آسیا

در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی درباره سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و هشدارهای جدی مقام‌های چین درباره احتمال تقابل نظامی مطرح شده است و با این حال پلوسی گفته که امروز عصر وارد تایوان می‌شود.
پوتین در نامه‌ای به شرکت کنندگان در کنفرانس بازبینی معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ( ان پی تی ) در شهر نیویورک گفت: روسیه به عنوان یکی از کشورهای عضو معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای و یکی از امانتداران آن، به طور مداوم از متن و روح این معاهده پیروی می کند.

پس از شدت گرفتن هشدارهای مقام‌های ارشد پکن به واشنگتن درباره تایوان، به نظر می‌رسد که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا قصدش را برای سفر به این جزیره کنار گذاشته است.

آغاز عضویت کامل ایران در شانگهای یک پیروزی بزرگ برای ایران است و در روابط رو به رشد تهران با چین و روسیه که دو قدرت مهم جهان و منطقه هستند، استمرار این همکاری ها در قالب شانگهای اتفاق مهمی است. البته نباید فراموش کرد که روند عضویت کامل ایران ممکن است زمان بر باشد و برای نمونه در مورد هند و پاکستان دو سال زمان برد تا پروسه رسمی طی شود.

دیمیتری پسکوف خبر داد کرملین با موضع رئیس جمهور چین مبنی‌بر این که به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مورد غیرقابل قبول بودن مداخله در امور تایوان هشدار داده، موافق است.
محمد العتیق دیپلمات نمایندگی دائمی عربستان در سازمان ملل متحد گفت : گشوده شدن حریم هوایی کشور بر روی تمامی پروازها از جمله پروازهای اسراییل زمینه ساز بهبود روابط میان ریاض و تل آویو نیست .

گروهی از معترضان لبنانی در اعتراض به ساعات سخت جیره‌بندی برق به وزارت انرژی و آب در منطقه "کورنیش النهر" هجوم بردند و خواستار ملاقات با ولید فیاض، وزیر این وزارتخانه شدند.

سرپرست وزارت خارجه دولت سرپرست افغانستان گفت: "یک هزار و ۸۰۰ تن از نیروهای داعشی از زندان‌های بگرام و پلچرخی این کشور آزاد شدند."
وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، درباره مسائلی از قبیل صلح با ارمنستان حرف زد و بر آمادگی واشنگتن برای کمک به باکو تاکید کرد.
وزارت خارجه طالبان اعلام کرد که امیرخان متقی؛ سرپرست این وزارت در راس یک هیات دولتی به تاشکند؛ پایتخت ازبکستان سفر کرده است. قرار است تاشکند روز دوشنبه از نشست بین‌المللی «امنیت و رشد اقتصادی افغانستان» میزبانی کند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (یکشنبه) رام الله را به مقصد امان، پایتخت اردن ترک کرد.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در اجلاس امنیتی اسپن در کلورادو گفت که هیچ اطلاعات و شواهدی مبنی بر صحت شایعات بیمار بودن ولادیمیر پوتین در دست نیست.