اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

چرا ایران برای چینی‌‌‌ها جذاب است؟ این سوال را مرکز پژوهش‌‌‌های اتاق بازرگانی ایران پاسخ داده و در قالب یک گزارش سه عامل محرک را در جهت‌‌‌گیری تازه چین به سمت ایران حیاتی اعلام کرده است. این گزارش تصریح می‌کند، چین در راستای حفظ امنیت انرژی خود به‌عنوان یکی از اهداف کلان توسعه اقتصادی در افق۲۰۴۹ به ایران که دارنده منابع عظیم انرژی و صاحب موقعیت ژئوپلیتیکی ویژه است، نگاه ویژه‌‌‌ای دارد. ضمن اینکه بازار مصرفی ایران از سوی شرکت‌های چینی منبع مناسبی برای کسب درآمد است. از آنجا که چین در استراتژی جدید خود با عنوان «چرخه دوگانه» در پی تغییر مسیر اقتصاد و کاهش وابستگی به مناطقی نظیر آمریکای‌شمالی و اروپاست، ایران می‌‌‌تواند در این زمینه یک شریک مهم برای چین باشد.
آرایش جدید بازارهای جهانی حاکی از آن است که تنش‌ها میان روسیه و اوکراین وارد مرحله جدیدی شده است. در روزهای اخیر بسیاری از کشورها از جمله آمریکا به شهروندان خود در اوکراین هشدار دادند که خاک این کشور را ترک کنند. در بازارهای جهانی، شبح جنگ بر حرکت شاخص‌ها سایه افکنده است. بازارهای سهام دنیا در واکنش به اخبار تنش اوکراین یک دست قرمزپوش شدند. سرمایه‌گذاران سعی کردند که دارایی خود را به پناهگاه امن منتقل کنند.
قیمت نفت تحت تاثیر حمله نظامی روسیه به اوکراین در معاملات روز جمعه را با سه درصد افزایش به پایان برد و رکورد هفت ساله جدیدی را شکست.
قیمت نفت به علت چشم‌انداز افزایش ذخایر نفت خام آمریکا و در آستانه مذاکرات هسته‌ای ایران در هر بشکه کاهش یافت.
یورو در ابتدا تورم ایالات‌متحده متوقف شد این در حالی است که معامله‌گران منتظر آمارهای تورم ایالات‌متحده بودند اما باعث افزایش دلار شد و این موضوع در کاهش یورو نیز تاثیر داشت.
پس از چرخش تند بانک مرکزی اروپا، اکنون یورو در بالاترین حد خود در سه هفته اخیر است اما تحلیلگران می گویند که احتمال افزایش دلار کوتاه‌ مدت بیشتر امکان‌پذیر نخواهد بود.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه اظهار داشت: با سفر رئیس‌جمهوری به روسیه خبرهای خوبی را برای اقتصادایران به همراه داشت که توسعه و تجارت یکی از آن‌ها است.
نه! ما از چین و روسیه هیچ‌چیز یاد نگرفته‌ایم. چین و روسیه مانند بهترین معلمان و بهترین نمونه‌های آموزشی پیش چشم ما بودند و ما نکتۀ اصلی را از آنها یاد نگرفتیم یا نخواستیم که یاد بگیریم. بیایید تعارف را کنار بگذاریم و اذعان کنیم اگر ما این درس اصلی را از آنها یاد نگرفتیم، به خودمان ربط دارد، نه آنها! گناهش را نباید پای آنها بنویسیم.
شکست سیاست پولی اردوغان و خودداری او برای بالا بردن نرخ بهره، تورم در ترکیه را به بالاترین رقم طی دو دهه گذشته یعنی ۴۸.۷ درصد رسانده است.
هرچند ایران توانسته در سال‌های گذشته با وجود تحریم‌ها، تجارت خود را حفظ کند اما استفاده از جدیدترین فن‌آوری‌های اقتصادی می‌تواند به رشد قابل توجه صادرات نیز منجر شود.
رئیس جمهور السالوادور پیش بینی می‌کند که بیت کوین امسال به قیمت شش رقمی دست نیافتنی برسد در حالی که پذیرش این ارز دیجیتال به عنوان ارز مستقل افزایش یافته است.