عمومی

پرسون با نگاهی تحلیلی به تمام مسائل حوزه عموم جامعه می پردازد.

گفت‌وگوی اختصاصی پرسون با یکی از فعالان مدنی؛

ختنه‌سازی دختران در ایران، هنوز مسأله‌ای جدی است

یکی از فعالان حقوق زنان در گفت‌وگو با پرسون بیان کرد که روند آگاهی‌بخشی به برخی از گروه‌های اجتماعی ایران برای ممنوعیت ناقص‌سازی زنان اگر چه تا کنون رضایت‌بخش بوده، اما کماکان کاستی‌های فراوانی دارد.
«کرونا، کاری کرد که همسرم کمتر به من تهمت خیانت بزند! به واسطه شُغلَم، با دختران جوان زیادی در ارتباط بودم؛ به همین خاطر، همسرم همیشه به ارتباطاتم شک می‌کرد. گمان داشت، به او خیانت می‌کنم. در طول یک سال گذشته که بیشتر کلاس‌های دانشگاه را به صورت برخط برگزار می‌کنم و کمتر در اجتماع حضور دارم، میزان سوءظن او نیز کاهش یافته است.»
انتشار توئیتی منتسب به «کبری خزعل» رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی که خبر از لغو اجباری بودن غربالگری جنین می داد، واکنش های فراوانی را در فضای مجازی و رسانه ای کشور به وجود آورد و در نهایت این مقام مسئول را ناگزیر به حذف توئیت خود کرد؛ توئیتی که نه تنها جنجال برانگیز بود بلکه اساساً با واقعیت ها نیز همخوانی نداشت.
شعله‌هایی که اسکندر مقدونی در قلب یکی از نمادهای تمدن ایران برافروخته بود، بسیاری از ریزنقش‌های هنر و فرهنگ هخامنشی را به ویرانی کشاند؛ با این حال اما شمای کلی این بنا بر جای خود ماند تا جایی که چند هزار سال پس از آن تاریخ، همان ویرانه‌ها به یکی از یادگارهای مهم تمدن چندهزار ساله ایران تبدیل شد. تخت‌جمشید این روزها متروکه شده است. شاید کاری را که اسکندر و لشکر چند هزار نفره‌اش از پس آن برنیامده بودند، توسط یک ویروس کوچک به نام «کرونا» محقق شد.
حاج قاسم به شما و رهبرم قول می دهم که راهت را ادامه خواهم داد و روزی با قلمم و با جانم انتقام خون پاک شما را از آمریکا و تمام دشمنان اسلام خواهم گرفت.
یادداشت/ ماری جوانا بر اساس آمار ستاد مبارزه با مخدر کشور، بعد از حشیش دومین ماده مخدر شایع با فراوانی 4.4 درصد در ایران است که مصرف کنندگان آن بیشتر جوانان هستند. که متاسفانه 51.9 درصد مصرف کنندگان این ماده مخدر خطرناک در گروه سنی 15 تا 29 سال قرار دارند.

استاندار تهران با اشاره به لزوم برگزار نشدن مراسم و تجمع در شرایط کرونا گفت: برگزاری هر گونه تجمع طبق مصوبه ستاد ملی کرونا و ستاد کرونا استان تهران ممنوع است و از این رو هیچ‌گونه تجمعی در ایام فاطمیه در سطح استان مجاز نیست.
رئیس خاخام ارشد یهودیان ایران مطرح کرد:

رهبر معظم انقلاب اسلامی با بصیرت و با حکمت هستند

یهودا گرامی، گفت: رهبر بزرگ و عظیم الشان ملت ایران، رهبر مسلمان، یهودی، مسیحی وزرتشتی است. همه ما افتخار می کنیم که چنین رهبر عالی مقام، با بصیرت و با حکمتی داریم که ایشان پیروراه امام خمینی(ره) هستند.
اگرچه افزایش قیمت موبایل و تبلت در ایران فرمول مشخصی ندارد، اما برخی اصول همواره بر بازار حاکم هستند، مثلا براساس یک اصل کلی با توجه به اینکه تلفن همراه و تبلت کالاهایی وارداتی، محسوب می شوند تغییر تعرفه گمرکی واردات، تاثیر مستقیمی بر قیمت این محصولات دارد.
گزارش پرسون از اختلاف نظر مسئولان و مردم؛

بهداشت مردم زیر تیغ « تاناکورا»/ سلامتی فدای مارک و بِرند خارجی

بسیاری از مردم هنوز علاقه عجیبی به خرید از بازار «تاناکورا» سنندج دارند و برای آنها این مارک و خارجی بودن کالاها و پوشاک این مکان است که مهم می باشد نه سلامتی و بهداشت.

گزارش اختصاصی پرسون از شیراز؛

«صاعقه» بر سر اراذل و اوباش زده شد!

ساعت 12 شب؛ محله‌ای به نام «شاه‌قلی‌بیگی» در شیراز؛ ساکنان این محله گمان می‌کنند قرمزی آژیر، فرمانِ «ایست» مأمور پلیس و صداهای غیرمتعارفی مانند نعره‌های پیاپی همانند گذشته، خبر از وقوع یک جرم دیگر می‌دهد. غافل از آنکه این بار جرمی رخ نداده، بلکه «صاعقه» برای آخرین بار آمده تا خلافکاران و برهم‌زنندگان نظم و آرامش عمومی را از آنجا پاکسازی کند.
یادداشتی به بهانه  اقبال عمومی به عرفان؛

در کنار عارفان درد و رنج ها از یاد می رود

سطح انرژی عارفان بسیار بالاست؛ از این‌رو انسان‌ها در کنار آنها حالِ خوش و خوبی را تجربه می‌کنند و دردها و رنج‌های خود را از یاد می‌برند. گویی پیرامونِ یک عارف را فضایی اثیری و راز آمیز فراگرفته است و هرکس در جاذبه مدار شخصیت او قرار می‌گیرد، خواه‌ ناخواه هیجانات مثبتی را در خود احساس می‌کند.
پرونده ویژه پرسون؛ معضلات آموزش آنلاین در استان های ایران/9

بعضی از آموزگاران حتی بلد نیستند از گزینه های شاد استفاده کنند

آزمون و خطای برنامه شاد در دوران کرونا اتفاق افتاد. اما بعد از گذشت ماه ها استفاده از این برنامه، اتفاق چشمگیری در ارتقا کیفی این برنامه اتفاق نیفتاده است.
افزایش قاچاق دام زنده به خارج از کشور از جمله مباحث داغی است که هم‌زمان با افزایش قیمت گوشت قرمز، مطرح‌شده است. معضلی که گویا همواره وجود داشته ولی این روزها محسوس‌تر شده است.
با توجه به افزایش جرم ها و بزهکاری ها در سطح جامعه توسط افراد معتاد، بسیاری از جامعه شناسان، جرم شناسان، روانشناسان بر سر موضوع بیماری بودن اعتیاد با هم اختلاف سلیقه دارند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با بیان اینکه تخلفات متعددی از سوی اعضای شوراهای اسلامی کشور رخ داده، تأکید کرد که حفظ سلامت اعضای شوراها و نظارت بر عملکرد چهار ساله آن ها در اولویت قانون نویسی مجلس است.
یک کارشناس رسانه گفت: مردم جامعه از مشکلات شدید اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و بیکاری رنج می برند به همین علت از بیکاری و اوقات فراغت زیاد وارد سایت های قمار می شوند تا گذر وقت و کسب درآمد کنند.