اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

آمارهای دولتی ژاپن که روز جمعه منتشر شد نشان می‌دهد که شاخص قیمت مصرف کننده در این کشور طی ماه گذشته میلادی به بالاترین رقم خود در ۴۱ سال گذشته رسید و این در حالی است که شرکت‌ها همچنان افزایش هزینه‌های انرژی را به خانوارها منتقل می‌کنند.
قانونگذاران فیلیپین روز سه‌شنبه (۲۱ فوریه) ورود این کشور به بزرگ‌ترین پیمان تجارت آزاد جهان را تصویب کردند و حامیان آن استدلال می‌کردند که این امر باعث افزایش سرمایه‌گذاری و اشتغال می‌شود اما مخالفان هشدار دادند که این امر می‌تواند به کشاورزان آسیب برساند.

در سفر اخیر به چین، وزیر اقتصاد از منطقه ویژه اقتصادی لین‌گان چین و پارک صنعتی سودجو بازدید کرد و توافق اولیه برای سرمایه‌گذاری مشترک ایران و چین با حضور برخی نخبگان و پژوهشگران ایرانی در این بازدید انجام شد.

اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا (NHTSA) اعلام کرد که شرکت تسلا برای ۳۶۲۷۵۸ دستگاه خودروی برقی خود به دلیل احتمال وقوع خطای مرگبار در نرم افزار بتا در حالت خودران کامل، فراخوان صادر کرده است.
قیمت نفت در معاملات روز جمعه کاهش پیدا کرد و تحت تاثیر تشدید نگرانی‌ها نسبت به تحکیم بیشتر سیاست پولی توسط فدرال رزرو و ضعیف شدن تقاضا برای سوخت، در مسیر ثبت کاهش هفتگی گام برداشت.

بهای هر اونس طلا تا ساعت ۶ و ۴۷ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۸ درصد کاهش به ۱۸۲۸ دلار رسید که در این هفته ۱.۷ درصد کاهش یافته است. قیمت طلای آمریکا نیز با ۰.۴۴ درصد کاهش به ۱۸۲۹ دلار رسید.

بهای معاملات نفت برنت ۵۹ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۸۵ دلار و ۹۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷۳ سنت معادل ۰.۹ درصد افزایش، به ۷۹ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه رسید.

به گفته خرده‌فروشان، شرکت‌های تولیدکننده کالاهای مصرفی و سرمایه‌گذاران، خریداران در سراسر جهان در سال جاری میلادی باید حتی بیشتر از سال ۲۰۲۲ برای خرید مواد غذایی پول بپردازند.
دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در سخنرانی خود در نمایشگاه نفت مصر هشدار داد که تولیدکنندگان جهانی نفت باید برای تامین نیازهای انرژی آینده جهان در این صنعت سرمایه‌گذاری بیشتری کنند.
سرکنسول روسیه در استانبول اعلام کرد که گردش تجاری روسیه و ترکیه به سرعت در حال گسترش بوده و در سال ۲۰۲۲ به ۷۰ میلیارد دلار رسیده است.
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی اداره ملی آمار چین، تورم سالانه چین در ژانویه به ۲.۱ درصد رسید.
وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی از افزایش ۲۵ درصدیِ حقوق کارمندان در سال آینده خبر داد و گفت که میزان عیدی کارگران نیز تقریبا معادل دو حکم حقوقی آنان است که ان‌شاءلله پرداخت می‌شود.
بهای هر اونس طلا تا ساعت ۱۱ و ۵۵ دقیقه صبح به وقت شرقی با ۷.۳ درصد افزایش به ۱۸۸۲ دلار و ۹۰ سنت رسید و قیمت طلا در بازار معاملات آمریکا با ۳۹ درصد به ۱۸۸۳ دلار و ۹۰ سنت رسید.