کاهش درآمد مالیاتی دولت با مصوبه جدید مجلس

رییس سازمان امور مالیاتی با اشاره به افزایش سقف معافیت مالیاتی کارمندان به ۱۰ میلیون تومان گفت: این موضوع باعث می‌شود ۳۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی را از دست بدهیم.
تصویر کاهش درآمد مالیاتی دولت با مصوبه جدید مجلس

به گزارش سایت خبری پرسون، داوود منظور در مجمع کارآفرینان ایران با تاکید بر اینکه نظام مالیاتی زمانی می‌تواند رشد کند و تامین ملی برای دولت انجام دهد که کسب و کارها رونق بیشتری داشته باشد، اظهار کرد: موتور رشد اقتصاد کارآفرینان جامعه هستند. نکته مهم درمورد رشد درآمد سرانه به درصد کارفرین جامعه برمی‌گردد. رویکرد وزارت اقتصاد تسهیل کسب‌وکار و تشویق کارافرین است. نگاه ما به مجموع فعالان اقتصادی نگاه بخشی نیست که درصدد باشیم بیشترین میزان مالیات را وصول کنیم.

وی ادامه داد: البته مالیات باید بر اساس موازین قانونی اخذ شود اما مالیات نباید به یک عامل بازدارنده در تولید و رشد اقتصای تبدیل شود. ضمن اینکه هدف تامین نمالی دولت است باید توجه داشت که اقدامات ما خللی به تولید و کسب‌وکارها وارد نکند.

رییس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه این سازمان هرگونه تسهیل‌گری که لازم باشد با دریافت مجوز قانونی انجام می‌دهد، اظهار کرد: در سال جاری نرخ مالیات واحدهای تولیدی پنج واحد درصد کاهش یافت و پیش‌بینی شده است این میزان در سال آینده به هفت واحد درصد برسد. نظام اقتصادی و مالیاتی باید بیش از هرچیز به تولید فکر کند. در این راستا پذیرفتیم که اگر شرکت‌های بورسی درآمدهای خود را به افزایش سرمایه ببرند معاف از مالیات شوند.

منظور در ادامه درمورد آستانه معافیت حقوق دستمزد گفت: در لایحه بودجه سال آینده سقف معافیت مالیاتی حقوق کارمندان ماهانه هفت میلیون و سالانه ۸۴ میلیون تومان پیش‌بینی شده بود که مجلس آستانه معافیت را تا ۱۰ میلیون تومان در ماه و ۱۲۰ میلیون تومان در سال افزایش دادند. این تصمیم روی درآمدهای مالیاتی اثر کاهنده دارد.

وی ادامه داد: برآورد می‌شود درآمد دولت از محل درآمد مالیات حقوق و دستمزد در سال جاری به ۵۵هزار میلیارد تومان برسد و پیش‌بینی کرده بودیم این میزان در سال آینده حدود ۵۴ هزار میلیارد تومان باشد اما با تصمیم مجلس برآورد می‌شود این میزان در سال آینده حداکثر ۲۰ هزار میلیارد تومان باشد که کاهشی حدود ۳۵ هزار میلیارد تومانی خواهد داشت. اگر لازم است در سال آینده به افراد حقوق بگیر از نظر مالیاتی مساعدت شود سازمان آمادگی دارد اثر کاهنده را بپذیرد.

منبع: ایسنا

465451