عمومی

پرسون با نگاهی تحلیلی به تمام مسائل حوزه عموم جامعه می پردازد.

اساسا رابطه مستقیم بین فقر و کار کودک وجود دارد، به این ترتیب که اگر فقر بیشتر شود، تعداد کودک کار نیز طبیعتا افزایش می‌یابد. اتفاقی که طی مدت یک‌سال گذشته با آن مواجه بودیم که در مناطق محروم و حتی مناطق جنوبی تهران محسوس است.

گزارش پرسون از خریدارانی که انتخاب می کنند اما پرداخت نمی کنند؛

از فروشگاه تا دادگاه!

افزایش سرقت در فروشگاه ها نسبت های به سال های قبل افزایش چشم گیری داشته است. اما آیا همیشه فقر و نداری عامل اقدام به دزدی کردن است یا عوامل دیگری هم در پس این ماجرا نهفته است؟
گزارش پرسون از تغییر شکل مردان با گذشته؛

بحران بی هویتی یا مدرنیته؟/ من با پدرم فرق دارم

تفاوت قیافه و آرایش پدران و پسران در جامعه ما به حدی رسیده است که می توان گفت پیرایش و آرایش سر و صورت فقط متعلق به خانم ها نبوده و آقایان هم به این سمت گرایش پیدا کرده اند و نمی توان فقط آن را فقط به خاطر جنسیت محدود کرد.
مدتی است که پیامکی در فضای مجازی منتشر می شود که حاوی پیام جریمه رانندگان بدون ماسک است اما آنطور سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی اعلام کرده این پیامک جعلی بوده و قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد.
بر اساس آمار از هزار و ۲۰۰ گرمابه تهران، فقط ۷۰ گرمابه باقی مانده و آنهایی هم که مانده‌اند یا انبار کالا و ضایعات شده‌اند یا در حال تخریب هستند. کرونا هم که همان چند مشتری جسته گریخته را فراری داده و دیگر خبری از دود سیاهی که از دودکش تون‌شان بلند می‌شد، نیست.

یادداشت/ پدیده فقر طی ده سال گذشته در ایران به سرعت رشد کرده و سفره قشر کارگر کوچک تر شده است.  خط فقر به ده ملیون تومان رسیده و تهیه کالای اساسی برای خانواده های کم درآمد سخت تر شده است.
معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با تکذیب برخی اخبار ضد و نقیض درباره تاریخ از سرگیری اعزام زائران ایرانی به عتبات عالیات، گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا هنوز پاسخ نهایی درباره اعزام‌ها را نداده است.

«کراک - هرویین» یک دروغ بزرگ بود و هست و خواهد بود. «کراک - هرویین» آن تفاله‌ای است که در آزمایشگاه‌های داخل افغانستان و پشت مرز ایران، از ترکیب دورریز و ضایعات غیر قابل فروش هرویین با مشتی قرص و پیاله‌ای سم، شکل شکیل‌تری پیدا کرد تا با بسته‌بندی زیبا و دغل‌کارانه، اتاق انتظار جدیدی برای پشت نوبتی‌های مرگ بسازد.
پرسون از عادی انگاری کرونا و مشکلاتش می گوید؛

تا الان کرونا نگرفتم، پس دیگه نمی گیرم!

موج چهارم کرونا در راه است و عده ای با ساده انگاری و حتی عادی انگاری این اپیدمی در به خطر انداختن جان دیگران حرکت می کنند . حرکتی خطرناک که خودشان هم از آن خبر ندارند.
مدرس دانشگاه و رییس اداره امور اجتماعی شهرداری اصفهان اعلام کرد:

اکثر کودکان خیابانی در اصفهان، مهاجر و غیر بومی هستند

مدرس دانشگاه و رییس اداره امور اجتماعی شهرداری اصفهان گفت: اغلب کودکان کار در شهر اصفهان غیر بومی و از خانواده های مهاجری هستند که به این کلانشهر نقل مکان کرده اند و شیوع بیماری کرونا، سلامت آنها را تهدید می کند.

گزارش پرسون از مهاجرت و تاثیرات آن بر جامعه؛

از رویای غرب تا شب های در به دری

تبلیغات فریبنده مهاجرت به کشورهای پیشرفته دنیا، آنقدر دامنگیر شده است که دل خیلی ها را برده است. سخت و گران شدن هزینه های زندگی در ایران هم علتی شده است که فکر مهاجرت فقط در بین دانشگاهیان و طبقه مرفه جولان ندهد بلکه هر جا را نگاه کنیم، یکی می گوید« اگر فرصتش بود می رفتیم.»
مرخصی با حقوق که نداریم هیچ، وقتی می‌خواهیم برویم مرخصی باید برویم پیش رئیس کلانتری، رئیس کلانتری هم می‌گوید برای هر روز مرخصی باید ۸۴ هزار تومان بدهیم تا جای ما سرباز بگذارد؛ بنابراین مرخصی که می‌رویم باید یک پولی هم از جیب بدهیم. بعضی همکارانم می‌گویند پیش آمده کلانتری تا روزی ۱۰۰ هزار تومان هم برای مرخصی از آنان گرفته است.
گزارش پرسون از دهه شصتی ها؛

«نسلی» که سوخت

از اثرات مخرب ازدواج دیرهنگام می توان به اثرات روانشناختی در سطح فردی اشاره کرد که می تواند معضلاتی در محیط خانوادگی در پی داشته باشد، به عنوان مثال کاهش یا نبود حمایت های مختلف از نظر مالی، عاطفی، شناختی، انگیزشی که به دلیل به هنگام نبودن ازدواج فرد هیچگونه رغبت و اشتیاقی بین اعضای خانواده در این امر وجود ندارد اشاره کرد.

عزیزانی که شیفتۀ «گذشته» اید! زمان در گذر است و یک آن درنگ و توقف ندارد. گذشته‌ها گذشته است. در حال حاضر و در عصر اقتصاد دیجیتال، نانو ربات‌ها، اینترنت اشیاء، ماشین‌های هوشمند، انرژی‌های تجدیدپذیر، اکتشافات فضایی، هوش مصنوعی و جهان وب به سرعت در حال پیشرفت است.
سخنگوی نیروی انتظامی گفت: سامانه ناظر ناجا که کشف حجاب در خودرو را ثبت می‌کند، برای مدتی دچار ایراد شده بود به همین دلیل پیامک‌های کشف حجاب به یکباره برای افراد ارسال شد، اکنون ایراد رفع شده است.
مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آگهی‌های همسریابی در فضای مجازی که مدعی اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، فاقد مجوز است.
شرایط و نحوه استفاده از کد ملی به جای دفاتر درمانی اعلام شده و با احتساب این امر با حذف دفترچه تامین اجتماعی از چرخه درمان کشور و اجرای طرح نسخه الکترونیک علاوه بر شفافیت در خدمت‌رسانی به آحاد مردم و کاهش ترددهای غیرضروری؛ صدها هزار تن کاغذ نیز صرفه‌جویی می‌شود.
پرونده ویژه پرسون؛ بررسی معضل کار در سنین کم/ بخش هفتم

از کودکان کار پنهان چه می‌دانید؟

آمارهای رسمی از کودکان کار، هیچ موقع کودکانی که در خانه و کارگاه‌های خانگی مشغول به کار هستند را شامل نمی‌شود.

از نظر بسیاری از پژوهشگران، مفهوم ایرانشهر همان مفهوم «ایرانیت» است با مجموعه‌ای از ارزش‌های فرهنگی، همچون نوروز که در درازنای تاریخ توانسته، توسط همه مردمان گوشه گوشه واحد جغرافیایی «ایرانشهر» تداوم پیدا کند.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اعلام تشکیل کارگروه مواجهه با اینترنت ماهواره‌ای هشدار داده با توسعه اینترنت ماهواره‌ای ممکن است کل ماهیت شبکه ملی اطلاعات زیر سوال برود. این واکنش یادآور مواجهات تاریخی در حوزه ارتباطات است.