران و مسکو توافقنامه‌های همکاری بلندمدت با یکدیگر امضا می‌کنند.
دولت چین از جمهوری اسلامی ایران خواسته مانع اقدامات انصارالله یمن علیه کشتی‌ها شود. براساس همین خبر، چین ایران را تهدید کرده است که اگر انصارالله را به خودداری از حمله به کشتی‌ها تشویق نکند، روابط ایران و چین دچار مشکل خواهد شد.
وزارت امور خارجه روسیه امروز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مسکو به هرگونه تلاش کشورهای غربی برای تصرف املاک و دارایی های روسیه پاسخ مناسب و موثری خواهد داد.
وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان گفت که ازسرگیری فعالیت سفارت این کشور در تهران به تکمیل روند تحقیقات و تصمیم‌گیری نهایی درباره ماجرای حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و تامین امنیت سفارت‌خانه بستگی دارد.
رئیس‌کل ‎بانک مرکزی به همراه با رئیس‌جمهور به منظور تقویت و توسعه همکاری‌های پولی و بانکی و استفاده از ظرفیت‌های مشترک اقتصادی با همسایگان، دقایقی پیش عازم آنکارا شدند.
سخنگوی کاخ کرملین در پی ادعاهای «دونالد ترامپ»، رییس جمهور پیشین آمریکا مبنی بر این که اگر دوباره رییس جمهور شود،‌ می‌تواند فورا به جنگ روسیه و اوکراین پایان دهد، از برنامه ترامپ در این باره اظهار بی‌اطلاعی کرد.
در شرایطی که تنش های بین تنگه تداوم دارد، چهره ای ضد چینی برنده کارزار تایوان شد، گزاره ای که می تواند موج تازه ای از تنش ها را ایجاد کرده و حتی جهان و منطقه آسیا را در آستانه جنگی تمام عیار قرار دهد.