عمومی

پرسون با نگاهی تحلیلی به تمام مسائل حوزه عموم جامعه می پردازد.

دنیای سرمایه‌داری کاری به شرافت انسانی ندارد و از مناسبت‌ها فقط جنبه مصرف گرایی‌، تجمل‌گرایی و تکلف گرایی را غالب کرده است، روابط همدلانه انسانی در شهر مبدل به مناسبات اقتصادی و غیرانسانی شده است. شهروندان نسبت به دیگران و حتی خود بیگانه هستند.
رییس اتاق اصناف ایران اظهار داشت: واحدهای صنفی می‌توانند حراج داشته باشند اما به شرط اینکه مجوزهای مربوطه را از اتحادیه‌ها دریافت کنند و اتحادیه‌ها از نظر قیمت و کیفیت کالا روی آنها نظارت داشته باشد. از طرف دیگر هم رعایت پروتکل‌های ستاد کرونا باید رعایت شود.
پرونده ویژه پرسون؛ مرز واقعیت و خرافه جادو (بخش دوم)

جملات عجیب کف‌بین: فالت فاله و بخت با تو یاره و علی نگهدارته

انواع فال، دعا نویسی، کف بینی، سحر و جادو، طلسم، آیینه‌بینی و... به عنوان نمونه‌های خرافه‌گری از جمله مواردی هستند که در تمام مناطق سطح شهر صحنه به چشم می‌خورد که این موضوعات در مکان های بالای شهر بیشتر به صورت فالگیری و در مناطق جنوب شهر به صورت دعا نویسی است.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (شنبه) مصوب کردند افرادی که تا پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به تسویه اقساط خود اقدام نکنند مشمول غایب محسوب و به خدمت وظیفه عمومی اعزام ‌شوند.
نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی؛

به دنبال حذف کنکور هستیم

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه مجلس به‌دنبال حذف کنکور است گفت: ورود به دانشگاه‌ها باید راحت‌تر شود.
پرونده ویژه پرسون؛ مرز واقعیت و خرافه جادو (بخش اول)

این طلسم را هر کس امتحان کرده جواب گرفته

نمی دانم به خاطر فشارهای مالی و اوضاع اقتصادی بود به این کار رو آوردم یا این که پول خوب و بی دردسری که از مراجعین دریافت می کردم. ولی این را می دانم که دیگر در دروغ گفتن خبره شدم و در انواع فال های قهوه، تاروت، پاستور، کف بینی... مهارت دارم. به تازگی حتی شروع به دعانویسی کردم.

تا ۲۰۰ سال پیش نرخ باروری برای دو کشور ایران و آمریکا حدود ۷ فرزند بوده است، ولی آمریکا کاهش بسیاری را در طول ۳۰۰ سال طی کرد و ایران با کمکی که از غرب گرفت، در عرض سه دهه به کمتر از نرخ آمریکا رسید.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به شیوع بالای مصرف مواد مخدر تریاک در بین کارگران از انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه‌ای برای پیشگیری و درمان اعتیاد در بین این قشر خبر داد.

در گفت وگوی پرسون با اکبری؛ دکترای روانشناسی مطرح شد:

سرنوشت مهدکودک ها در هاله ای از ابهام

اکبری روانشناس گفت: گویا در لابه لای تغییرات غیرضروری قوانین اداری که به نوعی عادت شده، مهدکودک ها هم گم شده اند و آنانکه قبل و بعد از ابلاغ مصوبه مربوط به مهدکودک ها، هنوز در انتظار دستورالعملی مشخص جهت ثبت درخواست نشسته اند به این خلاء واقفند.

ماجرای دردسر‌های سریالی جمعیت امام علی (ع) تمامی ندارد. حالا در تازه‌ترین اتفاق و بنا بر اطلاعیه منتشرشده از سوی جمعیت امام علی (ع)، وزارت کشور، درخواست انحلال این سازمان را ابلاغ کرده است. جمعیت امام علی (ع) که شاید یکی از شناخته‌شده‌ترین سمن‌های ایرانی است، در دو سال اخیر مورد هجمه‌های فراوانی قرار گرفت. سازمانی که زمانی مدیرانش در صداوسیما تریبون داشتند و مقامات از آن‌ها به نیکی یاد می‌کردند، دستگیر و با اتهامات زیادی مواجه شدند.

ویروس کرونا در همین‌ مدت ضربه بزرگی به اقتصادها در نتیجه قرنطینه، کسادی کسب‌وکارها و ابتلا بخش زیادی از نیروی‌کار وارد کرده و بسیاری از افراد جامعه درآمد خود را از دست داده‌اند. در همین ارتباط بسیاری از دولت‌ها تلاش کردند تا با اقداماتی از قبیل گسترش پوشش حمایت‌های اجتماعی، اعطای یارانه، کاهش مالیات و... از افرادی که در نتیجه این بیماری شغل خود را از دست داده‌اند یا ازکسب‌وکارهای درگیر با این بیماری حمایت کنند.
وقتی به موضوع اداره کشور می‌رسیم، موضوع به نظرمان بسیار ساده می‌رسد و  تصور می‌کنیم همه ‌چیز فقط موکول به اراده افراد است و کافی است اراده کنند تا بشود و حتی با وجود اینکه بلای 8 سال شعار «ما می‌توانیم» را با نابودی 800 میلیارد دلار نفتی در مقابل هیچ به چشم دیده‌ایم، هنوز بسیاری موضوع را در این می‌بینند که اگر این برود و آن بیاید مساله حل است.
گزارش پرسون از احتمال بازگشت کرونا؛

مهمان نوازی از کرونا/ خداحافظی با پروتکل های بهداشتی

بسیاری از مردم کردستان به ویژه شهر سنندج عملا رعایت پروتکل های بهداشتی را در بحث کرونا کنار گذاشته اند و تداوم این وضعیت می تواند دوباره فاجعه کووید ـ 19 را در این استان رقم بزند.

اتفاق ناخوشایندی رخ‌داده؛ این‌که قاچاقچیان و مصرف‌کنندگان مواد مخدر با شیوع کرونا از فعالیت خود بازنماندند. بیکاری و افسردگی و اضطراب برآمده از دل این روزها نیز بسیاری را به سمت‌وسوی استفاده از انواع مواد اعتیادآور سوق داده است تا به آرامشی هرچند موقت و گذرا دست یابند!

در گفت وگوی پرسون با یکی از بادیگاردهای معروف کشور؛

بیشتر بادیگاردها، کُرد هستند

کُرد از گذشته های دور وظیفه محافظت از مرزهای ایران را برعهده داشتند و هر زمانی که کشور مورد تهاجم قرار می گرفت کُردها را برای دفاع از وطن به جنگ می بردند و در زمان جنگ تحمیلی هم مردم کُرد زبان بیشتر درگیر جنگ بودند و بیشترین ضربه را خوردند. در کُردها غیرت خاصی برای دفاع از کشور و مردم و ناموس وجود دارد و برای جان مردم ارزشش قائل هستند، برای همین اکثر بادیگاردها از مردم کُرد هستند.
من خیلی وقت‌ها به دنبال نامی می‌گشتم برای مدلی از رشد یا توسعه که عملاً در این کشور دنبال می‌شود، اما به جایی نرسیده بودم تا چند روز پیش دوستی به مناسبتی عبارت «توسعه مُسَقَّف» را به‌کار برد. این عبارت همان چیزی است که مدت‌ها دنبالش می‌گشتم.
پرونده ویژه پرسون؛ بررسی معضل کار در سنین کم/ بخش هشتم

روایتی جدید از کودکان کار مجازی

کودکان فعال در فضای مجازی به واسطه فعالیت و تبلیغاتی که انجام می دهند پول دریافت می کنند پس می توان گفت آنها  نمونه ای از کودکان کار هستند.