تورم مواد غذایی در ایران نصف شد/ قیمت مواد غذایی ونزوئلایی ها طی یک سال ۵ برابر شده است

بانک جهانی با اشاره به فراگیری گرانی مواد غذایی در جهان اعلام کرد نرخ تورم مواد غذایی در ایران نصف شده و به ۴۲ درصد رسیده است.
تصویر تورم مواد غذایی در ایران نصف شد/ قیمت مواد غذایی ونزوئلایی ها طی یک سال ۵ برابر شده است

به گزارش سایت خبری پرسون، بانک جهانی درگزارشی به بررسی وضعیت تورم مواد غذایی در ۱۶۶ کشور جهان از جمله ایران پرداخته و نوشته است بسیاری از کشورهای با درآمد پایین و متوسط با تورم بالای مواد غذایی دست و پنجه نرم می کنند. این کشورها بیشتر در آفریقا، آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، جنوب آسیا، اروپا و آسیای مرکزی قرار دارند.

این گزارش با معرفی ۱۰ کشور نخست جهان از نظر میزان تورم سالانه مواد غذایی کشور ونزوئلا را در جایگاه نخست از این نظر قرار داده است. نرخ تورم سالانه مواد غذایی در این کشور منتهی به ژوئن ۲۰۲۳ بالغ بر ۴۱۴ درصد بوده که بیشتر از هر کشور دیگر در جهان است. یعنی قیمت مواد غذایی در این کشور طی یک سال گذشته بیش از ۵ برابر شده است.

لبنان با تورم ۲۸۰ درصدی مواد غذایی در رتبه دوم و زیمبابوه با ۲۵۶ درصد در رتبه سوم از این نظر قرار داشته اند. آرژانتین با ۱۱۷ درصد، سورینام با ۷۱ درصد، مصر با ۶۶ درصد، سیرالئون با ۵۸ درصد، غنا با ۵۴ درصد، ترکیه با ۵۴ درصد و هائیتی با ۴۶ درصد به ترتیب در رتبه های چهارم تا دهم از این نظر قرار گرفته اند.

آمارهای بانک جهانی از افت قابل توجه تورم مواد غذایی در ایران خبر داده است. ایران در گزارش ماه های قبل این نهاد بین المللی از نظر میزان تورم مواد غذایی جزو ۱۰ کشور نخست قرار داشت اما در گزارشی که اخیرا منتشر شده و مربوط به تورم ۱۲ ماهه منتهی به ژوئن ۲۰۲۳(خرداد ۱۴۰۲)است در این فهرست قرار نگرفته است.

در واقع، بر اساس گزارش بانک جهانی تورم مواد غذایی ایران در این ماه تقریبا به نصف کاهش یافته است. در جولای ۲۰۲۲(تیر ۱۴۰۱) و تحت تاثیر حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی نرخ تورم مواد غذایی در ایران به ۹۰.۲ درصد رسیده بود و این رقم طی ماه های بعد در مرز۷۰ تا ۸۰ درصد در نوسان بود اما در ماه ژوئن ۲۰۲۳ (خرداد ۱۴۰۲) تورم مواد غذایی در ایران به ۴۲.۷ درصد کاهش یافت که نسبت به تورم ۷۷.۵ درصدی ماه می ۲۰۲۳(اردیبهشت ۱۴۰۲) و تورم ۸۰.۳ درصدی ماه آوریل ۲۰۲۳(فروردین ۱۴۰۲) تقریبا نصف شده است.

هرچند نرخ ۴۲ درصدی تورم مواد غذایی در ایران هنوز رقم قابل قبولی نیست اما با توجه به روند کنونی قیمت مواد غذایی انتظار می رود نرخ تورم مواد غذایی در ایران در گزارش های بعدی بانک جهانی بیش از این کاهش یابد.

نرخ تورم سالانه مواد غذایی برای برخی کشورهای دیگر عبارت است از: هند ۴.۶ درصد، مغولستان ۱۸.۲ درصد، پاکستان ۳۹.۵ درصد، نیجریه ۲۵.۳ درصد، جمهوری آذربایجان ۱۱.۷ درصد، چین ۲.۳ درصد، روسیه ۰.۲ درصد، اتریش ۱۰.۶ درصد، دانمارک ۸.۷ درصد، فرانسه ۱۴.۳ درصد، آلمان ۱۳.۷ درصد، ایتالیا ۱۰.۹ درصد، ژاپن ۹.۸ درصد، سوئد ۱۳ درصد، انگلیس ۱۷.۵ درصد، و آمریکا ۵.۷ درصد.

بر اساس آمار بانک جهانی ۷۹ درصد از کشورهای با درآمد بالا نیز تورم بالای مواد غذایی را تجربه می کنند. در این میان به ویژه کشورهای اروپایی شاهد تورم دو رقمی در مواد غذایی هستند و انگلیس با تورم ۱۷.۵ درصدی مواد غذایی وضعیت بدتری نسبت به سایر کشورهای اروپای غربی دارد.

بانک جهانی: تورم مواد غذایی در ایران نصف شد | قیمت مواد غذایی ونزوئلایی ها طی یک سال ۵ برابر شده است

منبع: تسنیم

507011