بازار فلزات پایه و مواد غذایی با رشد نرخ مواجه شد

روند افزایش قیمت در بازارهای کالایی در دومین روز از هفته جاری یعنی سه‌شنبه 28 ژوئن نیز ادامه یافت؛ به نحوی که نرخ بخش زیادی از کامودیتی‌ها با محوریت گروه انرژی در این روز در مسیر رشد قیمت قدم برداشت.
تصویر بازار فلزات پایه و مواد غذایی با رشد نرخ مواجه شد

به گزارش سایت خبری پرسون، کاهش ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته و اعلام گزارش‌هایی مبنی بر آنکه تولیدکنندگان اصلی نفت دنیا یعنی عربستان سعودی و امارات در حال حاضر در محدوده‌ای نزدیک به ظرفیت اسمی خود نفت تولید می‌کنند و ناآرامی سیاسی در لیبی و آکوادور به‌عنوان کشورهای نفتی باعث شد تا بهای طلای سیاه افزایشی شود. ایجاد جریان رشد نرخ در گروه انرژی با محوریت نفت زمینه صعود سایر کامودیتی‌ها از جمله کالاهای صنعتی، معدنی و کشاورزی را فراهم کرد.

البته رهبران گروه 7 توافق کرده‌اند که سقف قیمت نفت روسیه را با هدف اعمال فشار بر مسکو بررسی کنند، تصمیمی که احتمالا از سوی چین و هند به‌عنوان مصرف‌کنندگان بزرگ نفتی دنیا موردحمایت قرار می‌گیرد و به ایجاد جریان کاهش نرخ در بازار انرژی شود.

کاهش قرنطینه در شانگهای و صعود فلزات پایه
ظرف روزهای اخیر اخباری مبنی بر کاهش محدودیت‌های قرنطینه‌ای در شانگهای منتشر می‌شود. گفته می‌شود که مقامات این کشور دستور انجام آزمایش را کاهش داده‌اند که این موضوع با بهبود چشم‌انداز تقاضا زمینه افزایشی شدن نرخ فلزات را فراهم کرده است. روند رو به رشد قیمتی در بازار مس، آلومینیوم، فولاد، سنگ‌آهن، قلع و... در روز سه‌شنبه 28 ژوئن به تبع بهبود چشم‌انداز تقاضا در چین و رشد نرخ انرژی در دنیا در مسیر رشد بها قدم برداشت.

چالش عرضه معدنی مس ادامه‌دار شد
مس پس از سقوط قیمتی به کف کانال 16 ماه اخیر خود در هفته گذشته، در هفته پایانی ماه ژوئن وارد مسیر رشد قیمت شد. استمرار اعتصابات کارگری در شیلی با ایجاد اختلال در عرضه معدنی مس از جمله دلایلی است که از رشد بهای فلز سرخ حمایت می‌کند. کارگران بزرگترین تولیدکننده مس جهان در کودلکو در شیلی ظرف هفته گذشته با اعلام اعتصاب فعالیت تولید را متوقف کردند؛ روز گذشته اخباری مبنی بر توافق کارگران و مدیران کودلکو و پایان اعتصابات منتشر شد که اجرایی شدن آن می‌تواند با رفع این سیگنال افزایشی زمینه بازگشت قیمت در بازار مس را رقم بزند.

داده‌های سازمان تجارت جهانی نشان می‌دهد که واردات کنسانتره مس چین در ماه مه به رکورد 2 میلیون و 190 هزار تن رسیده است. میزان واردات کننسانتره مس در چین ظرف 5 ما ابتدایی امسال با 6.1 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه قبل به 10 میلیون و 420 هزار تن رسیده است.

تورم مواد غذایی بالا باقی می‌ماند
بازار محصولات کشاورزی نیز در دومین روز از هفته جاری با رشد قیمت مواجه شد، گندم، ذرت، سویا و... پس از یک دوره عقبگرد قمیتی مجدد ظرف 2 روز ابتدایی هفته وارد مسیر رشد نرخ شدند.

هر 100 بوشل ذرت در روز 27 ژوئن تا کف کانال قیمتی 743 دلار عقب‌نشینی نرخ داشت، اما در روز سه‌نشبه 28 ژوئن توانست تا 759 دلار صعود نرخ داشته باشد. با این وجود بهای ذرت نسبت به نرخ فروش آن در نیمه ماه ژوئن افت محسوسی داشته، در 16 ژوئن هر 100 بوشل ذرت با نرخ 790 دلار معامله شد. افزایش بارندگی در آمریکای شمالی و تضعیف چشم‌انداز تقاضا باعث شد تا نرخ ذرت از اوج نرخ خود در سال جاری فاصله بگیرد. در این شرایط از میان رفتن امید به برقراری کریدوری امن در دریای سیاه برای انتقال ذرت اوکراین باعث می‌شود تا مجدد این بازار با سیگنال رشد قیمت مواجه شود.

403297