پرونده ویژه

پرونده ویژه پرسون: برجام از کجا آمد و به کدام سمت می‌رود؟!/ بخش پنجم

غربی ها بدون هیچ وقت کشی تحریم ها را بردارند

کارشناس مسائل سیاسی جهان اسلام گفت: زمان دولت فعلی ، در مذاکرات دیگر به مسائل حاشیه ای نخواهیم پرداخت و موضع ما این است که این غربی ها هستند که باید بدون هیچ حاشیه سازی و بدون هیچ وقت کشی تحریم ها را بردارند.
برجام از کجا آمد و به کدام سمت می‌رود؟!/ بخش سوم

مذاکرات برای رفع تحریم‌های ایران از چه زمانی آغاز شد؟

با آشکار شدن تبعات منفی و فشار تحریم‌های بین المللی علیه ایران، در ابتدای دهه نود، مذاکرات مجددآغاز شد، زیرا قبل از آن و در سال‌های دهه 80 نیز چنین روندی دنبال شده بود.
پرونده ویژه؛ برجام از کجا آمد و به کدام سمت می‌رود؟!/ بخش دوم

چرا فعالیت‌های هسته‌ای باعث تحریم ایران شد؟

همانطور که در گزارش قبلی بیان شد، ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در 13 آبان سال 58 و گروگان گرفتن کارمندان سفارت و همچنین فعالیت‌های هسته ای ایران دو بهانه قوی غرب برای آغاز تحریم ایران بود. در این گزارش به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که چرا فعالیت‌های هسته ای ایران باعث تحریم‌اش شد، در حالی که بسیاری از کشورها بدون مزاحمت و فشار برنامه هسته‌ای خود را تحقق بخشیدند.
پرونده ویژه پرسون: برجام از کجا آمد و به کدام سمت می‌رود؟!/ بخش اول

تحریم چیست و چرا ایران تحریم شد؟

زمانی که یک کشوری به اقدامات خلاف عرف نظام بین‌الملل دست می‌زند و به عنوان ناقض قوانین بین‌المللی شناخته می‌شود، از سوی یک نهاد بین المللی، یک و یا چند کشور با یک ابزار تنبیهی با عنوان تحریم مواجه و برای آن مجازات درنظرگرفته می شود.
پرونده ویژه پرسون: اما و اگرهای حذف ارز 4200 تومانی/ بخش دوازدهم

دولت همزمان با حذف ارز ترجیحی، نظارت‌ها را افزایش دهد

یک کارشناس اقتصادی بیان کرد: دولت باید از طریق اطلاع‌رسانی جمعی و آگاهی بخشی به گونه‌ای اقدام کند که مردم در زمان اجرای حذف ارز 4200 تومانی اطلاع داشته باشند که آثار حذف ارز 4200 تومانی با توجه به قیمت‌های فعلی بسیار اندک است و در عمل قیمت‌ها متناسب با نرخ بازار آزاد شده است.
پرونده ویژه: اما و اگرهای حذف ارز 4200 تومانی/ بخش یازدهم

حذف ارز 4200 تومانی چه تأثیری بر بازار خودرو دارد؟

یک کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: افزایش قیمت حدود 10 درصدی برای خودروهای وارداتی با حذف ارز دولتی قابل پیش‌بینی است. البته این تأثیر در محصولات خودروسازان داخلی نظیر ایران خودرو و سایپا بسیار کمتر از این میزان است. 
اما و اگرهای حذف ارز 4200 تومانی/ بخش دهم

ارز ترجیحی با روشی متفاوت و کارآمد به دست مردم می‌رسد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حذف ارز 4200 تومانی نیازمند جایگزین کردن روش دیگری برای پرداخت یارانه به مردم است که طرح کارت اعتباری یکی از راهکارهای موجود در این زمینه است.
پرونده ویژه پرسون: اما واگرهای حذف ارز 4200 تومانی/ بخش نهم

ارز ترجیحی حذف نمی‌شود/ مشکل اصلی پرداخت این ارز به مصرف کننده و یا تولیدکننده است

نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: عبارت حذف ارز 4200 تومانی صحیح نیست، ارز ترجیحی باقی می‌ماند و بحث اصلی اختصاص دلار دولتی به تولیدکننده و یا مصرف کننده اصلی می‌باشد.
پرونده ویژه پرسون: اما و اگرهای حذف ارز 4200 تومانی/ بخش هفتم

نگرانی‌های موجود درباره حذف ارز ۴۲۰۰ بی‌مورد است/ کارت معیشت مناسب‌ترین راهکار جایگزین

عضو اتاق بازرگانی گفت: نگرانی‌های موجود درباره حذف ارز ۴۲۰۰ بی‌مورد است. این که می‌گویند حذف ارز ۴۲۰۰ می‌تواند منجر به گرانی کالا‌ها شود، حرف غلطی است، شکاف بین قیمت بازاری و قیمت کالای مشمول ارز دولتی به شدت کاهش یافته است. با این حجم فساد و انحراف، حذف ارز 4200 تومانی تنها راهکار ممکن است. مناسب‌ترین روش جایگزین ارز 4200 تومانی اعطای کارت معیشت یا خانوار است.
پرونده ویژه؛ اما و اگرهای حذف ارز 4200 تومانی/ بخش هشتم

حذف ارز 4200 تومانی برای دولت یک اجبار است

عضو اتاق بازرگانی بیان کرد: عدم نظارت بر توزیع ارز 4200 تومانی، پرداخت آن را بی‌معنا و بی‌اثر کرده، در چنین شرایطی حذف آن و اختصاص یارانه به دهک‌های پایین جامعه راهکار مناسبی است.
پرونده ویژه پرسون: اما و اگرهای حذف ارز 4200 تومانی/ بخش ششم

در شرایط فعلی بهترین راهکار حذف ارز ترجیحی است

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان این که تخصیص ارز 4200 تومانی غیر از رانت، فشار مالی به مردم و حیف و میل منابع محدود ارزی کشور، نتیجه دیگری به دنبال نداشته است، گفت: دولت باید با حذف ارز ترجیحی، سوبسید را به تولیدکننده پرداخت کند.  
پرونده ویژه پرسون: اما و اگرهای حذف ارز 4200 تومانی/ بخش پنجم

حذف ارز 4200 تومانی در شرایط فعلی سبب تبعات جبران ناپذیری می‌شود

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: در شرایط فعلی که در اوج افزایش قیمت‌ها هستیم، حذف ارز 4200 تومانی به صلاح نیست و سبب تبعات جبران ناپذیری برای اقشار کم درآمد جامعه می‌شود.
پرونده ویژه؛ اما و اگرهای حذف ارز 4200 تومانی/ بخش سوم

رشد اندک قیمت‌ها با حذف ارز ترجیحی ممکن است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حذف ارز ترجیحی سبب افزایش چشمگیر قیمت‌ها نمی‌شود، زیرا در حال حاضر نیز مردم کالاهای مصرفی خود را با هزینه بالایی تهیه می‌کنند.
پرونده ویژه؛ اما و اگرهای حذف ارز 4200 تومانی/ بخش دوم

چرا صحبت از حذف ارز دولتی مطرح شد؟

سیاست اختصاص دلار 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی و کنترل قیمت آن، با شکست مواجه شد و تبعات منفی را برجای گذاشت.
والدین نقش اساسی در هدایت فرزندان خود در اولین برخورد آنها با دنیای آنلاین و شروع به یادگیری از طریق اکتشاف ، بازی و تعامل اجتماعی دارند.
پرونده ویژه پرسون؛ افزایش قیمت کالاهای اساسی/ بخش اول

از افزایش قیمت تن ماهی تا تخم مرغ و قارچ/ چه شکم هایی که گرسنه مانده است!

گرانی همچنان می تازد. هیچ چیزی هم تا به امروز نتوانسنسته است جلویش را بگیرد. قارچ وکنسرو و تخم مرغی را هموطنانمان از هر قشری می توانستند به آن دست پیدا کنند، آنچنان طوفان گرانی به آنها خورده است که اگر قیمتشان را مقابل جنس مربوطه درج کنیم، مضحک به نظر می رسد!
پرونده ویژه پرسون؛ افزایش قیمت کالاهای اساسی/ بخش دوم

خشکسالی عامل گرانی رب / دولت جلو صادرات گوجه را بگیرد

این روزها گویا با تغییر دولت نیز افزایش قیمت کالا از جمله مواد غذایی قصد کاهش ندارد و هنوز دولتمردان عزمی برای کاهش قیمت ندارند، به طوری که رب گوجه فرنگی در هفته های اخیر با افزایش 50 درصدی مواجه شده است.
یک مقام صنعتی گفت: حذف ارز 4200 تومانی برای تامین مواد اولیه تن ماهی افزایش قیمت در یک سال اخیر را به وجود آورده و عامل کاهش قدرت خرید اقشار کم درآمد شده است و به عبارتی این کالا از سبد غذایی خانوار کم درآمد حذف شده است.
یک روانشناس بیان کرد: باید به کودکان آموزش داده شود که هر نوع مشکلی را به والدین انتقال دهند. زیرا گاهی بحث زورگویی‌های جنسی و تهدید مطرح می‌شود و کودک به دلیل ترس مجبور به سکوت و یا دادن حق سکوت برای جلوگیری از افشای یک موضوع می‌شود.