اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

بهای هر اونس طلا تا ساعت ۸ و ۳۲ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۵.۴ درصد افزایش به ۱۸۲۰ دلار رسید و قیمت طلای آمریکا نیز با ۰.۳ درصد کاهش به ۱۸۲۱ دلار رسید. شاخص دلار ۰.۲ درصد کاهش یافت و طلا را برای دارندگان سایر ارزها ارزان‌تر کرد.

تحریم‌ها علیه صادرات نفت ونزوئلا و ایران و اکنون روسیه، باعث رونق گرفتن بازار سیاهی شده که در آن شرکت‌های کشتیرانی، حمل و معامله‌گران بدون اهمیت دادن به محدودیت‌های وضع شده، به فروش نفت تحریمی به کسانی که مایل هستند برای خرید آنها ریسک کنند، ادامه می‌دهند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در دیدار با اعضای فراکسیون راهبردی مجلس گفت: قانون اقدام راهبردی، قانون خوبی برای توسعه صنعت هسته ای بود و امروز اجرای این قانون غنی سازی را به سطحی رساند که در حال حاضر ظرفیت غنی‌سازی کشور به بیش از دو برابر کل تاریخ این صنعت رسیده است.
وزیر انرژی عربستان سعودی در اظهاراتی گفت: تاثیر تحریم های اتحادیه اروپا و سقف قیمت برای نفت روسیه، هنوز نتیجه واضحی نداشته و اجرای آن همچنان مبهم است.

برخی از فعالان اقتصادی ادعا دارند یکی از عوامل اصلی کاهش صادرات ایران به عراق فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی است اما آمارهای گمرک به هیچ وجه این موضوع را تایید نمی کند.

قیمت نفت در معاملات پرنوسان روز جمعه، تحت تاثیر نگرانی‌های رو به رشد نسبت به رکود اقتصادی، کاهش یافت و شاخص‌های بازار، بزرگترین کاهش هفتگی چند ماه اخیر را ثبت کردند.
شرکت نفت و گاز مول MOL اعلام کرد که وضعیت عرضه سوخت در مجارستان "بحرانی" است و صف‌های طولانی خودرو در جایگاه‌های سوخت این کشور به‌دلیل افزایش شدید تقاضا شکل گرفته است.
قیمت‌های جهانی نفت خام با وجود تردیدها درباره طرح سقف قیمتی برای نفت روسیه در پی امیدها به احیای تقاضای سوخت در چین به‌دلیل کاهش محدودیت‌های کرونایی در همان سطوح زیر ۸۰ دلار تثبیت شد.
نفتکش‌های حامل میلیون‌ها بشکه نفت قزاقستان در پی اقدام ترکیه که اصرار دارد ثابت شود این نفتکش‌ها تحت پوشش بیمه هستند، قادر به خروج از دریای سیاه برای رسیدن به بازارهای جهانی نیستند.
بلومبرگ نیوز گزارش کرد روسیه سرگرم بررسی تعیین کف قیمت برای فروش نفت خود در بازار جهانی در واکنش به سقف قیمت است که از سوی کشورهای گروه هفت برای فروش نفت این کشور تعیین شده است.
قیمت طلا امروز(دوشنبه) افزایش یافت و نزدیک به سطح کلیدی ۱۸۰۰ دلار در نوسان بود زیرا کاهش دلار آمریکا باعث ارزان‌تر شدن شمش قیمت دلار برای خریداران ارزهای دیگر شد.

بهای معاملات نفت برنت با ۷۲ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش، به ۸۶ دلار و ۲۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷۰ سنت معادل ۰.۹ درصد افزایش، به ۸۰ دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه رسید.